N Niq skrev:
Enligt transportstyrelsen så är den på 100kw
Nu blir jag förvirrad. Har de byggt bilen?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nu blir jag förvirrad. Har de byggt bilen?
Krävs det inte papper på motoreffekten om man bygger om en bil så mycket ❓
 
Isakare Isakare skrev:
Motorn var inte kass, men den tålde inte vårt bränsle, Japanerna som tillverkade motorn viste inte att vi hade etanol i bensinen.
Körde man bara på 98 oktan utan etanol och gasade på som vanligt funkade den fint.
Det gjorde inte kundgruppen som köpte V40 och Carisma GDI.
Den var inte tillverkad för vår marknad helt enkelt. Jag hade inga gdi motorer själv. Och ville inte ha det pga det :)

Isakare Isakare skrev:
VW och MB tex hade i grunden bra rostskydd, det var, i VWs fall är, lacken som är dålig.
MB tex hade tjocka lager plastmassa under bilen, det skyddar bra.....men under plasmassan fanns ingen grund/galv.
En del äldre Audi, Citoen mfl hade galv under, lacken lossnade, men det hände typ inget mer.
Japanerna rostade i kanter, skarvar, i balkar = dåligt rostskydd, men som gick att förhindra med extra behandling.
Du kan inte påstå att vw hade bra grund. När 5 år gamla bilar är helt sönderrostade och vw vägrar ta hand om det. Det är helt brutalt att försvara vw och för den delen mercedes när de var helt värdelösa.
 
N Niq skrev:
Krävs det inte papper på motoreffekten om man bygger om en bil så mycket ❓
Det beskrives lite i filmen hur bilen är dokumenterad hos myndigheterna.
 
mikethebik mikethebik skrev:
inga problem att plocka 800 hästar ur en Volvo-femma
Hur gör man det med förgasare och utan turbo?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
N Niq skrev:
Krävs det inte papper på motoreffekten om man bygger om en bil så mycket ❓
Nu har jag inte sett hela filmen, men generellt så tar man motoreffekten från originalfordonet motorn satt i.. så 100 kW blir väl ungefär 155 SAE gross HP som den värsta Cheva-sexan hade...

Så den är besiktad som ombyggt fordon, med motor utbytt. Sen har man väl trimmat lite.. eftersom den är gammal är den besiktningsbefriad... så länge man har tur och inte åker på en flygande besiktning så kommer man undan med det...
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Hur gör man det med förgasare och utan turbo?
Man tar två och bygger en V10:a.
 
S Styrman_jansson skrev:
Kolla som sagt videon så får du lite mer info kring hur det står till med motorn. 385hk är fortfarande rätt gött för vad som verkar en relativt lätt bil.
Nu kollade jag klart hela filmen..
Det han säger är alltså att han byggt efter ett amerikanskt koncept, där en motor nått 380 hästar, vid 8500 rpm (!!). Han har dock lägre komp och något aggresivare kammar, men har aldrig varvat mer än 6500 ... sen säger han själv att bilen är byggd för att kunna köras med.. och ingenting om att den är bänkad.. så uppenbarligen är 385 hästar en uppgift som troligen kommit till på hörsägen efter han sålde den....
 
T TommyC skrev:
De sista Saab 9000 tillverkades i maj 1998. Ibland dyker det upp snikversioner som har ägts av någon gamling som kört väldigt lite och förvarat bilen i garage. En sån kan vara nära rostfri och är ändå billig då de flesta suktar efter en välutrustad Aero. Jag har ägt en 9000 CDi 1989 i nästan 10 år. 130 hk är i minsta laget för en så stor bil men den var ju suveränt bekväm och rymlig.

Jag lånade en 9000 CC 2.3 Turbo från Saab i Hammarby för en rejäl provtur. De bilarna var specade 200 hk men det var i praktiken ganska mycket mer. Fantastiskt roliga bilar att köra. Svårt att hitta en i vettigt skick idag. Det går inte att jämföra de "normalt" utrustade bilarna med en Aero eller 2.3 Trubo med sportchassi. 9000 håller en annan klass än gamla 900.
Min första bil var en svart 9000 Aero, en 91a.

