711 707 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Var lite mindre snål och kassera de sämsta sommardäcken innan de har mindre än 3mm kvar och sätt de kvarvarande bak. Du kommer köra med överlag bättre däck.N Niq skrev:Vid vilket mönsterdjup byter ni däck? Sommardäck kör jag oftast tills dom blir olagliga vid 1.6mm vinterdäck brukar jag nog köra till dom lagliga 3mm jag använder dubbdäck.
Nokia har ännu kvar sina siffror i gummit. Har provat Nokia vinterdäck och var inte så nöjd dom var bra i början men åldrades fort inte bara slitagemässigt utan gummit hårdnade hastigt också. Dom bästa vinterdäck vi haft var Hankook grymt bra grepp. Hade goodyear sommardäck men dom var riktigt dåliga.
Hur gör ni som byter 2 däck i gången? Jag flyttar mina däck så att dom vartannat år sitter fram och vartannat bak och byter ej rotationsriktning på dom och dom brukar nog slitas ganska jämnt. Jag har aldrig haft 2 som varit så bra att jag velat spara dom och bara köpa 2 nya.
4-5mm på sommardäcken, vill kunna köra igenom vattenpölar utan att få vattenplaning. Vinterdäck när de börjar greppa dåligt, så runt samma mönsterdjup kanske om inte lite mer mönster.N Niq skrev:Vid vilket mönsterdjup byter ni däck? Sommardäck kör jag oftast tills dom blir olagliga vid 1.6mm vinterdäck brukar jag nog köra till dom lagliga 3mm jag använder dubbdäck.
Nokia har ännu kvar sina siffror i gummit. Har provat Nokia vinterdäck och var inte så nöjd dom var bra i början men åldrades fort inte bara slitagemässigt utan gummit hårdnade hastigt också. Dom bästa vinterdäck vi haft var Hankook grymt bra grepp. Hade goodyear sommardäck men dom var riktigt dåliga.
Hur gör ni som byter 2 däck i gången? Jag flyttar mina däck så att dom vartannat år sitter fram och vartannat bak och byter ej rotationsriktning på dom och dom brukar nog slitas ganska jämnt. Jag har aldrig haft 2 som varit så bra att jag velat spara dom och bara köpa 2 nya.
Sätter bäst däck bak då mina bilar primärt är bakljusdrivna (4wd auto har jag fördelningslådan sa i vintertid och vid regn) = håller sig alla i närheten av varandra i slitageväg
Kör samma lika, brukar köpa lite billigare däck typ nankang eller annat mellansegment och så byter jag kring 4-5mm.
Gör hellre så än o köper ett dyrt däck och kör det sopslut med vattenplaning som följd.
Vinterdäck köper jag alltid i övre mellansegment och byter vid samma 4-5mm.
Gör hellre så än o köper ett dyrt däck och kör det sopslut med vattenplaning som följd.
Vinterdäck köper jag alltid i övre mellansegment och byter vid samma 4-5mm.
Men dom brukar vara ganska jämnt slitna. Brukar inte ens skilja 1mm i slitage.H hapazard skrev:
Fast du har rätt i att jag borde byta lite tidigare.
Placera dina däck som du tycker är bäst men den allmänna rekommendationen nuförtiden är ju att man ska sätta bästa däcken fram oavsett vilka hjul som driver. Alltid finns det ju undantag.Tokslut skrev:4-5mm på sommardäcken, vill kunna köra igenom vattenpölar utan att få vattenplaning. Vinterdäck när de börjar greppa dåligt, så runt samma mönsterdjup kanske om inte lite mer mönster.
Sätter bäst däck bak då mina bilar primärt är bakljusdrivna (4wd auto har jag fördelningslådan sa i vintertid och vid regn) = håller sig alla i närheten av varandra i slitageväg
Prio är att ha jämt slitage! För sätter jag i 4x4 lock fördelar fördelningslådan 50/50, då vill man inte ha olika storlekar på hjulen. Som tur är har även fördelningslådan en 4wd auto (med lammeller) som gör bilen bakhjulsdriven till bakhjulen tappar grepp, så slipper använda fasta 4x4 läget för det mestaN Niq skrev:
Jag skaffar nya när dom inte längre klarar en hel säsong.N Niq skrev:Vid vilket mönsterdjup byter ni däck? Sommardäck kör jag oftast tills dom blir olagliga vid 1.6mm vinterdäck brukar jag nog köra till dom lagliga 3mm jag använder dubbdäck.
Nokia har ännu kvar sina siffror i gummit. Har provat Nokia vinterdäck och var inte så nöjd dom var bra i början men åldrades fort inte bara slitagemässigt utan gummit hårdnade hastigt också. Dom bästa vinterdäck vi haft var Hankook grymt bra grepp. Hade goodyear sommardäck men dom var riktigt dåliga.
Hur gör ni som byter 2 däck i gången? Jag flyttar mina däck så att dom vartannat år sitter fram och vartannat bak och byter ej rotationsriktning på dom och dom brukar nog slitas ganska jämnt. Jag har aldrig haft 2 som varit så bra att jag velat spara dom och bara köpa 2 nya.
Synd, hittade en 84ans hilux till bra pris och som såg bra ut. Men problem med vevstakslager fjärde cylindern och kanske vevaxeln själv. Jag kunde dras med det, söker ju en projektbil att jobba på i lugnan ro. Den är 40 mil bort och kan jag inte köra hem bilen går det inte.
L200an jag nämnde tidigare skulle jag köpt men den vart såld. Säljaren var en såndär lat människa som inte tar bort annonserna efter de är sålda.
L200an jag nämnde tidigare skulle jag köpt men den vart såld. Säljaren var en såndär lat människa som inte tar bort annonserna efter de är sålda.
Här är nog risken större att däcken blir gamla än att miltalet tar dom. Växlar mellan
5 bilar och 2 hojar så bilarna går inte så många mil + frugans bil och hoj. Men byter
däcken på hojarna så fort mönstret börjar bli dåligt .
5 bilar och 2 hojar så bilarna går inte så många mil + frugans bil och hoj. Men byter
däcken på hojarna så fort mönstret börjar bli dåligt .
Jag har aldrig riktigt haf det problemet.H hapazard skrev:
Brukar skoja och säga att jag sladdat 100 tals timmar på is, grus och asfalt, men aldrig "fått" en sladd.
Hade en Suzuki Swift, de var kända för att vara överstyrda för att vara en framhjulsdriven bil, men den sladdade inte av sig själv, man måste svänga och släppa gasen i rätt tillfälle för att den skulle vika ut baken.
För de som inte har kontrollen och känslan kan det bli spännande, framförallt om man ställer sig på bromsen för att lösa problemet villket de allra flesta nog gör.