1 619 läst · 26 svar
2k läst
26 svar
Altandörr trög att stänga - provat allt!
Beslagen är slitna mot utsidan till. Lägger upp bilder här. Jag tror inte beslagen är felmonterade utan snarare att man få slipa ner dem som du skriver.M Myrkebab skrev:
Jag tänkte också att det hänger, men grejen är att den inte går att "räta upp" då det inte finns utrymme för det på andra sidan. 🤔Matti_75 skrev:
Har försökt med gångjärnsriktare...
Japp det är korrekt spanjolett (pratade med Elitfönster och de skrev vilken jag skulle beställa) och jag installerade den själv.1 123abc skrev:Är det en lika spanjolett som det ersattes med vilken ofta är måttbeställd med viss leveranstid eller beställd från dörrtillverkaren om de har i lager eller byttes det till en spanjoflex?
Är det låssmeden som monterade in spanjoletten?
Det är en rätt stor springa i överkant, testa att lägga hammarskaftet mellan dörr och karm i nederkant och tryck till dörrbladet i framkant i ovankant av dörrbladet så kanske dörrbladet rätas lite.
Kolvarna är lite kilformade för att pressa dörrbladet mot listen men om avståndet blir för stort så styr kolvarna inte in rätt i slutblecket.
Om avståndet är stort och kolvarna ändå styr in i slutblecket så blir det trögt då den ska tvinga in dörrbladet alltså räta dörrbladet när du stänger samt att den inte styr in bra i slutblecket utan rider på radien av läppen i slutblecket vilket ökar motståndet.
När du säger att "testa att lägga hammarskaftet mellan dörr och karm i nederkant och tryck till dörrbladet i framkant i ovankant" så känns det lite läskigt med tanke på att det ju är en glasdörr. 😬 Även om det är kanske det som måste göras... 🧐
Jag förstår inte helt vad du menar med det sista du skrev, har du möjlighet att förtydliga för någon som inte är bekant med alla termer? 😄🙏
"Om avståndet är stort och kolvarna ändå styr in i slutblecket så blir det trögt då den ska tvinga in dörrbladet alltså räta dörrbladet när du stänger samt att den inte styr in bra i slutblecket utan rider på radien av läppen i slutblecket vilket ökar motståndet."
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 252 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 252 inlägg
Den hänger för de har inte klotsat glaset ordentligt från fabriken.
Om dörrbladet är skevt så är nog enklaste sättet att få bättre stängning att lossa karmskruvarna på låssidan och kila mellan smyg och karm och dra fast karmskruvarna igen.
Om dörrbladet är skevt så är nog enklaste sättet att få bättre stängning att lossa karmskruvarna på låssidan och kila mellan smyg och karm och dra fast karmskruvarna igen.
Uppe på gångjärnen på dörrbladet brukar det vara en hatt som man kan skruva av. Sen i gångjärnet är där en skruv (brukar vara antingen insex eller torx). Skruvar man på den så kan man höja dörrbladet genom att glipan mellan gångjärnen blir större. Men idet behövs oftast bara om dörrbladet tar i tröskeln. Verkar inte vara fallet för dig, men kanske en annan dörr. Blir det lättare att stänga dörren om du drar den emot dig så att den ligger emot hela karmen innan du vrider ner handtaget?
Hej igen, tack för svar!S sinuslinus skrev:
Vad betyder "klotsat"? Är ju en fullblodig amatör och lyckas inte hitta uttrycket efter en google-sökning.
Även "lossa karmskruvarna på låssidan och kila mellan smyg och karm " har jag svårt att förstå... 😂
Nej precis, det är inte mitt problem. Har redan provat att höja/sänka dörren med denna metod...M Myrkebab skrev:Uppe på gångjärnen på dörrbladet brukar det vara en hatt som man kan skruva av. Sen i gångjärnet är där en skruv (brukar vara antingen insex eller torx). Skruvar man på den så kan man höja dörrbladet genom att glipan mellan gångjärnen blir större. Men idet behövs oftast bara om dörrbladet tar i tröskeln. Verkar inte vara fallet för dig, men kanske en annan dörr. Blir det lättare att stänga dörren om du drar den emot dig så att den ligger emot hela karmen innan du vrider ner handtaget?
Det blir liiite lättare när jag drar den mot mig (framför allt om någon trycker ordentligt från utsidan). Då måste man trycka/dra på översidan av dörren.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 252 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 252 inlägg
Man klotsar/ kilar glaset diagonalt med plastdistanser för att motverka att dörren hänger ner sig.Klarinettfett skrev:
Med det sista menar jag att du ska tvinga karmen att bli skev efter dörrbladet.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför går det inte att ställa upp altandörren längre?
Fönster & Dörrar -
Varför är dörren trög att stänga?
Fönster & Dörrar -
Hur byter jag den här altandörren (mått, infästning mm)?
Fönster & Dörrar -
Modulmått altandörr?
Fönster & Dörrar -
Är detta en NO GO att bredda för altandörr?
Byggmaterial & Byggteknik