Blev stoppad hem från tävling med rallybilen, vi hade inte kärror till alla bilar från klubben och de som var i värre skick fick åka kärra.
Mitt avgassystem, åtminstone delar av det, hade blivit kvar ute på en sträcka. Så två mil hemifrån står polisen med kontroll kl. fyra på morgonen. Kollar körkort och konstaterar att vi har nytta av hörselskydden, med endast kommentar att det där vet jag du fixar i veckan.
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleboda och 7 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kollegan har en Skoda Superb K&L -19 som börjat bli fladdrig o gungig på vägen, gått 6000 mil.
Verkstaden har konstaterat att främre stötdämparna är dåliga och läcker olja.
Han har inte fått nått pris än, men bilen har elektroniska stötdämpare, så de har sagt
"det kan bli dyrt"

I min värld ska stötdämpare hålla 15-25" mil
Det är inget annat än uselt. Jag skulle bli vansinnig. Jag hade en läckande dämpare fram på Swiften vid 13k mil och det tänkte jag var ungegär 4-5k för tidigt….
 
Jag bytte stötdämpare fram på en Skoda Felicia som inte var många år gammal. På de hade tallriken rostat bort så fjädern gick in i däcket.....Den bilen var helt sjukt rostig i slutet i övrigt också. Den var så pass färsk minns jag att det knappt fanns på eftermarknaden. Tror det bara var Monroe som hade just då.
 
RoTe
Vet inte om detta är mer lämpat för tråden GAAAAAAAAH eller här men hade Misfire cyl 1 och bytte tändstift, alla såg fina ut, bytte tändspolen på cyl 1 och det blev nästan perfekt, nästan... Går inte längre provocera fram misständningarna men då och då, rycker den till. Biljävlar... N53B30 så antar spridare nästa?
 
RoTe RoTe skrev:
Vet inte om detta är mer lämpat för tråden GAAAAAAAAH eller här men hade Misfire cyl 1 och bytte tändstift, alla såg fina ut, bytte tändspolen på cyl 1 och det blev nästan perfekt, nästan... Går inte längre provocera fram misständningarna men då och då, rycker den till. Biljävlar... N53B30 så antar spridare nästa?
Har du provat med bränslesystemsrengöring? Helst en som tar bort fukt i systemet också.
 
RoTe RoTe skrev:
Vet inte om detta är mer lämpat för tråden GAAAAAAAAH eller här men hade Misfire cyl 1 och bytte tändstift, alla såg fina ut, bytte tändspolen på cyl 1 och det blev nästan perfekt, nästan... Går inte längre provocera fram misständningarna men då och då, rycker den till. Biljävlar... N53B30 så antar spridare nästa?
Man köper en bil med N52B30, det är sen gammalt 😉
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
N Niq skrev:
Har du provat med bränslesystemsrengöring? Helst en som tar bort fukt i systemet också.
Nope, nåt att rekommendera?

Isakare Isakare skrev:
Man köper en bil med N52B30, det är sen gammalt 😉
Man måste hata sig själv lite också... Och LCI är ju så dödens sexy!
 
Felkoderna visade inga problem med växellåda. Indikationer på att batteriet skulle kunna vara dåligt så det byttes men felmeddelandet kommer upp ändå "auto gearbox overheating" även "check hill start"......
Få se hur man går vidare nu....
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nope, nåt att rekommendera?


Man måste hata sig själv lite också... Och LCI är ju så dödens sexy!
Stp har jag använt och den har varit bra. Brukar hälla i en burk efter vintern för att få bort all fukt ut systemet. Kan ju hända jag inbillar mig men tycker alltid att motorn går lite bättre efteråt.
Liqui molly (osäker på stavning) brukar göra väldigt bra saker också.

Det är ju en billig och enkel sak att prova.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
N Niq skrev:
Stp har jag använt och den har varit bra. Brukar hälla i en burk efter vintern för att få bort all fukt ut systemet. Kan ju hända jag inbillar mig men tycker alltid att motorn går lite bättre efteråt.
Liqui molly (osäker på stavning) brukar göra väldigt bra saker också.