Jag skulle säga att dessa bilar inte hade speciellt mycket mer effekt än vad som angavs men Saab var väldigt duktiga på att bygga laddtryck tidigt så man hade ett för tiden extremt högt vridmoment vid låga varv, dvs hög effekt tidigt i registret. Med lite trimchip blev det ännu roligare. Tyvärr hade 91orna turbo från Garret och inte den TD04 (Mitsubishi) som Aeromodellerna senare hade. Samtida volvoturbos hade alltid ett avgas hus som var en storlek större än saabarna hade, vilket gjorde att de aldrig blev lika snabba i mellanregistret, men bättre lämpade för toppeffekt.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Var det inte Saab 9000 turbo som var snabbare från 70 till 120 än Ferrari Testarossa?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
N Niq skrev:
Var det inte Saab 9000 turbo som var snabbare från 70 till 120 än Ferrari Testarossa?
Det var på högsta växeln så jämförelsen haltade lite.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
F
N Niq skrev:
Var det inte Saab 9000 turbo som var snabbare från 70 till 120 än Ferrari Testarossa?
Vet jag inte men fetaste 9-5 var väl världens accelerationssnabbaste bil på högsta bäxeln från låga hastigheter (minns inte men var väl 60km/h eller nåt sånt). En effekt av tidig effekt och bra mellanregister.
 
F
T TommyC skrev:
De sista Saab 9000 tillverkades i maj 1998. Ibland dyker det upp snikversioner som har ägts av någon gamling som kört väldigt lite och förvarat bilen i garage. En sån kan vara nära rostfri och är ändå billig då de flesta suktar efter en välutrustad Aero. Jag har ägt en 9000 CDi 1989 i nästan 10 år. 130 hk är i minsta laget för en så stor bil men den var ju suveränt bekväm och rymlig.

Jag lånade en 9000 CC 2.3 Turbo från Saab i Hammarby för en rejäl provtur. De bilarna var specade 200 hk men det var i praktiken ganska mycket mer. Fantastiskt roliga bilar att köra. Svårt att hitta en i vettigt skick idag. Det går inte att jämföra de "normalt" utrustade bilarna med en Aero eller 2.3 Trubo med sportchassi. 9000 håller en annan klass än gamla 900.
Ställer mig tvekande till det. Vi bänkade en sån och chippade den även på rullande landsväg med originalturbon. Om jag inte minns fel så kramades det ut 238-240hk med nån lämplig omräkningsfaktor på transmissionsflrlusterna och den låg väldigt nära orifinalspec vid referensmätning.

Annars är mitt skönaste Saabminne när farsan lånade en 9000 Turbo 1985. Var som en helt annan värld jämfört med en trött Volvo 240.
 
T Taxture skrev:
Hur gör man det med förgasare och utan turbo?
Det skrev jag inte, en kraftigt modifierad motor handlar det om, och där prion ligger på effekt utan förhoppningar om livslängd.
Har en bekant som håller på med drifting och Volvofemmor och BMWsexor går att skrämma något helt otroligt och där går inte gränsen vid 800 hästar utan högre på bekostnad av livslängd för varje kuse.
Jag har för övrigt aldrig sett en Volvofemma med förgasare...
 
mikethebik mikethebik skrev:
Det skrev jag inte, en kraftigt modifierad motor handlar det om, och där prion ligger på effekt utan förhoppningar om livslängd.
Har en bekant som håller på med drifting och Volvofemmor och BMWsexor går att skrämma något helt otroligt och där går inte gränsen vid 800 hästar utan högre på bekostnad av livslängd för varje kuse.
Jag har för övrigt aldrig sett en Volvofemma med förgasare...
Enligt internet-expertisen går det inte att köra femmor på förgasare... det är därför det bara finns insprutade och/eller dieslar...

Men här pratade vi ju om "närmare 400 hk" var rimligt ur en rak cheva-sexa från 60-talet, utan moderniteter som överladdning eller insprut...

Jag tror att slutsatsen är ja, det är tekniskt möjligt vid ganska höga varvtal.. sen skulle jag gissa att körbarheten på en sådan motor är låg, och jag hade nog heller inte vågat varva en stötstångsmotor till 8500 rpm sådär överdrivet ofta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.