824 419 läst · 12 227 svar
824k läst
12,2k svar
Allt om bilen
Medlem
· Västernorrland
· 11 125 inlägg
Idag har jag plockat bort insuget och andra delar på 850:n för att se om jag kan hitta oljeläckaget. Jag kollade kamremmen först ifall det läcker bakom dreven men det ser ju ganska bra ut tycker jag. Här läcker det nog inte.
Men när jag börjar slippa åt vevhusventilationen ser jag först majonnäs vid kopplingen till insuget, detta är slangen från fällan som går till insuget.
Det verkar som oljeläckaget har sin början runt själva oljefällan, typ där de går in till vevhuset igen. Den nedre kopplingen satt löst, jag kunde dra av den lätt utan att skruva ut dem.
Mera majonnäs
Fällan borta
Baksidan av oljefällan
Jag har googlat runt litet och med de här motorerna är det inte ovanligt med s.k. majonnäs i vevhusventilationen. Det är ett dåligt tecken om du ser det på oljekorken men det gör jag inte åtminstone, det är först nere vid fällan man ser den.
Den nedre kopplingen från fällan till vevhuset var lös, detta är min huvudmisstänkta för varför det läcker olja. Det är dock en gissning, men det ser ut som om det kommit olja från båda portarna som går till fällan. Jag vet inte om det också kommer nån annanstans ifrån som t.ex. oljestickan.
Jag tror också om det är dåligt tätat mellan fällan och blocket så kan man få vakuumläckage och att systemet kanske inte funkar så bra som det borde. Jag hoppas allt detta bara är vevhusventilationen som behöver nya delar (igen).

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men när jag börjar slippa åt vevhusventilationen ser jag först majonnäs vid kopplingen till insuget, detta är slangen från fällan som går till insuget.

Logga in
Skapa konto
Det verkar som oljeläckaget har sin början runt själva oljefällan, typ där de går in till vevhuset igen. Den nedre kopplingen satt löst, jag kunde dra av den lätt utan att skruva ut dem.

Logga in
Skapa konto
Mera majonnäs

Logga in
Skapa konto
Fällan borta

Logga in
Skapa konto
Baksidan av oljefällan

Logga in
Skapa konto
Jag har googlat runt litet och med de här motorerna är det inte ovanligt med s.k. majonnäs i vevhusventilationen. Det är ett dåligt tecken om du ser det på oljekorken men det gör jag inte åtminstone, det är först nere vid fällan man ser den.
Den nedre kopplingen från fällan till vevhuset var lös, detta är min huvudmisstänkta för varför det läcker olja. Det är dock en gissning, men det ser ut som om det kommit olja från båda portarna som går till fällan. Jag vet inte om det också kommer nån annanstans ifrån som t.ex. oljestickan.
Jag tror också om det är dåligt tätat mellan fällan och blocket så kan man få vakuumläckage och att systemet kanske inte funkar så bra som det borde. Jag hoppas allt detta bara är vevhusventilationen som behöver nya delar (igen).
Det ser ju ut att även vara kladdigt ovanför oljefällan på tredje bilden. På Saab og9-3/9-5 går det några slangar högt upp i motorns bakkant där det även sitter en backventil till vevhusventilationen. Efter många år är det tomt i backventilen och slangarna brukar vara spruckna. Det är nog troligt att en gammal Volvo har liknande problem.
Det är litet kladd där men jag tror det är gammalt, ser ut som det läckt ner för länge sen och hunnit torka in, jag misstänker det läcker från oljekorken, det lär också vara vanligt, tätningen i dom blir dålig snabbt.
Har sökt vidare och det är nog så jag har mer än ett läckage. En del av läckaget har varit genom portarna vid oljefällan. Oljefällan själv är i bra skick, trycktestade den också. Oljefiltret är i skick också.
Men det är förmodligen så att merparten av oljan har kommit ut via vevaxeltätningen bakom kamremmen.
Så kamremmen och vevaxeldreven ska av och tätningen ska bytas. Jag får väl vara glad det inte är den andra sidan som läcker. Nu tycker jag också jag bör tvätta av framsidan och sidan av motorn där det läckt olja, så jag kan hålla koll i framtiden. Bromsrengöring, borste och trasa rengör inte vidare bra, det blir torrt och oljefritt men ser smutsigt ut.
Nån som har rekommendationer på motorengöringsmedel, gärna något man kan spreja på, låta verka och skölja av med vatten-
Men det är förmodligen så att merparten av oljan har kommit ut via vevaxeltätningen bakom kamremmen.
Så kamremmen och vevaxeldreven ska av och tätningen ska bytas. Jag får väl vara glad det inte är den andra sidan som läcker. Nu tycker jag också jag bör tvätta av framsidan och sidan av motorn där det läckt olja, så jag kan hålla koll i framtiden. Bromsrengöring, borste och trasa rengör inte vidare bra, det blir torrt och oljefritt men ser smutsigt ut.
Nån som har rekommendationer på motorengöringsmedel, gärna något man kan spreja på, låta verka och skölja av med vatten-
Har använt avfettning som jag geggat runt med pensel. Oljepumpen sitter väl där vid vevaxeln på dom där motorerna? Iaf på V70 är det vanligt att det börjar läcka runt den.DennisCA skrev:
Har sökt vidare och det är nog så jag har mer än ett läckage. En del av läckaget har varit genom portarna vid oljefällan. Oljefällan själv är i bra skick, trycktestade den också. Oljefiltret är i skick också.
Jag har aldrig skruvat isär det själv så vet inte exakt hur där ser ut. Sen är jag osäker på hur lika motorerna i 850 och V70 är. Men jag tror det i grunden är samma motor. Stefan kan mycket väl läcka och det lär vara ganska vanligt att dom börjar göra det när man byter kamrem om man inte byter den samtidigt iaf på äldre motorer. Men sen är där skilda packningar till oljepumpen om det är lika som V70. Oavsett så om jag skruvade isär allt det där så skulle jag byta alla packningar där.DennisCA skrev:
Jag köpte ju denna Volvo för de har ju rykte att gå till 50,000 mil utan större problem. Men jag har ju nog haft mera problem än jag förväntade mig med tanke på miltalet. Men jag får trösta mig den är ganska rostfri för sin ålder och det verkar ju gå att göra det mesta på den utan större problem.
Får se om jag säger samma efter jag kollat bakom plasttrösklarna dock.
Jag undrar ju nog varför japanerna slipper undan läckage.... stefatätningar måste dom ju också använda, vad gör dom annorlunda? Läste annars att på 850 brukar oljepumpen väldigt sällan ha läckage, men just tätningen runt axeln kan läcka.
Får se om jag säger samma efter jag kollat bakom plasttrösklarna dock.
Jag undrar ju nog varför japanerna slipper undan läckage.... stefatätningar måste dom ju också använda, vad gör dom annorlunda? Läste annars att på 850 brukar oljepumpen väldigt sällan ha läckage, men just tätningen runt axeln kan läcka.