96 461 läst · 197 svar
96k läst
197 svar
Altan stolpar ser ostabila ut, hjälp!
så ska det se utP Pierreben skrev:1. Ligger plattorna/tegelstenarna(?) direkt mot jorden eller har det grävts ur, fyllts på med makadam och packats under dem? Finns stor risk att detta annars kommer sätta sig
2. På bilden är en mer korrekt fästning av "stolparna" i berget.
3. Rekommenderat sätt att fästa mot fasad är en bärlina med stolpskor (bild 2)
Hoppas verkligen du får till detta på ett bra sätt. Är nog tyvärr ingen rolig historia att i efterhand få in stolpskorna.
Jag håller helt med i sak, reglar och bärlinor skall vila på trä och inte plattskruvas, så är det absolut. Men bara för den sakens skull så är det inte ett faktum att det hänger på skruvens skjuvning om en plattskruvad brädlapp sitter kvar eller inte, det är mer drag i skruven än vad man tror och friktionen är extremt långt ifrån försumbar. Detta varierar även lite över säsong med levande material. Men som sagt, en parentes.. .man bygger helt enkelt inte så oavsett vilket.B byggahus123 skrev:Skruvförband kan man använda om man vill ha en överliggare till en spaljé tex, det duger det till, men inte om det är någon belastning att tala om. Enkelt uttryckt ska det vara ändträ hela vägen under bärlinan och ner till markfäste. Ingen luft alltså, som det blir med skruvförband. Annars hänger bärlinan på skruvarna, och de kan ju som bekant bli ganska svaga efter ett tag när de suttit i tryckat.
Friktionskraften finns bara där så länge skruven är hel...F fsn skrev:Jag håller helt med i sak, reglar och bärlinor skall vila på trä och inte plattskruvas, så är det absolut. Men bara för den sakens skull så är det inte ett faktum att det hänger på skruvens skjuvning om en plattskruvad brädlapp sitter kvar eller inte, det är mer drag i skruven än vad man tror och friktionen är extremt långt ifrån försumbar. Detta varierar även lite över säsong med levande material. Men som sagt, en parentes.. .man bygger helt enkelt inte så oavsett vilket.
Så mycket rabalder för en altan som ser mer än väl tilltagen ut i dimensioner. Ett bärlineverk som är hopskruvat av vad som ser ut att vara kraftiga bärlinor och en hel massa stolpar.
Enda jag skulle varit lite orolig för är skruvarna som ser klena ut, men det är onekligen tätt med stolpar och kortlingar så det kommer troligen hålla.
Det enda jag skulle gjort skulle vara att borra två hål framför varje stolpe på det lutande berget, satt i ett par bitar rostfri gängstång och som överkurs en bit rostfritt plattjärn mellan stolpe och stängerna i berget. Finns inte en chans att det kan glida iväg. Alternativt satt en snedsträva bakåt uppåt från stolparna i ”nedförsbacken” under förutsättning att altanen är fast förankrad längst upp.
I övrigt verkar bygget bastant.
Skulle även kompletterat med rejäla WAF skruv där alla vertikala laster förs nedåt från bärlinor till stolpar.
Imponerad av hur mycket dom fått till på två helgdagar.
Enda jag skulle varit lite orolig för är skruvarna som ser klena ut, men det är onekligen tätt med stolpar och kortlingar så det kommer troligen hålla.
Det enda jag skulle gjort skulle vara att borra två hål framför varje stolpe på det lutande berget, satt i ett par bitar rostfri gängstång och som överkurs en bit rostfritt plattjärn mellan stolpe och stängerna i berget. Finns inte en chans att det kan glida iväg. Alternativt satt en snedsträva bakåt uppåt från stolparna i ”nedförsbacken” under förutsättning att altanen är fast förankrad längst upp.
I övrigt verkar bygget bastant.
Skulle även kompletterat med rejäla WAF skruv där alla vertikala laster förs nedåt från bärlinor till stolpar.
Imponerad av hur mycket dom fått till på två helgdagar.
Men inte så noga som här: Borra hål i klippan för småskruv, om man redan planerat att SEDAN såga av en bit av stolpen, borra eller gjuta för ett riktigt järn och sätta det i. Det tar ju dubbelt så lång tid.R roli skrev:
Att hela alltet hänger i fasaden i två skruvar per vinkel ivarje regel bekymrar dig inte alls?GoC skrev:
Du har inte observerat det stolpar som sitter en meter utanför husväggen?Anna_H skrev:
En längsgående bärlina skulle troligen haft betydligt färre fästpunkter i väggen än de klossarna som nu är fastskruvade i väggen för varje golvregel. Dom verkar du helt ha missat. Dom små vinklarna tillför knappt något.
