Tjenare!
Har ett hus med bergvärme. 130kvm. Vid strömavbrott har vi ingen annan möjlighet att värma huset. Efter stormen Johannes har man fått sig en tankeställare. Att vi behöver en alternativ värmekälla. Frågan är bara vilken. Att installera en vedkamin är ingen omöjlighet, men dyr installation, mycket jobb gällande ved, sotning m.m. Känns onödigt om enda syftet är att kunna skaffa värme vid strömavbrott.

Skulle vara intressant hur ni har löst det med alternativa värmekällor.

Mina tankar är att ha mat och vatten för en vecka. El så man kan hålla sig varm i ett rum. Sedan kunna köra värme runtom hela huset så inte några vattenrör fryser sönder.

Elverk drivet av bensin/diesel?
Vore det realistiskt att driva ett hus i en vecka, med ett elverk?

Elverk drivet av batteri?
Vore bra för att kunna ladda mobilbatterier, ficklampor och dylikt. Men knappast hålla igång något element?

Gasolkamin? Fotogen eller dylikt?
Är gasolkamin det enklaste alternativet. Tänker både gällande förvaring av "drivmedel" (gasol, fotogen...), underhåll av sakerna samt hantering av allt när strömavbrottet väl händer.
 
  • Gilla
dannan och 2 till
  • Laddar…
Jag vill ändå slå ett slag för vedkamin/ vedspis, med en korrekt installerad skorsten löser du ju även ventilation och slipper mycket av fukten innomhus. Ved kan ju lätt och enkelt köpas, lagras och i nödfall skaffas ny även vid en långvarig kris ( tänk kriget i Ukraina)
Om du väljer gasol bör du tänka på att den avger en massa fukt vid förbränningen och att det kan vara svårt och dyrt att förse den med nytt bränsle vid en krissituation.

Väljer du elverk bör du fundera på hur du ska bränsleförsörja det och lagra och rotera bränslet.
 
  • Gilla
OramaC och 12 till
  • Laddar…
Jag tror att målsättningen att kunna hålla huset varmt i en vecka inte är helt enkel. En batterilösning för att kunna få lite ljus och ladda mobiltelefoner är inga problem. Vill du inte satsa på en vedkamin är nog en gasolkamin en rimlig lösning. Fotogenkaminer luktar betydligt mer.

Ett elverk är absolut användbart. Men de låter illa och är mycket ineffektiva. Så om du tänker dig att driva värmen med elverket behöver du ett stort elverk och en förfärlig massa bränsle. Det är bättre att ordna värmen på annat sätt.
 
  • Gilla
Mjauet
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vill du inte satsa på en vedkamin är nog en gasolkamin en rimlig lösning.
Att värma kåken en vecka med gasolkamin utan skorsten skapar dock en väldigt massa fukt i bostaden.
 
  • Gilla
Ichimoku64 och 9 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att värma kåken en vecka med gasolkamin utan skorsten skapar dock en väldigt massa fukt i bostaden.
Det gör det tveklöst. Det är långt ifrån något optimalt sätt att värma. Jag vill också slå ett slag för vedkamin. Men om TS inte vill det tror jag att gasolkamin är en rimligare lösning än att driva värmepumpen med en bensingenerator.
 
  • Gilla
Mjauet
  • Laddar…
Tomture61
Elverk för att driva en VP och annat nödvändigt , låter fantastiskt dyrt + huset måste automatiskt kopplas bort från elnätet .
Vid solceller + batter så finns ingen ström att hämta , krävs ö-drift .
Eller ngt som kopplar bort elnätet och kopplar in batterier , 35 kvh / dygn i 7 dagar = 245 - 300 kw batterilagring 🙄

Ved är nog billigare att inhandla än gasol .
 
  • Gilla
Mjauet och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det gör det tveklöst. Det är långt ifrån något optimalt sätt att värma. Jag vill också slå ett slag för vedkamin. Men om TS inte vill det tror jag att gasolkamin är en rimligare lösning än att driva värmepumpen med en bensingenerator.
Kostar man på en skorsten för att slippa fukten innomhus ser jag inte varför man skulle välja fotogen eller gasolkamin då ved är det naturliga lätt förvarade lagrings stabila bränslet som dessutom kan ersättas/ kompletteras lokalt vid en längre krissituation.
 
  • Gilla
jawen och 5 till
  • Laddar…
Vedkamin är värt det. Gärna vattenmantlad...
 
  • Gilla
Mjauet och 6 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ved är nog billigare att inhandla än gasol .
Ved är ju dessutom lätt och lagligt och i princip riskfritt att förvara i/vid en bostad .
 
  • Gilla
Mjauet och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vedkamin är värt det. Gärna vattenmantlad...
Jag skulle hellre välja en modern vedspis, bör ge värme och möjlighet till matlagning. Att inte behöva krångla med el till cirkulationspump gör att jag skulle avstå vattenmantel på kaminen om den bara är avsedd för strömavbrott.
 
  • Gilla
Mjauet och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kostar man på en skorsten för att slippa fukten innomhus ser jag inte varför man skulle välja fotogen eller gasolkamin
Jag vet inte riktigt vart du vill komma. Vi är ju överens om att vedkamin är en bättre lösning. Men om man inte vill kosta på sig en skorsten vilket jag förstod på TS var fallet så är en gasolkamin ett enkelt och billigt alternativ. Hellre fukt än frost inne. Och det går att vädra ut fukt också.
 
  • Gilla
Mjauet och 2 till
  • Laddar…
Vore inte en dieselkamin med avgasrör som avslutas utomhus ett tänkbart alternativ?
Vet iofs inte hur mycket diesel som får lagras vid/ i en bostad.
 
  • Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
A Avemo skrev:
Jag vet inte riktigt vart du vill komma. Vi är ju överens om att vedkamin är en bättre lösning. Men om man inte vill kosta på sig en skorsten vilket jag förstod på TS var fallet så är en gasolkamin ett enkelt och billigt alternativ. Hellre fukt än frost inne. Och det går att vädra ut fukt också.
Hur är tanken med avgaser från en gasol / fotogen kamin ?
Ska man leva med den luften i en vecka .
Låter föga hälsosamt.
 
  • Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle hellre välja en modern vedspis, bör ge värme och möjlighet till matlagning. Att inte behöva krångla med el till cirkulationspump gör att jag skulle avstå vattenmantel på kaminen om den bara är avsedd för strömavbrott.
Vill du hålla hela huset varmt så behöver du värme i alla rum.
 
  • Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.