Micro skrev:
Så här menade jag om V.. alternativt måste v flyttas i sidled.
Det är så jag tänkt det hela också. Hur han får fram V-måttet har jag redan beskrivit.
 
Micro skrev:
[bild]

Så här menade jag om V.. alternativt måste v flyttas i sidled.






Ja det där förstår jag men, jag fattar inte hur jag skall få fram vinkeln som går "emot" stolpen.

Bifogar en bild!

Mvh Mats

Altanstaket2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Jag gör en film av mitt problem imorgon. Hoppas att det blir lättare då för er att förstå mitt problem.

Tack för att ni orkar med mig:)

Mvh Mats
 
Snörslå mellan övre och undre liggana
 
Kan inte grabben som klibbade i matteböckerna hjälpa dig kanske :p
Inte omöjligt att det går att lösa med Pytagoras sats då du har trianglar att räkna på.
Själv är jag inget matte geni så jag är nog inte rätt person att räkna ut detta.:surprised:
 
Hur skulle det bli att inte såga nåt V, utan istället sätta den på utsidan stolpen? Så du "bara" behöver snedsåga..
 
Det går säkert att sätta krysset på stolpens utsida och "bara" snedsåga, men då hamnar inte krysset centriskt under överliggaren. Jag tror dock att det är det som TS vill ha.
 
  • Gilla
Mats Mattsson
  • Laddar…
roli skrev:
Det går säkert att sätta krysset på stolpens utsida och "bara" snedsåga, men då hamnar inte krysset centriskt under överliggaren. Jag tror dock att det är det som TS vill ha.
Tja!
Mitt i prick mannen!!!

Mvh Mats
 
Tja!

Här kommer en liten film om mitt problem.
Hoppas att denna film kan hjälpa er att hjälpa mig:)

Mvh Mats

[video]https://www.dropbox.com/s/teqiqkymo82kshy/Altanstaket.mp4[/video]
 
Jag tror du kan lyckas så som Demmpa föreslagit.

Demmpa skrev:
Om du tar bort överliggaren så kan du lägga dom två bitarna som ska vara horisontella uppe på stolparna och ritar av kanten på stolparna, sedan sågar du så att sträcket blir kvar.
Demmpa skrev:
Såga kryssets reglar en/två dm längre än vad som behövs, gör krysset, "montera" över- & underliggarna mot krysset och rita av, såga så linjerna knappt försvinner, prova, ev såga/slipa lite.
Fixera krysset (liggandes på ett bord kanske) tillsammans med de två urjackade reglarna.

Demmpa skrev:
Snörslå mellan övre och undre liggana
Lite hjälplinjer är nog inte fel, så blir det rakt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Här kommer en bild på ungefär förfaringssätt gällande bägge horisontella reglarna.
ImageUploadedByByggahus.se1402341114.765931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har använt den metoden flera gånger bl.a. när jag skulle "förlänga" husets takstolar till altantakets takstolar.
 
Mats Mattsson skrev:
Jag har ett litet problem med mitt altanstaket.
...
Fick du till det? Blev det bra?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.