Det är inte du som är entreprenören hoppas jag?GoC skrev:
Stolparna 1m från husvägg är ju fullständigt irrelavant, vad hade du tänkt att dom skulle bidraga med när yttersta stolpraden som står på ett sluttande berg ”tappar greppet” i underkant? Det blir ju en sidokraft på hela altanen och den vill fortsätta i den berömda ”tangentens riktning”.
Det är mycket som tyder på att den som gjort detta inte kan nåt om det, de bitvis extremt täta stolparna som är en påtaglig kostnadsökning är en sak och det faktum att ingen stolpe bär reglarna utan allt sitter i skruv är en annan. Detta är inte på nåt sätt bortom räddning men det är fan så dåligt utfört så här långt.
Nej då ingen entreprenör.F fsn skrev:Det är inte du som är entreprenören hoppas jag?
Stolparna 1m från husvägg är ju fullständigt irrelavant, vad hade du tänkt att dom skulle bidraga med när yttersta stolpraden som står på ett sluttande berg ”tappar greppet” i underkant? Det blir ju en sidokraft på hela altanen och den vill fortsätta i den berömda ”tangentens riktning”.
Det är mycket som tyder på att den som gjort detta inte kan nåt om det, de bitvis extremt täta stolparna som är en påtaglig kostnadsökning är en sak och det faktum att ingen stolpe bär reglarna utan allt sitter i skruv är en annan. Detta är inte på nåt sätt bortom räddning men det är fan så dåligt utfört så här långt.
Jag förutsatte i mitt tidigare inlägg att altanen var stadigt förankrad i ”överkant” alltså inte att husväggen skulle ta den dragkraft som uppstår om altanen glider i väg. Även att stolparna på det sluttande berget säkras mot att glida iväg. Konstruktion bygg var ett av mina favoritämnen i gymnasiet, så det förtar jag att rakt upp stående stolpar inte tar upp några sidokrafter
Men det får ju även fint att använda än mer virke, nu när det ändå är extremt mycket använt, och bygga ett fackverk under altanen så att stolparna längst ner kan stå som dom gör. Och ja, så mycket enklare det varit att bygga stolparna så att regeln vilat på den i stället för att hänga i ett par skruv. Men det är ju enkelt att ordna, bara att såga till en lämpligt lång bräda och fylla tomrummet i stomparna med.
...och i varje skarv på brädorna som ska fylla tomrummet kryper det in vatten, och stolpen ruttnar tio år innan den skulle ha gjort om det var rätt från början...GoC skrev:
Nej då ingen entreprenör.
Jag förutsatte i mitt tidigare inlägg att altanen var stadigt förankrad i ”överkant” alltså inte att husväggen skulle ta den dragkraft som uppstår om altanen glider i väg. Även att stolparna på det sluttande berget säkras mot att glida iväg. Konstruktion bygg var ett av mina favoritämnen i gymnasiet, så det förtar jag att rakt upp stående stolpar inte tar upp några sidokrafter
Men det får ju även fint att använda än mer virke, nu när det ändå är extremt mycket använt, och bygga ett fackverk under altanen så att stolparna längst ner kan stå som dom gör. Och ja, så mycket enklare det varit att bygga stolparna så att regeln vilat på den i stället för att hänga i ett par skruv. Men det är ju enkelt att ordna, bara att såga till en lämpligt lång bräda och fylla tomrummet i stomparna med.
Så kan det vara, men ta ett lite smalare bräde då så kryper inget vatten in.B byggahus123 skrev:
Somliga är extremt problemfixerade. eller ta bort brädlapparna helt och ersätt dom med rostfria bultar som reglarna vilar på. Då lär dom i alla fall inte ruttna.
Frågan var inte om att göra rätt från början utan om hur förbättra det som redan var uppbyggt.
Men om man nu är orolig för att dom skall ruttna får man väl gjuta armerade betongstolpar.
Finns väl inget behov att montera ytterligare en bärlina reglarna sitter ju väl förankrade i väggen med dom regelbitar som var och en är bultad i väggen med.A Andresm skrev:
Det är väl bara dom höga stolparna på det lutande berget som är nått att oroa sig för.
Men dom har du ju fått massor med lösningar för. Jag skulle, som jag skrev tidigare, borrat två hål framför varje stolpe och gjutit fast bitar av rostfri gängstång.
I övrigt inte det minsta orolig över den konstruktionens hållfasthet. Det är ju för tusan en bara en altan. Inte en bro för lastbilstrafik.