711 518 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jag vet oxå.K Kurtivan skrev:
Skulle visa en Corvette var skåpet skulle stå med min BMW 2002 Turbo vid ett rödljus på Sveavägen här i Stockholm.
Men bilen ryckte bara till, sen hände ingenting. Tänkte att lådan rasat, kardan gått av eller nått. La man i en växel surrade det bara lite i bakvagnen, kollade under och såg att kardanen snurrade "Aha, bakaxel ras" Men då sa en polare "Den här muttern snurrar" och pekade på ena bakhjulet. Jag kollade andra sidan och navmuttern snurrade där med (Svetsad diff)
Hade dragit splinsen på båda drivaxlarna.
Gick in på PB macken Vanadisvägen och sonderade, de sålde spik !!! köpte en liten påse, fick bort muttrarna med en lånad skiftnyckel, knackade in några spikar i det rensade mellanrummet och drog ditt muttrarna.
Lugnt o sakta kom jag de 3,5 milen hem.
Haft 4 st 02or, just denna var egentligen en 1602 -73 med drivlinan från en rallycrossbil jag köpte i Torsby, sprätte på bra 🙂galento skrev:
Vad fan har du gjort här sa besiktningsgubben ??
Adaptern ist för turbon när jag skulle besikta liknade mer en kakburk än ett grenrör 😉
Går bilen bra och klarar avgasvärdena på besiktningen och du inte kan konstatera något enkelt fel (typ vevhusventilation som är tät osv) så hade jag bara struntat i det och kört påDan_Johansson skrev:Det är en 1,25 Duratec .. inget bubblande i kylvätskan, men den drar lite lite vatten...
Ryker inget, drar ingen olja, tomgången är bra och har aldrig tänt nån check engine lampa.. den borde väl misstända lite om den är helt slut tycker jag...
Nu är det ny olja och filter i i alla fall, och givaren är bytt... Håller tummarna att det var den... 😄
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Oljelampan har betett sig helt normalt sen jag böt tryckgivaren och olja/filter.... Har väl kört en 10 mil kanske, så det är verkar hyfsat lovande.. peppar peppar.. 👍H hablam skrev:
Härlig historiaIsakare skrev:Jag vet oxå.
Skulle visa en Corvette var skåpet skulle stå med min BMW 2002 Turbo vid ett rödljus på Sveavägen här i Stockholm.
Men bilen ryckte bara till, sen hände ingenting. Tänkte att lådan rasat, kardan gått av eller nått. La man i en växel surrade det bara lite i bakvagnen, kollade under och såg att kardanen snurrade "Aha, bakaxel ras" Men då sa en polare "Den här muttern snurrar" och pekade på ena bakhjulet. Jag kollade andra sidan och navmuttern snurrade där med (Svetsad diff)
Hade dragit splinsen på båda drivaxlarna.
Gick in på PB macken Vanadisvägen och sonderade, de sålde spik !!! köpte en liten påse, fick bort muttrarna med en lånad skiftnyckel, knackade in några spikar i det rensade mellanrummet och drog ditt muttrarna.
Lugnt o sakta kom jag de 3,5 milen hem.
Bromssystemet på Saaben blev en långkörare och är inte slut ännu. Nu ser det ut som bromsservon är slut. Delen tillverkas inte ny längre och åldern ser ut som främsta orsaken de går sönder men det ser inte ut som det finns alternativ heller. Kan blir problematiskt att hålla igång saabarna i längden om denna del inte går att få tag i framtiden.
Har du kikat på de svenska skrotarna efter bromsservo?
Tex Bildelsbasen och Laga:
https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/Sök/Bildelar/s1/Saab/SAAB-900/1994_1998/Bromsar/Bromsservo/Alla
Tex Bildelsbasen och Laga:
https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/Sök/Bildelar/s1/Saab/SAAB-900/1994_1998/Bromsar/Bromsservo/Alla
Finnarna har väl inget motsvarande www.bildelsbasen.se om jag fattat rätt, vet inte vad bilskrotarna gör med bilarna där
Finns varaosahaku.fi och några andra sajter men inget hittat där. Har kanske hittat en nu från en 87ans modell, men osäker om den passar min, ser likadan ut men man vet aldrig. Från vad jag förstått ändrades bromssystemet 87 med den nya fronten så kanske det är samma på alla icke ABS 900or hädanefter.