2 351 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Alternerande strömkällor med två brytare
För omkopplingen av matningen bör du använda ett relä. Det är inget vidare att dra iväg 5 V via diverse brytare bättre med ett enkelt relä med växlande kontakt placerat där du grenar/parallellar kablarna mot panelerna.
Du kan tex använda trappomkopplare som du var inne på för att manövrera reläet. Det går att koppla på olika sätt tex trapp konventionellt med spolen som "lampa" eller med fjädrar i brytarna och självhållning osv.
Du kan tex använda trappomkopplare som du var inne på för att manövrera reläet. Det går att koppla på olika sätt tex trapp konventionellt med spolen som "lampa" eller med fjädrar i brytarna och självhållning osv.
Tack allesammans, det funkar!!
Jag ska läsa upp mig på reläer, men har nu först bara kört en trappkoppling inne i huset som styr vilken panel som matas, och det funkar.
Fun fact är att matarkretsen (röd) totalt är närmare 75 meter över 0,5mm2 datakabel cat5 tur och retur. Första test halvvägs funkade, men inte tillbaka. Slängde då på den åttonde tråden parallellt tillbaka och det funkade. Förstår att det är i gränsland och troligtvis slutar funka vid solstorm och dåligt väder..
Nästa blir att utforska möjligheterna med relä för att göra det hela mer robust och eventuellt med möjlighet att växla mellan panelerna från två ställen.
Tack för hjälpen så långt @GK100, @elmont, @13th Marine, @blackarrow
Jag ska läsa upp mig på reläer, men har nu först bara kört en trappkoppling inne i huset som styr vilken panel som matas, och det funkar.
Fun fact är att matarkretsen (röd) totalt är närmare 75 meter över 0,5mm2 datakabel cat5 tur och retur. Första test halvvägs funkade, men inte tillbaka. Slängde då på den åttonde tråden parallellt tillbaka och det funkade. Förstår att det är i gränsland och troligtvis slutar funka vid solstorm och dåligt väder..
Nästa blir att utforska möjligheterna med relä för att göra det hela mer robust och eventuellt med möjlighet att växla mellan panelerna från två ställen.
Tack för hjälpen så långt @GK100, @elmont, @13th Marine, @blackarrow
Bästa svaret
Om du börjar kolla på reläer kan du se på såna som många kör med i sina hemmaövningar med Arduino, ESPxx e.dyl dvs relä med 5 V spole. Då tar du bara försörjning +/- vid aggregatet och kör dina kopplingar via olika brytare mot reläspolen. Växlande kontakten på reläet använder du sen som du ritat tidigare med trappbrytaren och blir oberoende av längder, spänningsfall osv som skulle kunna ställa till det för dina paneler.
Tex liknande denna lilla relämodul.
Tex liknande denna lilla relämodul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder