A
Står i begrepp att renovera ett sovrum. FTX är installerat och ett luftdon finns i taket i rummet. Dock kommer rummet nu att börja användas som sovrum och jag vill ha ned ljudet från luftdonet som jag tycker låter på tok för mycket. Jag har andra rum där man aldrig hör någonting överhuvudtaget.

Ovanför finns vinden så jag har gott om plats för "åtgärder". Jag skall ändra riva mycket av rummet så det är nu jag kan

Efter själva aggregatet så finns stora ljuddämpare installerade men det finns inga ytterligare efter dessa.

Vilken är bäst lösning?

1. Kan jag sätta dit ett annat typ av luftdon?
  2. Kan jag sätta dit två luftdon på varsin sida av rummet?
  3. Kan jag "förlänga" röret på vinden? Vad innebär detta för flödet eftersom aggregatet då måste skjuta på ytterligare volym luft? Säkerställer aggregatet att antal liter / s alltid är konstant? Eller kommer flödet att minska? Systemet är ju "kalibrerat" efter installationen där de mätte flödet i varje rum.
  4. Installera ljuddämpare (flex-varianten)
  5. Installera ljuddämpare ("riktig")

Enklast är alt 4, dvs sätt en "drasut" dämpare någonstans på kanalen. Det spelar inte så stor roll var egentligen, det tystnar rejält i alla efterföljande tilluftsdon.

Tänk bara på att dra ut drasuten i sin fulla längd. Ger du den dessutom en lite krökt bana så dämpar den ljud ännu effektivare.

Man brukar idag sätta dit en böjbar ljuddämpare (typ Acu-comp)vid varje till-luft don för att få det riktigt tyst. Låter som att dom har slarvat/snålat. Kolla ventilationsritningen om det finns så kan du nog se där. Mitt system så fanns det inte böjbar ljuddämpare vid varje till-luft don och det väsnades en hel del för det blir alltid lite ljud vid t-kopplingen. Jag byggde om systemet, dimensionerade upp ventilationsrören på huvudkanalen och satte ljuddämpare till varje till-luft kanal och det är mycket tyst system idag.

Har i princip samma problem i vårt sovrum. Tänker dock sätta en fast ljuddämpare på kanalen på vinden pga mössen. De flexdämpare som jag har vid agget är bara plastade på utsidan, dvs inte mussäkrade.

Fast ljuddämpare är effektiva men det bildas även ljud i t-rör kopplingar så vill man få riktigt tyst så är det böjbar ljuddämpare som gäller.

När jag bygde mitt använde jag en sådan flexslang so m 90gradare ner till varje ventil. Jag KAN inte höra om systemet är igång ens. Om jag står på en stege och lägger örat emot.

Har också två rejäla ljuddämpare direkt vid aggregatet.

• Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Rejäla plåtljuddämpare vid aggregatet och flexibla vid donen så blir det tystare än en viskning.

• Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Precis sånna jag har.

Exakt sådana har jag. Kör även Acu-comp dämparna istället för rörböj på något ställe.

Tilluftslådan är försedd med injusteringsspjäll som i sig kan skapa ljud som sedan dämpas av isoleringen i lådan och ger dessutom en mer laminär strömning av luften om donet sitter nära lådan. Om ditt ljud kommer sig av att man försökt minska lufttillförseln genom att minska luftspalten i tilluftsdonet blir det samma sak om du sätter ett spjäll före "drasuten". Als-lådorna har dessutom mindre anslutningsrör vid inloppet och ett större ner till donet för att få ner lufthastigheten där och får väl ses som "overkill" de de luftflöden det handlar om här.Enda nackdelen med drasuten är att den inte är gnagarbeständig.

G
Ska jag tolka det som att du avråder från ALS lådor?
Någon som kan rekommendera tysta och gärna diskreta/snygga tilluftdon att använda tillsammans med drasuten.

A
Det borde man väl enkelt kunna råda bot på medelst några varv med metallnät. Det är ju inga jättelängder vi talar om. VOre ju direkt olämpligt att få gnagare i fläkten om de nu skulle få för sig att leta sig in på vinden!

exerg skrev:
Enda nackdelen med drasuten är att den inte är gnagarbeständig.

A
För er med FTX-system som ni tycker låter mycket. Lagren i elmotorerna håller inte för evigt! Jag bytte i en av fläktarna igår och de var HELT slut. Också en orsak till mycket oljud!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.