711 518 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Tror jag besikta en bil sist för drygt 1,5 år sen. Då betala jag precis lite över 500 kr och ingen "deal" Men man kanske skulle ta tider de skickar ut via brev nästa gång.DennisCA skrev:Sådär kostar det i Finland också, sen några årtionden ungefär. Efter privatisering.
En fördel är iaf. att mindre verkstäder på landsbygden fick börja besikta bilar så de senaste åren har man kunnat besikta bilen bara genom att svänga in via jobbet. Men ja det kostar. 70€ besiktning + 20€ eftergranskning för yarisen då stötdämparfjädern brakat på passagerarsidan.
Vi har ingen sån verkstad här, men jag har 10 minuter till 3 olika, dekra som är billigast är jag verkligen inte glad för men får väl prova den igen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 542 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 542 inlägg
Jag kör sedan ett antal år aluminiumbelagt skydd som man sätter på insidan vindrutan (mitt ser ut som två stora ringar med fjäderstål i). Kostade 150kr eller nåt på Amazon. Reflekterar bort all sol och hela bilen blir även mycket svalare (Saab 9-5). Se till att använda sådant i fortsättningen och även på andra bilar du är rädd om.DennisCA skrev:Hittat två små sprickor ovanpå instrumentpanelen på min 900a. Typiskt problem har jag förstått, men hur kan man stoppa sprickorna att bli värre? Jag tänker det har hänt p.g.a. solen som torkar ut vinylen, finns det nåt bra medel som skyddar och mjukar upp vinylen igen, utan att det blir kladdigt å äckligt?
Sen tänker jag man borde nyttja nån sorts solskydd också.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 542 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 542 inlägg
Jag använder högkoncentrerad molybdendisulfidpasta som egentligen är till för att smörja kamaxlar osv vid motorrenoveringar. Extremt drygt. Köpte första burken från Bel-Ray när jag inhandlade en ny Honda XL600 runt 1986. Den räckte tills för 4 år sedan men då gick det inte att hitta i Sverige längre. En vänlig själ i en butik i Aten ordnade dock snabbt en ny. Tror jag hittade företaget via Ebay.N Niq skrev:
Hursomhelst, den pastan är magiskt bra på olika saker som annars kärvar och håller i årtioenden utan att kärva ihop igen.
Edit: Verkar finnas igen: https://motospeed.se/verktyg-underh...rosoler-Fett/BR99030-12-bel-ray-assembly-lube
Motorolja vet jag att många mekaniker rekommenderar till tändstift och massa annat och ja, det fungerar, i några månader, men har ingen långvarig effekt och därför kärvar det igen. Det händer inte med pastan ovan.
Redigerat:
Så sa besiktningsgubben när jag besiktade min Toyota Starlet från 1984.Patrik440 skrev:
Han tyckte att det var lustigt att en bil med förgasare och stötstänger och ingen katalysator hade bättre avgasvärden än vissa moderna bilar.
Jag vill nog säga att man inte vill ha utstickande centralstöd på en glidare heller. Inte om man kan köra på däckens ytterkanter. Det är så pass att man skrapar fotpinnarna eller plattorna då medgalento skrev:
Sen tror jag inte att det är lämpligt att ha det på för tunga hojar. Men en lätt touring däremot.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
Det är lite läskigt när centralstödet skrapar i, det gör det på vissa hojar
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Skönt att du inte tog fram tigersågen och gjorde hål i golvet som hos en del större segelmakare.Isakare skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.blt.se/blekinge/mannen-i-gropen-syr-for-flottans-framtid/