Klarinettfett
M Myrkebab skrev:
Ser beslagen i karmen hela ut? Ibland blir det som en liten kant efter spanjolett-kolven. Precis som att metallen i beslaget är mjukare än spanjolett-kolvens. Då får man slipa ner kanten eller byta beslag.
Beslagen är slitna mot utsidan till. Lägger upp bilder här. Jag tror inte beslagen är felmonterade utan snarare att man få slipa ner dem som du skriver.

• Närbild av ett slitet nedre beslag fäst vid en vit yta, med texten "Nedersta beslaget" synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet metallbeslag på dörrkarm, märkt "ASSA", med skruvhål och text "Mellersta beslaget (där handtaget sitter)" synligt.
    Skapa konto
  • Slitet översta beslag på dörrkarm med märken från låssmed.
    Skapa konto
Klarinettfett
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det ser ut som dörrbladet hänger något. Sedan kan det vara så att glipan mellan dörr och karm är för liten och det gör att spanjoletten kärvar
Jag tänkte också att det hänger, men grejen är att den inte går att "räta upp" då det inte finns utrymme för det på andra sidan. 🤔
Har försökt med gångjärnsriktare...

Klarinettfett
1 123abc skrev:
Är det en lika spanjolett som det ersattes med vilken ofta är måttbeställd med viss leveranstid eller beställd från dörrtillverkaren om de har i lager eller byttes det till en spanjoflex?
Är det låssmeden som monterade in spanjoletten?
Det är en rätt stor springa i överkant, testa att lägga hammarskaftet mellan dörr och karm i nederkant och tryck till dörrbladet i framkant i ovankant av dörrbladet så kanske dörrbladet rätas lite.
Kolvarna är lite kilformade för att pressa dörrbladet mot listen men om avståndet blir för stort så styr kolvarna inte in rätt i slutblecket.
Om avståndet är stort och kolvarna ändå styr in i slutblecket så blir det trögt då den ska tvinga in dörrbladet alltså räta dörrbladet när du stänger samt att den inte styr in bra i slutblecket utan rider på radien av läppen i slutblecket vilket ökar motståndet.
Japp det är korrekt spanjolett (pratade med Elitfönster och de skrev vilken jag skulle beställa) och jag installerade den själv.

När du säger att "testa att lägga hammarskaftet mellan dörr och karm i nederkant och tryck till dörrbladet i framkant i ovankant" så känns det lite läskigt med tanke på att det ju är en glasdörr. 😬 Även om det är kanske det som måste göras... 🧐

Jag förstår inte helt vad du menar med det sista du skrev, har du möjlighet att förtydliga för någon som inte är bekant med alla termer? 😄🙏
"Om avståndet är stort och kolvarna ändå styr in i slutblecket så blir det trögt då den ska tvinga in dörrbladet alltså räta dörrbladet när du stänger samt att den inte styr in bra i slutblecket utan rider på radien av läppen i slutblecket vilket ökar motståndet."

S
Den hänger för de har inte klotsat glaset ordentligt från fabriken.

Om dörrbladet är skevt så är nog enklaste sättet att få bättre stängning att lossa karmskruvarna på låssidan och kila mellan smyg och karm och dra fast karmskruvarna igen.

Du får skruva på karmskruvarna

Uppe på gångjärnen på dörrbladet brukar det vara en hatt som man kan skruva av. Sen i gångjärnet är där en skruv (brukar vara antingen insex eller torx). Skruvar man på den så kan man höja dörrbladet genom att glipan mellan gångjärnen blir större. Men idet behövs oftast bara om dörrbladet tar i tröskeln. Verkar inte vara fallet för dig, men kanske en annan dörr. Blir det lättare att stänga dörren om du drar den emot dig så att den ligger emot hela karmen innan du vrider ner handtaget?

Klarinettfett
S sinuslinus skrev:
Den hänger för de har inte klotsat glaset ordentligt från fabriken.

Om dörrbladet är skevt så är nog enklaste sättet att få bättre stängning att lossa karmskruvarna på låssidan och kila mellan smyg och karm och dra fast karmskruvarna igen.
Hej igen, tack för svar!

Vad betyder "klotsat"? Är ju en fullblodig amatör och lyckas inte hitta uttrycket efter en google-sökning. :)

Även "lossa karmskruvarna på låssidan och kila mellan smyg och karm " har jag svårt att förstå... 😂

Klarinettfett
M Myrkebab skrev:
Uppe på gångjärnen på dörrbladet brukar det vara en hatt som man kan skruva av. Sen i gångjärnet är där en skruv (brukar vara antingen insex eller torx). Skruvar man på den så kan man höja dörrbladet genom att glipan mellan gångjärnen blir större. Men idet behövs oftast bara om dörrbladet tar i tröskeln. Verkar inte vara fallet för dig, men kanske en annan dörr. Blir det lättare att stänga dörren om du drar den emot dig så att den ligger emot hela karmen innan du vrider ner handtaget?
Nej precis, det är inte mitt problem. Har redan provat att höja/sänka dörren med denna metod...

Det blir liiite lättare när jag drar den mot mig (framför allt om någon trycker ordentligt från utsidan). Då måste man trycka/dra på översidan av dörren.

Klarinettfett
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du får skruva på karmskruvarna
Har testat det också. Men kanske inte på rätt sätt. Har du något tips på vilka och vilket håll? 😉

S
Klarinettfett Klarinettfett skrev:
Hej igen, tack för svar!

Vad betyder "klotsat"? Är ju en fullblodig amatör och lyckas inte hitta uttrycket efter en google-sökning. :)

Även "lossa karmskruvarna på låssidan och kila mellan smyg och karm " har jag svårt att förstå... 😂
Man klotsar/ kilar glaset diagonalt med plastdistanser för att motverka att dörren hänger ner sig.

Med det sista menar jag att du ska tvinga karmen att bli skev efter dörrbladet.

Du skruvar på gångjärnsidan. Karmhylsan endast drar du motsols 1/2-1 varv per hylsa. Kolla sedan med ett långt pass att du dragit karmen jämnt

Klarinettfett
Hej alla och tack för hjälp och tips.
Såklart har detta problem blivit vilande pga familje- och jobb-bestyr men det lutar åt att jag tar in ett proffs som får kolla upp dörren ordentligt.
Tack igen!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.