1 721 läst · 30 svar
2k läst
30 svar
Altan - blir det stabilt (ritning)?
Kör samma på bär och skruvregel och få något gediget så står det i 60 år sen. Kan alltid bygga uterum eller annat över då konstruktionen kommer bli stabil och lite till.V viriol skrev:Stort tack för alla svar, väldigt tacksam för hjälpen!
Blir det någon skillnad om jag lägger till en "plintrad" eller vad man ska kalla det enligt nedan (mäter man ordagrant mellan plintarna, mellan stolparna eller CC plintar?).
Avstånden har dels med vilken storlek jag vill ha på altanen att göra, dels att jag inte vill ha för många plintar att gräva och dels att jag gärna vill ha jämna mått på stolparna där de också ska användas som staketstolpar.
Hur skulle detta exempel bli med 195 bärlinor överallt och t.ex. 145 skruvreglar som du pratade om kniv?
Blir det sämre om man istället använder 170 som bärlinor och skruvreglar?
Visst måste det även gå att banta ner plintantalet vid terrasspoolen. Vet inte hur jag ska göra där?
Detta råd fick jag av snickaren och säljaren.
Jag har kört 45x195 bär och skruv, sätt en bärande i husvägg och sen sätter du plintrad varje 2m ut.
Rensa marken och få till ett djup, lägg N2 duk och makadam/singel.
Du övertänker, det är en altan, det går inte fel om du håller dig inom ramarna för bärighet och mäter hypotenusan.
Glöm inte att kika på reglerna för din kommun så du inte åker på bygglov. Prata med grannen om du är närmare än 4m till tomtgräns.
Bygger du för en dinosaurie?! Fy satan vad pengar i sjön. Knappast nödvändigt med 195or som skruvreglar, helt bortkastade pengar och stort resursslöseri. Finns heller absolut ingen anledning att fästa i något hus om du använder så jäkla mycket trä, kommer stå stenfast av sig självt.
PS. Granmedgivande krävs när det är närmare än 4,5m…
Haha kanske förklarar varför altanen vart så jävla dyr! Men helvete vad stabilt 😎K kniv skrev:Bygger du för en dinosaurie?! Fy satan vad pengar i sjön. Knappast nödvändigt med 195or som skruvreglar, helt bortkastade pengar och stort resursslöseri. Finns heller absolut ingen anledning att fästa i något hus om du använder så jäkla mycket trä, kommer stå stenfast av sig självt.
Men snälla Herr kniv, altanen står sen 3 år tillbaka, ritad av en snickare som blivit säljare på trähandeln, han tog i, det är vad det är.K kniv skrev:
Vad är mening med bra ljud om det inte kan spelas högt?
Fast nu litade jag på snickaren, körde på det. Resultatet är bra och det kostade några tusen extra. Vad har det med kompetens att göra? Jag hänger väl här som hobbybyggare som resterande 70%, det är ju ett forum för att diskutera olika byggtyper etc.K kniv skrev:
Är du snickare? Konstruktör? Arkitekt? Ingenjör?
Du får diskutera hur mycket du vill, bara starta en tråd för det du vill diskutera. I denna tråd kan vi väl låta de som faktiskt kan något ge TS tips, råd och svar på frågorna snarare än att du ska komma med värdelösa inlägg i ett ämne du inte riktigt behärskar. Även de flesta hobbybyggare med lite kompetens inser det orimliga i dina råd
Så du är varken ingenjör, konstruktör, arkitekt eller snickare men ger tydligen 100% korrekta råd. Bra att veta.K kniv skrev:Du får diskutera hur mycket du vill, bara starta en tråd för det du vill diskutera. I denna tråd kan vi väl låta de som faktiskt kan något ge TS tips, råd och svar på frågorna snarare än att du ska komma med värdelösa inlägg i ett ämne du inte riktigt behärskar. Även de flesta hobbybyggare med lite kompetens inser det orimliga i dina råd
Jo jag faller inom en av kategorierna du har nämnt. Men det spelar ju mindre roll. Kompetens inom bygg/konstruktion kan man ju ha även om man sitter i kassan på ICA så länge man tillskansat sig den rätt, dvs inte lyssnat på dåliga råd och sen proklamerar till alla att det är så man ska göra bara för att öka sin egen självkänsla och förnekelse om att man gick på en liten nit
Det spelar absolut roll eftersom du förmedlar faktum i grund och botten att mitt sätt som jag byggt altanen på är fel, något som i sig är en relativ och subjektiv fråga. Det är inte teoretiskt fel av mig, eller i andra framkommande trådar m.m, att utformning kring 45x195 funkar som bär och skruvregel.K kniv skrev:Jo jag faller inom en av kategorierna du har nämnt. Men det spelar ju mindre roll. Kompetens inom bygg/konstruktion kan man ju ha även om man sitter i kassan på ICA så länge man tillskansat sig den rätt, dvs inte lyssnat på dåliga råd och sen proklamerar till alla att det är så man ska göra bara för att öka sin egen självkänsla och förnekelse om att man gick på en liten nit
Huruvida det sen är nödvändigt eller komplett överdimensionerat är en annan femma.
Du upplever att TS inte bör skjuta till 45x195 i skruvregel om förutsättningen är att bärlinor är av samma storlek, det är fine, skriv och tyck det, det är ju precis därför vi sitter här, för att DISKUTERA. Man behöver inte vara bajsnödig, bitter och otrevlig för det.
Här spårade det ur lite ja 😆
Har fortfarande lite obesvarade frågor:
- Funkar plintavståndet enligt min senaste ritning för 195 på alla bärlinor och 170 (alt. 145?) på skruvreglar?
- Hur kan jag reducera mängden plintar runt terrasspoolen?
- Mäter man avståndet mellan plintar eller CC-avståndet mellan plintar?
- Funkar plintavståndet enligt min senaste ritning för 195 på alla bärlinor och 170 (alt. 145?) på skruvreglar?
Enligt Spännviddstabellen skall du klara dig bra med bärlinor på 45x170 och skruvreglar på 45x145.V viriol skrev:Här spårade det ur lite ja 😆
CC mellan mitten på varje upplag. Dvs mitten på stolpskon på plintenV viriol skrev:Här spårade det ur lite ja 😆