712 353 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Nej visst, men jämför med den nämnda volvomotorn ligger du kanske på dubbla rpm, och slitaget ökat nog mer än linjärt.K Kane skrev:
Slitaget på en rem är långt mycket högre på en bil än båtmotor.
Varvet är inget problem, det är många starter, många vavökningar/sänkningar och temperaturskillnader mm som sliter.
En båtmotor startas troligtvis aldrig i minusgrader.
Varvet är inget problem, det är många starter, många vavökningar/sänkningar och temperaturskillnader mm som sliter.
En båtmotor startas troligtvis aldrig i minusgrader.
Varför ska generatorn bytas?Johannes Carlsson skrev:
Håller dom dåligt eller är det frihjulet du tänker på?
Aha, så bara Yamaha som använder kassa remmar alltså (med tanke på Volvos personbilmotorer speccar 3-5 ggr drifttid, omräknat från mil).Isakare skrev:
Varför Yamaha satt en så kort intervall är en bra fråga.H hapazard skrev:
Japanerna har ju historiskt sett haft hållbara remdrivningar med vettig intervall på bilmotorer, och inte knöliga att byta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Den s k drivremmen som driver generator, AC-kompressor och kanske lite fler komponenter går normalt inte av om den byts enligt rekommendation. Många missar att byta länkhjul och lager på hjulet på remspännaren. Varför gick din rem av?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Gammal, hade lite torrsprickor. antog att den byttes samtidigt som kamremmen, men tydligen inte och jag kollade aldrig. Sånt man bör kolla när man köpt sin bil..T TommyC skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Prag är ju nära 😉nino skrev:
Åkte snabbfärjan från Sassnitz till Trelleborg, sjukt vad skönt att den går på 1/3 av tiden
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
hållbarhetsperspektiv? Bilarna blir mer och mer engångs just för att reservdelarna är för dyra idag. Ska de då lagerföra ännu mer så lär de inte bli billigare. Var väl nå bussbolag nyligen neröver nånstans som fick skrota nån buss för att försäkringsbolaget ansåg att det blev för dyrt att byta de rutor som var trasiga. Och lika är det med bilar idag. En mindre krock idag och bilar går på skrot. Är det då hobbyskruvare som ska dra nytta av att allt finns på lager?F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
Det är i första hand strukturella skador som skrotar nyare bilar. Men jag håller med, reservdelarna är för dyra.S Stefan1972 skrev:hållbarhetsperspektiv? Bilarna blir mer och mer engångs just för att reservdelarna är för dyra idag. Ska de då lagerföra ännu mer så lär de inte bli billigare. Var väl nå bussbolag nyligen neröver nånstans som fick skrota nån buss för att försäkringsbolaget ansåg att det blev för dyrt att byta de rutor som var trasiga. Och lika är det med bilar idag. En mindre krock idag och bilar går på skrot. Är det då hobbyskruvare som ska dra nytta av att allt finns på lager?
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Strukturella skador? Jobbar du med bilar? Idag räcker det med yttre småskador för att notan ska bli för hög. En komplett stötfångare och en dyr led strålkastare kan stjälpa hela kalkylen. Sen ska det lackas och bytas också.......F fsn skrev: