F fsn skrev:
740 och 940 har inte rötter i 60-talet, 7-serien var en ny plattform när den lanserades 1982 (760) och är inte jämförbar med 240. Däremot så levde 245 och 7-serien parallellt och om jag inte minns fel så gick dom ur produktion samma år (1993).

Saab 9000 släpptes på marknaden sent -84, Volvo 850 1991. Saab 9000 kan och skall alltså inte jämfäras med Volvo 850 utan skall jämföras med samtida bilar, alltså Volvo 740 (båda lanserades 1984 (Saab 9000 som årsmodell -85 tror jag) och i det sammanhanget så var 9000 totalt överlägsen på i princip alla punkter skulle jag säga. Man kan ju även jämföra Saab 9000 med plattforms-syskonen Fiat Chroma och Lancia Thema som i sammanhanget är katastrofer både mekaniskt och desigmässigt där en VW Jetta är snygg i jämförelse. Jag har haft några Saabar, det finns mycket spännande som 99 och 900 Turbo och inte minst Saab 900 Cab . Finns även lågvattenmärke som 900 Generation 2 men totalt sett så måste ändå Saab 9000 Turbo vara deras juvel när den lanserades. Bekvämare, rappare, betydligt mer dynamik och körkänsla än Turbomodellen av Audi 100 som då var en dyr och exklusiv premiumbil.
Pratar vi nu syskon bilar till Saab 9000 så får vi inte glömma Alfa Romeo 164 som lanserades först 1987:)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F
A Argastesnickaren skrev:
Pratar vi nu syskon bilar till Saab 9000 så får vi inte glömma Alfa Romeo 164 som lanserades först 1987:)
Japp, det skall man inte glömma men jag valde att inte nämna den av två anledningar.

Den ena är att den inte alls delade delar på samma sätt som de tre andra utan det var mer på plattformen. Och det andra är att jag gillar Alfa och inte ville snacka skit om den.
 
  • Gilla
  • Haha
pjgb och 1 till
  • Laddar…
F
DennisCA DennisCA skrev:
Vem gör bra lågfriktionsdäck för bra bränsleförbrukning? Sommardäck alltså, 195/65 R15. Michelin igen?

Har alltid kört Nokia eller nåt koreanskt men kanske man ska prova Michelin nästa gång.
Landsail. Skratta inte, mycket däck för pengarna.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det var du som skrev på sätt som jag inte tycker är särskilt lämpligt, därför gav jag exempel på hur det kan uppfattas. Vem har tänkt att Byggahus ska hantera min bakgrund (vilken är antagligen det du syftar på)? Inte jag iaf, och det antyddes inte ens i mitt inlägg. Ännu ett oövertänkt inlägg från dig.

Jag upprepar en del av mitt inlägg, som jag hoppas du läste i sin helhet: "Skriver detta mest för att påminna om att det en människa har som bakgrund och referenser kan vara väldigt olika. Därför kan råd typ "fokusera på det positiva" både kännas väldigt gammalt och gränsa till en förolämpning. Har man överlevt svåra saker så förstår man vikten av glädje och positivitet, men jag varken kan eller vill radera det som hänt."
Då tar vi och lägger allt sådant till historien och fokuserar på tråden "Allt om bilen" inte allt annat som hänt i livet.
 
galento
A AndersS skrev:
Ett önsketänkade som tyvärr inte blir mera av än ett inlägg i en forumtråd.
Tror nog DennisCA är ganska ensam i att tycka så , klart man känner sej
säkrare i en större bil om man skulle krocka med en älg t,ex. Frugan och jag
var på väg hem sent en mörk höstkväll på landet och i en kurva kom en
galopperande häst mot oss på samma sida , lyckades väja över i andra
körfältet för att undvika krock och lidande för häst. Men man var förbaskat
nöjd att man inte hade en småbil denna gången utan pickupen om det inte
hade gått att undvika.

Tycker nog att personen bakom ratten är den som är viktigare än
fordonsmodellen när det gäller att orsaka olyckor.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
galento
T TommyC skrev:
Om du inte ser några tända varningslampor så har bilen förmodligen återställt felkoderna efter att felen har försvunnit under tillräckligt lång tid. Felkoderna kan finnas kvar som historik men det är inget som bilprovarna ska bry sig om. Jag kan dock inget om Volvo så min erfarenhet kanske inte gäller din bil. 😁
Jo var inne på bes idag och bilen fick stå strömlös 1,5 tim igår. I sista rondellen
före SBP så tändes abs / antisladd och dessa lyste ända tills jag stängde av bilen
utanför stationen. Men när jag körde in bilen för bes lyste de inte och inte senare
heller men jag såg beskillen stå och kolla en stund i felkodsläsaren (eller vad det
heter ) men det blev ingen anmärkning på detta.

Men får se om verkstan kan ta en koll på detta vad det kan vara , de pratade om att
det sitter kol i abs enheten som kanske bör bytas , aldrig hört nåt om det tidigare.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
M
N Niq skrev:
Jag vet inte exakt vad som skulle behövas göras med dator om jag tar bort toppen på en några år gammal bil. Men jag är övertygad om att något behöver göras. Saker som jag behöver göra regelbundet är att läsa in ny programvara i regnsensorer och ljussensorer. Bmv tappar bort allt möjligt om kopplar ifrån det en stund. Tex Airbag och fönsterhiss.

Försökte läsa lite på deras hemsida men lite oklart vad man kan göra men jag läste bara lite snabbt. Men kan du med den läsa in ny programvara i tex en regnsensor?
På folkan kan jag göra det ja. Såg nu att jag kan programmera bilen så att den stänger fönstren automatiskt om bilen är låst och regnsensorn känner av att det börjar regna.
Mobilskärm visar bilfunktion för automatisk stängning av fönster vid regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
N Niq skrev:
Hur gör man för att få 320 hk i en gammal v40?

Bytt xenon lampor på den bil jag själv kör nu var också tvungen att byta ballasterna. På fruns förra bil behövde jag också byta xenonlamporn.Led lampor ser jag många där någon led slutat fungera. Nej dom behöver kanske inte bytas lika ofta men slutpriset när dom behöver bytas är troligen mer än att byta en H4/H7 en gång i året.
Man monterar en turbo från en S60R, annat avgas och lite lullull, och sedan en mappning på det.

Jag hade min V40 i 8 år, hade rullat typ 10.000 mil i min ägo, jag bytte varken ballast eller xenonlamporna. Hustruns förra bil hade vi i drygt 8 år också utan att byta ballast eller lampor.

Min nuvarande V40 med led har rullat +10.000 mil. Går dom sönder inom 4 år eller 5000 mil får jag trösta mig med att det bara kostar 1500kr i självrisk på maskinskadan.

Jag köper aldrig en bil med stearinljus... Förlåt... Halogen, igen. 😉
 
M
H heimlaga skrev:
Det är sant men problemet är att nästa generationens bilar efter den här är så komplicerade att när de har fallit i pris till en nivå som jag har råd att köpa är de inte längre reparerbara på begränsad budget. Transiten är redan på yttersta gränsen för vad som går att hålla igång med rimliga kostnader.
Tyvärr, det är nog du som får anpassa dig till samhället och inte tvärtom.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Finns två ytterligheter att köra 30 åriga bilar (exkluderar exklusiva/samlarobjekt) och de som byter till ny privatbil varje år.
Resten är vi övriga, är det 98% av bilägandet?
 
G
M Markarbetaren skrev:
På folkan kan jag göra det ja. Såg nu att jag kan programmera bilen så att den stänger fönstren automatiskt om bilen är låst och regnsensorn känner av att det börjar regna.
[bild]
OBDII (eleven), bra grejer. Alla möjliga system varnade, ABS, ASR, GPS ur funktion osv. Läste av koderna mha OBDII, alla möjliga felkoder jag inte begrep men förstod en av dem som pekade på höger ABS sensor. kollade kontakten som va full med fukt, tätningen skadad. Torkade kontakten, köpte ny tätning, bort med koderna, klart. Tyvärr har OBD11 blivigt dyrare och nu bör man prenumerera, kostar. Har en gammal pro med drygt 600 poäng kvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tyvärr, det är nog du som får anpassa dig till samhället och inte tvärtom.
Då måste samhället först anpassa sig så mycket till sig själv att de ser tilkl att jag har råd att anpassa mig.
 
  • Gilla
pjgb och 2 till
  • Laddar…
För inte så länge sedan var det etanol som skulle frälsa miljötokarna. Därefter var det diesel. Sedan kom batteribilar i olika konfigurationer. Vänta lite så kommer politikerna att komma på att batterierna har för stora negativa miljökonsekvenser. En större batteribrand i ett stort underjordiskt parkeringshus är inte så osannolikt. Det har ju redan inträffat på minst två biltransportbåtar. Vad kan nästa fluga tänkas bli? Effektivare, billigare, lättare och säkrare batterier eller vätgas eller någon helt ny hype?

Ryckighet och bristande konsekvensanalyser är det enda som förmodligen kommer att fortsätta råda. Bryr man sig om sin privatekonomi så är det som vanligt bra att inte köpa tidiga prototyper av vad det än må vara som anbefalls från de mindre vetande. Sitt still i båten och invänta mogen teknologi och rimliga priser om leksakskontot inte är överfullt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/etanolens-uppgang-och-fall-vad-var-det-som-hande
https://www.svd.se/a/7cab3e07-538b-384e-bd2b-27e83b9281a4/etanol-jesus-kom-till-byn
https://www.nyteknik.se/fordon/vad-ar-en-miljobil-sa-har-det-andrats-over-tid/974383
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T TommyC skrev:
För inte så länge sedan var det etanol som skulle frälsa miljötokarna. Därefter var det diesel. Sedan kom batteribilar i olika konfigurationer. Vänta lite så kommer politikerna att komma på att batterierna har för stora negativa miljökonsekvenser. En större batteribrand i ett stort underjordiskt parkeringshus är inte så osannolikt. Det har ju redan inträffat på minst två biltransportbåtar. Vad kan nästa fluga tänkas bli? Effektivare, billigare, lättare och säkrare batterier eller vätgas eller någon helt ny hype?

Ryckighet och bristande konsekvensanalyser är det enda som förmodligen kommer att fortsätta råda. Bryr man sig om sin privatekonomi så är det som vanligt bra att inte köpa tidiga prototyper av vad det än må vara som anbefalls från de mindre vetande. Sitt still i båten och invänta mogen teknologi och rimliga priser om leksakskontot inte är överfullt.

[länk]
[länk]
[länk]
Nej, det var ju inte det som hände…
https://alltomelbil.se/elbilarna-kl...kuCgtTTmNTZXzwMcKbPN1p57TgYvs7SmQW0boOnSXdeM8

https://www.nyteknik.se/elbilar/msb...lar-brinner-mer-sallan-an-andra-bilar/2053312
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
T TommyC skrev:
För inte så länge sedan var det etanol som skulle frälsa miljötokarna. Därefter var det diesel. Sedan kom batteribilar i olika konfigurationer. Vänta lite så kommer politikerna att komma på att batterierna har för stora negativa miljökonsekvenser. En större batteribrand i ett stort underjordiskt parkeringshus är inte så osannolikt. Det har ju redan inträffat på minst två biltransportbåtar. Vad kan nästa fluga tänkas bli? Effektivare, billigare, lättare och säkrare batterier eller vätgas eller någon helt ny hype?

Ryckighet och bristande konsekvensanalyser är det enda som förmodligen kommer att fortsätta råda. Bryr man sig om sin privatekonomi så är det som vanligt bra att inte köpa tidiga prototyper av vad det än må vara som anbefalls från de mindre vetande. Sitt still i båten och invänta mogen teknologi och rimliga priser om leksakskontot inte är överfullt.

[länk]
[länk]
[länk]
Nu var det väl förvisso en fossilbil som brann på den senaste båten.

Det finns en annan sanning som gäller producenterna och det är att vid ett tekniksprång så hänger man med eller så är man borta.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.