"Att tända bakljusen är kopplat till bättre synlighet, högre trafiksäkerhet och att det blir lättare för andra att avgöra om bilen är igång eller inte. Studien visar också att bilister håller större avstånd när de kör förbi en parkerad bil som har tända ljus än med släckta.R Rkarlsson skrev:
VTI rekommenderar nu att reglerna görs om för att bakljusen ska vara tända även dagtid.
– Skillnaden är signifikant och kan innebära skillnaden mellan tillbud och olycka, mellan liv och död, om föraren plötsligt svänger ut eller ett barn hoppar ut ur baksätet. Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger Björn Lidestam."
Läs frågan en gång till. Min fråga var inte bättre synlighet. Min fråga från början var vilka bilar som inte tänder vid skymning/mörker. Och frågan efter du kom med ett orelevant påstående till den frågan var vad det har med det att göra när lagen säger att man inte behöver bakljus på dagen.Nyfniken skrev:"Att tända bakljusen är kopplat till bättre synlighet, högre trafiksäkerhet och att det blir lättare för andra att avgöra om bilen är igång eller inte. Studien visar också att bilister håller större avstånd när de kör förbi en parkerad bil som har tända ljus än med släckta.
VTI rekommenderar nu att reglerna görs om för att bakljusen ska vara tända även dagtid.
– Skillnaden är signifikant och kan innebära skillnaden mellan tillbud och olycka, mellan liv och död, om föraren plötsligt svänger ut eller ett barn hoppar ut ur baksätet. Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger Björn Lidestam."
Som jag skrev innan så skiter jag fullkomligt i vilket.
Ok, vi försöker igen:R Rkarlsson skrev:
Artikeln menar att:
A) Det är mycket säkrare med tänd belysning, även i dagsljus.
B) Väldigt få bilförare begriper hur bilens belysning fungerar.
C) De som gjort undersökningen menar att reglerna bör ses över.
Om du i stället vill diskutera ljusautomatiken på bilar så är det dumt att citera en artikel om något annat.
Nej nu kommer du inte undan.Nyfniken skrev:Ok, vi försöker igen:
Artikeln menar att:
A) Det är mycket säkrare med tänd belysning, även i dagsljus.
B) Väldigt få bilförare begriper hur bilens belysning fungerar.
C) De som gjort undersökningen menar att reglerna bör ses över.
Om du i stället vill diskutera ljusautomatiken på bilar så är det dumt att citera en artikel om något annat.
DU ska försöka IGEN.
Svara korrekt denna gången. Frågan var inte det du dillar om. Jag frågade vilka bilar som inte tänder. Du svarar flummigt på vilka som inte är tända dagtid. Vilket inte var frågan.
Jag besvarar mig själv med en stor pudel. Har läst lite noggrannare och inser att det talas om parkerade bilar där ett barn kan "rymma" från baksätet och att det är bra om dessa, bilarna alltså, har baklysena tända då det gör att omgivningen ger dem extra marginaler och minskar risken för krock med rymmande barn.Alfredo skrev:
Fy f-n vilken hemsk mening... 😳
Överflyttat från Gaaahhh, svar till @wildeside :
Tex denna modell: https://windfree.se/
Om du har fri sikt och inget möte förstår jag inte problemet, det är ju betydligt enklare att köra om 2*8 cyklister än 1*16, det blir ju hälften så lång omkörningssträcka.
De som är ute och tränar i grupp har INTE hörlurar, det är Windstoppers som gör att de hör bättre!wildeside skrev:🤔 jag har inte skrivit att det var vid möte eller skymd sikt!
Men nästa gång är det väl bara att jag skiter i att uppmärksamma dom på att jag kommer och hoppas att det slutar väl för dom.
Men det blir ganska trångt om dom cyklar 2-3 i bredd och man kommer med långtradare på en smal landsväg, det är betydligt lättare när dom cyklar på ett led.
Dom hör inte speciellt mycket av vad som händer runt omkring dom eftersom dom allt för ofta har hörlurar på sig.
Det är ju bra att du vet hur alla cyklister tränar😉
Nog tjatat om det!
Tex denna modell: https://windfree.se/
Om du har fri sikt och inget möte förstår jag inte problemet, det är ju betydligt enklare att köra om 2*8 cyklister än 1*16, det blir ju hälften så lång omkörningssträcka.
Sista inlägget från mej om det här.Anna_H skrev:Överflyttat från Gaaahhh, svar till @wildeside :
De som är ute och tränar i grupp har INTE hörlurar, det är Windstoppers som gör att de hör bättre!
Tex denna modell: [länk]
Om du har fri sikt och inget möte förstår jag inte problemet, det är ju betydligt enklare att köra om 2*8 cyklister än 1*16, det blir ju hälften så lång omkörningssträcka.
Orkar inte tjafsa mer med någon som vet allt om cyklister.
Kan bara berätta att det kom en lång raksträcka jag låg bakom cyklisterna i samma hastighet som dom cyklade eftersom det varit skymd sikt.
Fordonet jag körde va 24 meter långt och 3,1 meter bred, relativt smal väg.
Så jag tyckte att det va just att tuta till (jag använde inte starkhornen) och tala om att jag tänkte köra om dom och med tanke på mitt fordons längd och bredd så vore det bättre att dom cyklade på ett led vid omkörningen och inte 3 i bredd, men dom gav mej fingret och sket i att underlätta omkörningen, oavsett vad det va dom hade runt skallen, Windstoppers eller hörlurar.
Så då fick det bli som det blev.
Vad jag förstår så gäller.
"Grundprincipen är att cyklister ska cykla på led till höger längs vägkanten, men om det kan ske utan fara eller olägenhet i trafiken är det tillåtet att cykla i bredd."
Kan berätta att jag med samma fordon mött cyklister som cyklat i bredd i skymd kurva, då fick dom ganska bråttom att masa sig in på sin sida av vägen.
Men det va säkert jag som va dum i huvudet om du får bestämma, men det kan jag leva med.