nackdelen med komfort och vad biltillverkaren skriver är att det sällan är gynnsamt för däckens överlevnad. Minns när jag jobbade på däckverkstad och saab kom med 17" lågprofil och tyckte att det räckte med 2.2 bar typ. Man lagade väldigt mycket punkteringar på dem då.........folk var vana med nå ballongdäck och kryssade över vassa kanter och annat som "vanligt" men ju lägre profil det är ihop med för lågt tryck ju sårbarare blir det.......
 
S Stefan1972 skrev:
nackdelen med komfort och vad biltillverkaren skriver är att det sällan är gynnsamt för däckens överlevnad. Minns när jag jobbade på däckverkstad och saab kom med 17" lågprofil och tyckte att det räckte med 2.2 bar typ. Man lagade väldigt mycket punkteringar på dem då.........folk var vana med nå ballongdäck och kryssade över vassa kanter och annat som "vanligt" men ju lägre profil det är ihop med för lågt tryck ju sårbarare blir det.......
Det gäller inte längre, med allt "eco" tänk så blir det högre värden åtminstone i de bilar vi har/haft senaste åren. Är ju bara att kolla hur de slits och ofta är det felinställda hjulvinklar med lite mekaniskt slitage/glapp som istället ger snedslitna däck.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag tittade på burken igår och det står på den att det är rå, kallpressad linolja så rätt sort för syftet
Vad bra, glöm inte att läsa på burken varje gång du köper produkten som du tror ska innehålla rå linolja. Biltema undviker att specificera sådana detaljer på hemsidan för att inköparna ska ha full frihet att köpa den billigaste smörjan som dom hittar vid varje tillfälle. Under rubriken Teknisk specifikation i länken du bifogade finns endast den upplysande texten Volym 1l. Säkerhetsdatabladet innehåller texten linolja utan att ange vilken typ av linolja det är men detta är förmodligen inte viktigt i säkerhetsdatabladet så dom gör inget formellt fel. Jag hävdar alltid att ska man lägga ner mycket tid på något arbete så är det oftast bäst att välja material med omsorg. Biltema är bra på verktyg, spolarvätska, avfettning och mycket annat som inte är kritiskt för resultatet men det finns mycket där som man gör bäst i att undvika.
 
hsd
F fsn skrev:
Vem har 2”kg” i däcken idag? Ett däckstryck börjar väl på minst 2,6 och gärna 3bar. Jag kör konsekvent på 3bar fram och 2,9bar bak i alla våra bilar.
Du har väl hört talas om lågtrycksdäck
 
Tyvärr finns inte Kraftoljan.se längre, Staffan Kraft har gått i pension och lagt ner verksamheten, och även stängt hemsidan.
Där kunde man läsa allt om linolja som rostskydd.
Bla dess penetrerande förmåga som överglänser vanligt rostskydd, och att linolja är den enda produkt man kan använda på ytrost och och minska vidare rostbildning.
Ska man rostskydda en bil med traditionellt rostskydd, ska det göras innan bilen börjat rosta, annars blir det våtvarmt omslag som kan skynda på rostbildningen.
Men, linoljan måste kompletteras oftare, den typ tvättas bort.
Vi behandlade särbons bil hos Staffan för 4 år sen, men har inte kompletterat, så på öppna ytor som bakvagn mm lyser den med sin frånvaro.
Men jag har sett bilar han kontinuerligt behandlat, tex hans egna, en Amazon, en 745 och en tidig Yaris.
De är inte rostiga.
 
hsd hsd skrev:
Du har väl hört talas om lågtrycksdäck
Idag med 21" och 245/35 som tillval för vår ena bil och som någon noterade att det ska vara 3,0 i däckstryck....
Jag väljer hellre original 18" och 235/55 med rätt lastindex, samt komforttryck 2,6 (är nog lite högt men drar tyngre släpp ibland).
Om någon påstår att det är för annat än utseende, nja hur många här kör på bana med era bilar😉
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad är konsensus för rostskyddsbehandling när man köper sig en ny bil.

Köpa spray på jula/biltema, lämna in typ ditec?
Prisvärt eller bäst?
Min erfarenhet är att försäkringsbolagen inte betalar nått extra när de löser in rostskyddade bilar som är för dyra att reparera så jag har slutat.

Kränger man den gamla privat innan man kör på en älg/blir påkörd bakifrån eller avser att ha bilen kvar mer än i tio år tror jag på att blåsa östgötsk linolja i maj vartannat år.
 
RoTe
Rostskydd är inte värt ett skit på en normal bil skulle jag säga
 
Allt beror ju på hur länge man ska ha den kvar............många byter ju bil ganska ofta och då har det ju ingen betydelse. Men ska man ha den i 20 år typ så kan man säkert räkna hem fördelarna.....
De som köpte en ny Kia för 10 år sen och har den kvar tänker nog att de skulle ha behandlat dem.......istället får de ta förlusten och slumpa iväg bilar som blir för dyra att laga.
 
Linolja är fantastiskt, jag körde den metoden på mina gamla saabar (9000, 9-3) och det stoppade rosten, mycket enklare än att få bort rost, måla och täta och det sen direkt kryper ny fukt. Ofta kommer den ju bakifrån nån fals. Visst, på slitytor försvinner den direkt, så där kanske det är bättre med nån massa.
 
Man borde rostskydda för att se till bilarna håller längre, för miljöns skull, för allas trivsels skull och inte skapa rostiga vrak som man kränger bort på ovetandes andrahandsköpare. Alla bör dra sitt strå till stacken för att hålla bilarna i skick.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Man borde rostskydda för att se till bilarna håller längre, för miljöns skull, för allas trivsels skull och inte skapa rostiga vrak som man kränger bort på ovetandes andrahandsköpare. Alla bör dra sitt strå till stacken för att hålla bilarna i skick.
Nackdelen är väl att man sätter tillverkarens garantier ur spel om man rostskyddar själv.
 
Ja men det är ju en del av utvecklingen, där allt går åt helvete.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Idag med 21" och 245/35 som tillval för vår ena bil och som någon noterade att det ska vara 3,0 i däckstryck....
Jag väljer hellre original 18" och 235/55 med rätt lastindex, samt komforttryck 2,6 (är nog lite högt men drar tyngre släpp ibland).
Om någon påstår att det är för annat än utseende, nja hur många här kör på bana med era bilar😉
2.6 är nog lite lågt i dom däcken. 2.8 rekommenderas till den storleken lite mer om man har tung last.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.