B bossespecial skrev:
Hoppas det var avtalat fastpris från början för det är ett otroligt materialslöseri som kommer kosta skjortan. Infästningen i huset är katastrofalt dålig och stolparnas upplag är obefintliga. Ta in en oberoende och betala inte snickarna en spänn.
Går det att rädda någonting? Dom här snickarna kommer inte tillbaka längre.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
sant och högst lämpligt att göra så istället, det är ett rätt naturligt sätt att bygga på för nån som kan. Men du har tvärfel att allt skulle hållas upp av skjuvning i skruvarna, det är inte alls så.
En del friktion också kan jag köpa men att bärlinan bärs upp av tryckhållfastheten i pelaren har jag svårt o köpa.

Kvittar i detta objekt då allt är fel
 
  • Gilla
Matte.H och 3 till
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Går det att rädda någonting? Dom här snickarna kommer inte tillbaka längre.
Det går nog att använda det mesta av materialet. Som det ser ut är det väl främst infästningen av stolpar i underkant (och i huset) som behöver åtgärdas.
 
  • Gilla
Kjol och 6 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hur lång tid har detta tagit att bygga?
det har tagit lördag och söndag 8 + 6 timmar.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Det går nog att använda det mesta av materialet. Som det ser ut är det väl främst infästningen av stolpar i underkant (och i huset) som behöver åtgärdas.
Det är det jag tänkt göra, stolpsko och ev plintar samt balksko i fasaden.

Tacksam för förslag på infästningar mot fasaden, stolpsko och balksko.
 
Som nämnts, fäst en längsgående regel på väggen och skruva balkskor i denna(y)
 
  • Gilla
hyggabus och 14 till
  • Laddar…
Jag håller med om förslaget att fästa en rejäl bärlina i fasaden/murverket, sedan balkskor fästade i denna. Det är såvitt jag förstår standardlösningen, förslagsvis ankarskruv till alla beslag. Även infästning i berget finns det bra förslag på, låter vettigt att man borrar och gjuter fast stolpskor i berget men inget jag har behövt testa själv ännu så länge.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
A Andresm skrev:
det har tagit lördag och söndag 8 + 6 timmar.
Vilka seriösa snickare jobbar lördag och söndag?
 
  • Gilla
  • Haha
loka1 och 17 till
  • Laddar…
Hade snickare hemma för att bygga en trappa 20 cm över marken. 8 dubb ner i berget!
Sådana där vinklar ska bara användas för att hålla fast saker, inte vara del av själva den bärande konstruktionen i en stor altan!
 
  • Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
Detta hade jag gjort så mycket bättre och jag är ju inte snickare. Det kan inte de som gjort det där vara heller.

Jag missade möjligen att någon kommenterat det, men man ställer inte virket rakt mot markstenarna heller. Även där behövs stolpskor och gärna en gjuten plint.

Infästningen i huset har ju tagit mycket mer tid än om man gjort det på rätt sätt.

Att borra och slå ned en stolpsko i berget tar en del tid, men den tiden måste man tillåta sig.

Så förutom stolparna i berget och infästningen i huset så är även stolparna som står på stenar olämpligt stöttade. Det känns som att detta görs av "snickare" från öststaterna. De har inte någon koll på vad som fungerar i svenskt klimat och vad som är norm i Sverige.

Gör om och gör rätt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
T
B bossespecial skrev:
Som nämnts, fäst en längsgående regel på väggen och skruva balkskor i denna(y)
Ja eller åtminstone under reglarna så dom har något att vila på och skråskruva eller gaffelankare.
Sen hade jag känt mig tryggare med att ha skarvarna över en stolpe och inte mitt på som nu.

Men dom har ändå gjort mycket på dom timmarna, kan inte vara timpris.
 
  • Gilla
Kjol och 3 till
  • Laddar…
Så här byggde vi. Planka i fasaden och balkskor. 1000 ankarskruv ungefär samt lika många träskruv. 4500 trallskruv. Alla stolpar gjutna eller dubbade i berget.
Hoppas du får ordning på altanen!
 
  • Konstruktion av träaltan i början av byggfasen med stomme och stolpar utanför ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av trästomme för altan vid hus, med balkar, stolpar och götning synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprocess av en altan med träreglar, plank i fasaden, och uppresta stolpar redo för gjutning eller infästning i berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av en altan under byggnation med synliga stolpar, balkskor och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprocess av trädäck med träbjälkar och metallbalkskor som grund, i en trädgård framför hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träaltan med räcke, möbler och familj som njuter av en måltid utomhus under ett parasoll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PiaHelena och 4 till
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Så här byggde vi. Planka i fasaden och balkskor. 1000 ankarskruv ungefär samt lika många träskruv. 4500 trallskruv. Alla stolpar gjutna eller dubbade i berget.
Hoppas du får ordning på altanen!
Riktigt fint, vad fäste ni plankan i fasaden med? Leca fasadskruv?
 
T Thörre skrev:
Ja eller åtminstone under reglarna så dom har något att vila på och skråskruva eller gaffelankare.
Sen hade jag känt mig tryggare med att ha skarvarna över en stolpe och inte mitt på som nu.

Men dom har ändå gjort mycket på dom timmarna, kan inte vara timpris.
Så jag skulle kunna fästa en bärlinan mot fadde under reglarna?
Jag kommer inte göra det själv men vill bara veta/lära mig vad som är möjligt.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.