4 287 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Allt om badkar
På konsumentens sida
· 3 123 inlägg
Det finns många typer av badkar; runda badkar, badkar på tassar, fristående badkar och badkar med massage. Här går vi igenom olika typer av badkar och ger prisexempel.
Du kan läsa artikeln här: Allt om badkar
Du kan läsa artikeln här: Allt om badkar
Värt att veta om badkar med bubbel: Det krävs att man är noga och följer instruktionerna för rengöring som en person med allvarlig OCD och bacillskräck.
Gör man inte det så samlas guck i ledningarna, och när man sedan skickar i rengöringsmedel så kommer det något som ser ut som trögflytande chockladpudding ur munstyckena, och det går i princip inte längre att få det rent (en kollega körde över 20 vändor rengöring på sitt bubbelkar innan han gav upp och köpte nytt, utan bubbel...).
Gör man inte det så samlas guck i ledningarna, och när man sedan skickar i rengöringsmedel så kommer det något som ser ut som trögflytande chockladpudding ur munstyckena, och det går i princip inte längre att få det rent (en kollega körde över 20 vändor rengöring på sitt bubbelkar innan han gav upp och köpte nytt, utan bubbel...).
HejT Troberg skrev:Värt att veta om badkar med bubbel: Det krävs att man är noga och följer instruktionerna för rengöring som en person med allvarlig OCD och bacillskräck.
Jag jobbar på Nordhem och det är en fråga vi ofta får! Därför vill jag gärna ge mina synpunkter
Problemet du beskriver stämmer mycket bra i de badkar som är av det lite billigare slaget. De är byggda med rillade slangar, slangar lutar inte ner så att vattnet töms utan ligger i böjar och tillverkas ofta i Kina. Vattnet som inte töms ut frodas snabbt bakterierna i.
Det finns exklusiva fabrikat med annan tillverkningsmetod. De har släta slangar och där slang paketen är konstruerade så att de töms helt på vatten när badkaret stängs av. Alltså inga "blindtarmar" där vattnet samlas. Alla slangar lutar ut mot brunnen. Detta har löst problemet du beskriver ovan. Dessutom är de tillverkade i Sverige.
Har själv ett sådant badkar hemma och behöver i princip aldrig rengöra det.
Tycker därför man som kund ska undersöka detta noga innan man bestämmer sig för ett massagebadkar.
Mvh
Roderick
Jag saknar en hel del information.
Sanitetsplast, finns det olika kvaliteter? Tål de en kloförsedd, duschande hund?
Emaljerad plåt är nuförtiden så tunn att badkarsbotten flexar och kan upplevas ostadig när man står på den.
Koppar och varmvatten. Är det okej med tanke på hälsa och missfärgning av huden?
Glas torde innebära extra skarvar med skrymslen att göra rent i, och hur kul är det egentligen? Kan kanske vara befogat mot ett lågt fönster med utsikt. Men en skön kant att vila armen emot blir det ju inte.
Fristående badkar försvårar för handtag som kan vara underlättande när man ska i och ur badet.
Hur kommer man åt vattenlåset i inbyggda badkar respektive de som står direkt på golvet?
Sanitetsplast, finns det olika kvaliteter? Tål de en kloförsedd, duschande hund?
Emaljerad plåt är nuförtiden så tunn att badkarsbotten flexar och kan upplevas ostadig när man står på den.
Koppar och varmvatten. Är det okej med tanke på hälsa och missfärgning av huden?
Glas torde innebära extra skarvar med skrymslen att göra rent i, och hur kul är det egentligen? Kan kanske vara befogat mot ett lågt fönster med utsikt. Men en skön kant att vila armen emot blir det ju inte.
Fristående badkar försvårar för handtag som kan vara underlättande när man ska i och ur badet.
Hur kommer man åt vattenlåset i inbyggda badkar respektive de som står direkt på golvet?
Fruktsallad
Medlem
· Västra Götaland
· 234 inlägg
Fruktsallad
Medlem
- Västra Götaland
- 234 inlägg
Jag har duschat/badat två hundar minst var 3:e vecka i mitt badkar som är av sanitetsplast och det finns inte en repa där. Ibland har jag haft duschmatta för hunden inte ska känna sig osäker på halkan, ibland har jag varit lat och badat dem utan och det har funkat hur bra som helst. Jag upplever inga nackdelar efter 8 år i alla fall och min upplevelse är att det är mer orepigt än badkar i järn/emalj som vi haft innan. När vi satte in badkaret så diskuterade vi som så att OM det skulle märkas att det blev repigt eller slitet så var det ändå så pass billigt att vi kunde köpa ett nytt. (vi köpte ett demonstrations-ex för nästan inga pengar alls) Men det har hållt sig jättebra och där fick jag som fnyste åt plastbadkar. Det sviktar inte heller men det har jag aldrig haft ett badkar som gör. Nu ska vi snart renovera ett badrum igen och jag står i valet och kvalet om jag ska ta ett i sanitetsplast igen, eller köra på emaljerad plåt. Det handlar nog om vilken modell jag hittar som passar mitt badrum och min längd. Och om man kan få ett demo ex till kalaspris? =)J J-stedt skrev:
Bubbelkar skulle jag aldrig ta. Fy fasen vad sunko!
Emalj är väl kanske inte huvudmaterialet, snarare ytbehandlingen, mer motsvarande coaten på gjutmarmorbadkaren. Emaljbadkar är väl antingen gjutna med järn som gjutgods, eller gjorda av formpressad stålplåt. Vi köpte ett emaljerat gjutjärnsbadkar med tassar, till badrummet i källaren. Vilken härlig känsla! Det krävdes fyra mycket starka män att bära ner o dit det, och det kommer aldrig ut igen! Det får hålla tills huset rivs. Jag skulle aldrig köpa ett sk. designbadkar i akrylplast.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Den lilla badbaljan ser väldigt lockande ut!
Alltså https://www.coolstuff.se/Badbalja-for-Vuxna/15111
Nu när vi inte har badkar känns det väldigt lockande att sjunka ner i hett vatten i en sådan då och då.
Och den bör få plats i vår lilla extradusch dessutom. Det vore en dröm!
Och på sommaren borden man kunna ställa den ute också, och fylla den med duschslangen genom fönsterspringan.
Tänk att sitta där och se solen gå ner över Kattegatt
Alltså https://www.coolstuff.se/Badbalja-for-Vuxna/15111
Nu när vi inte har badkar känns det väldigt lockande att sjunka ner i hett vatten i en sådan då och då.
Och den bör få plats i vår lilla extradusch dessutom. Det vore en dröm!
Och på sommaren borden man kunna ställa den ute också, och fylla den med duschslangen genom fönsterspringan.
Tänk att sitta där och se solen gå ner över Kattegatt