V växelventil skrev:
Trodde det med men dom menar själva kopplingen hur det nu kan vara det när det är automat?Misstänker att själva kopplingsanordningen räknas som slitdetaljer men ska bli intressant att höra vad dom säger imorgon.
Är det en riktig automat eller en robotväxellåda ?

D
V växelventil skrev:
Ja provade en kia optima innan jag bestämmde mig för en sportage och det var hur mycket lampor och varningsljud som blinkade och pep så blev bara för mycket.
Jaha, de är kanske olika, bara det är ju förvirrande isf, detta var en e-niro

Patrik440
galento galento skrev:
Intressant , vad har du nu ? Edelbrocken på 305,an har funkat klockrent i drygt 11 år nu 🙂
Jag har en Edelbrock 750 på nu som suttit på sedan 2006 men är lite sugen på att kunna justera andra steget lite enklare + att AVS2 finfördelar bränslet bättre.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Patrik440
Isakare Isakare skrev:
Lite fusk med lambda tycker jag.
Ja, så kan man ju också kalla det. 😁

Visst klarar man sig långt utan lambda men tänkte få till det lilla extra.

Får väl se vad budgeten i hobbykassan räcker till i år.

galento
Vilka åk man har i Afrika 🙄 :

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
@Patrik440 Jag har haft en Innovate lambdamätare, funkade riktigt bra, men det var inte enkelt att justera förgasare utifrån den...

Vet inte om de nyare har loggningsfunktion, men det hade varit krav om jag skulle köpa en idag...

Patrik440
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
@Patrik440 Jag har haft en Innovate lambdamätare, funkade riktigt bra, men det var inte enkelt att justera förgasare utifrån den...

Vet inte om de nyare har loggningsfunktion, men det hade varit krav om jag skulle köpa en idag...
Ja det hade underlättat.

Log på varvtal, spjälläge å vacuum hade ju varit optimalt att ha tillsammans med lambdavärde.

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Är det en riktig automat eller en robotväxellåda ?
är en DCT automatlåda 7-steg och är en väldig skön låda annars.Fram gick bra att köra men la man i backen så gick handbromsen in och gasade man hände ingenting.

V växelventil skrev:
är en DCT automatlåda 7-steg och är en väldig skön låda annars.Fram gick bra att köra men la man i backen så gick handbromsen in och gasade man hände ingenting.
Då är det en "manuell" växellåda med två kopplingar (Dual Clutch Transmission).

Redigerat:
V växelventil skrev:
Som useless skriver det är ingen automatlåda. Det är en manuell låda som växlas automatiskt

useless useless skrev:
Då är det en växellåda med två kopplingar (Dual Clutch Transmission).
Stämmer nog sedan om den kallas riktig automatlåda vet jag inte men när den fungerar så tycker jag att den växlar lung och inte ryckigt.Spännade vad som händer imorgon ang garantin,Läste om en som råkade ut för samma sak med en kia niro och då gällde inte garatin,

• Screenshot av en text som beskriver begränsningar i en nybilsgaranti, nämner delar som wiper blades och bromsar.
Jag förstår att t ex kopplingslameller räknas som slitdel och inte ingår i garantin. Men samtidigt verkar det konstigt om bilen funkar felfritt ena dan för att nästa dag vägra backa på grund av att lamellerna är slitna?

Men verkstan lär väl ändå hävda det för att slippa ansvar...

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag förstår att t ex kopplingslameller räknas som slitdel och inte ingår i garantin. Men samtidigt verkar det konstigt om bilen funkar felfritt ena dan för att nästa dag vägra backa på grund av att lamellerna är slitna?

Men verkstan lär väl ändå hävda det för att slippa ansvar...
Ja det som är skumt att jag körde förra veckan utan problem och under helgen så stod bilen still men skulle köra till jobbet på måndagen så la i backen så hände inget förutom att den elektriska handbromsen gick in.Provade några gånger back och fram så gick det helt plötsligt.Körde till affären och skulle backa ut så då var det kört och motorlampan tändes så bara ringa bärgare.Bilen har gått 8000 mil.

D Dublin skrev:
Snubblade över den här nyheten, Trafikverket utreder om man sk få köra lastbil på 4,25 ton på b-kort.
[länk]
Verkar som målgruppen är hantverkare som åker runt i skåpbilar i dag som behöver en elektrisk skåpbil som då kommer att väga lite för mycket?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.