Min åtgärdslista är följande:

dimensionera upp spiro till 125mm för att minska lufthastigheten både över don och i kanal vilket reducerar ljud mycket, det kan dock reducera kastlängden på luften och få luften att "falla ner" i rummet utan effektiv inblandning samt försvåra injustering. En ok tradeoff tycker jag för att få en i princip tyst anläggning.

köp ett par olika tilluftdon av bra tillverkare och kvalitet, prova vilket du upplever tystast vid samma flöden.

Installera flexdämpare strax före don, helst fullängds. installeras fullt utdragen och helst med en liten böj.

Hur känsliga är flexdämparna för rengöring, kan dom gå sönder?

Bör man ha flexdämpare vid frånluftsdon?

:)

Man tolererar lite mer ljud på wc,bad mm än i sovrum så det räcker med huvuddämparna vid aggregatet.Är kanalsystemet uttänkt så brukar ev överhörning från andra våtutrymmen vara försumbara.

Hej.

Ska igång med mitt FTX-system i stugan. Blev lite fundersam när jag höll dit en fästram till tilluftsdonen. Ska det inte vara någon gummitätning på denna, glappar ju i den böjbara ljuddämpare..

• Metalliskt rör med flexibel anslutning, sammankopplingselement, teknisk utrustning, närbild, grå nyanser, ingen bakgrundssynlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.