Det är ju en billig och enkel sak att prova.
Ett l i moly
 
Såg just ett inlägg från en av alla verkstäder i USA som lägger ut filmer på allt möjligt.
En 2018 Nissan Pickis läkte olja från packboxen ingående i växellådan.
Det enda som fanns att köpa var ny låda för 12" dollar, lösa delar såldes inte alls !!!
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Såg just ett inlägg från en av alla verkstäder i USA som lägger ut filmer på allt möjligt.
En 2018 Nissan Pickis läkte olja från packboxen ingående i växellådan.
Det enda som fanns att köpa var ny låda för 12" dollar, lösa delar såldes inte alls !!!
Det är väl åt det hållet vi är på väg. Fast packboxar brukar man ju kunna hitta i diverse storlekar. Fast jag skulle ju inte vara förvånad om Nissan har sett till att det är någon specialstorlek.

Sen gäller det ju att veta vart man ska leta också. Har vid några tillfällen sökt delar som inte finns till en viss modell men som används i andra modeller och delen finns bara som reservdel till den ena modellen.
 
RoTe RoTe skrev:
Vet inte om detta är mer lämpat för tråden GAAAAAAAAH eller här men hade Misfire cyl 1 och bytte tändstift, alla såg fina ut, bytte tändspolen på cyl 1 och det blev nästan perfekt, nästan... Går inte längre provocera fram misständningarna men då och då, rycker den till. Biljävlar... N53B30 så antar spridare nästa?
Spridarna är ju en bra gissning.
Gamla N52 var lite mer bombsäker att köra, många andra märken som också har fått problem när dom gått över till högtryck.

Sen ett litet tips https://mca.electricmura.ro/en/
Riktigt duktiga på infotainment system till vettiga priser.
Även andra märken, inte bara Bmw.
Egen tillverkning och om det är bråttom så retur inom 24 timmar mot påslag.
Dom fixade min modul på en e60 som alla dömde ut som omöjligt att reparera utan bara köpa ny på Bmw.
Skickade med Winnummer så lade dom in original programvara med ett års garanti och mig veterligen rullar den ännu:)
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Fredagskvällen gick bra

Beställde pinnskruv aka hjulbult med måtten M12x1.5 och annonsbilden visade en i mitt huvud standard variant.

Fem hjulbultar modell M12x1.5, liggande och stående på en vit bakgrund. En av bultarna är vänd så att den släta, runda toppen syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som kom var väl inte dirket lik den annonserade...

Aja, mitt fel som inte letade bland flikarna efter just splinsmåtten

Hjulbult placerad på ett papper med text som beskriver produkten, inklusive artikelnummer 4010011 och specifikationer som M12x1,5 och längd 41mm från märket Valeryd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får väl borra upp hålen de ska i med en stegborr då 17mm inte är nått jag har i villagaraget. och självklart är 17mm mellan två steg på borren...

tur jag iaf. måttade reservhjulshållaren i fälgen före, för den passade ju inte då släpen idag säljs med 12" hjul medans mitt gamla har 10", men det säljs bara ett utan hjulspecar så då passar den ju alla deras egna släp tänker man ju då de är Anssems egna hållare...


När väl hörnen var frisserade och hålen uppborrade var det dags för testmontering

Tror ni inte splinsen jävlades ännu en gång genom att ta i fälghålen...

Närbild på en felmonterad pinnskruv genom ett hål i en metallplatta, med kartong i bakgrunden. Pinnskruvens splins syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så i kväll ska 5.4mm splins bort och sen får vi se vad annat som jag inte räknat med kommer jävlas :D
 
  • Wow
  • Ledsen
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ännu mer problem.....

Engine hazard fault och injecton system fault!! Ha inte tid med den här skiten...... jävla bil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.