9 964 läst · 60 svar
10k läst
60 svar
Allra-vd:ns lyxhus sålt
Tja. Det hade det säkert varit, för de som drabbats av det.Mikael_L skrev:Dock skulle nog 10 mille undanstoppat någonstans (men svårt att använda i Sverige) vara en tröst för alla som typ haft skilsmässa samt att företaget gick omkull, och nu jagats av kronokalle i 20 år och levt på existensminimum och bara har lite sprit till helgen att glädja sig åt.
Ty det är nog rätt få av de flera hundratusen som jagas av kronofogden som har en bakgrund som finanshajar eller liknande som gör att de kan ha stoppat undan några mille som tröst för sveda och värk efter några fängelseår.
Nåja, detta missade iofs ämnet, men bara så folk inte går och tror att det är speciellt vanligt att folk som hamnat i fängelse och/eller har stora skulder/skadestånd kan ha någon smärre förmögenhet undanstoppad.
Som vanligt, det är ju bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk.
Nu var det ju dock inte det jag skrev om och en del övrigt som utelämnades i ditt citat varför det blir rätt snett.
Poängen är ju att sammantaget det han gjort och resultatet av det, knappast för någon kan vara värt 10mkr och ett liv på ständig ekonomisk flykt. Det är sannolikt en rätt klen tröst, men visst - någon typ av tröst blir det väl. Om man vill se det så.
Förutsatt det finns något undanstoppat som ju bara är hypotetiskt.
Det är inte det minsta hypotetiskt. Vid tillslaget och inför tingsrättsförhandlingarna så togs ett par hundra miljoner i bolagen i kvarstad för att säkra kapital inför kommande skadestånd.J jaronsso skrev:
När tingsrätten friade så hävdes kvarstaden, och när sen hovrättsförhandlingarna startade var ett par hundra miljoner plötsligt puts väck, bolagen var plundrade.
Det var pengar som förts ut ur bolagen, ...var ... tja det vet nog bara allra-männen.
Fast med Sveriges rättssystem så är han nog ute efter 3år (2/3 av tiden med avdrag för häktning), får skuldsanering efter 5 och kan fortsätta livet som tidigare.J jaronsso skrev:Jag lade ju inte till något alls annat än vad caset handlar om. Du var ju snarare på tok för snäll genom att bara hävda att det inte handlar om ”sex riktiga år”.
Fakta är ju att han blivit dömd till sex års fängelse och ett brutalt skadestånd som aldrig någonsin kommer att kunna betalas tillbaka.
I praktiken handlar det om att han aldrig kan leva ett normalt liv i Sverige.
Ovanstående i kombination med att han har en familj och barn är 10 miljoner undanstoppat någonstans sannolikt en rätt klen tröst vid 40-års ålder.
Barn och fru kommer han ju få spendera tid med, både besök och permission. .
Finns det några exempel öht på finansbrottslingar som fått några livslånga konsekvenser?
Jo tack - Jag vet. Var otydlig.Mikael_L skrev:Det är inte det minsta hypotetiskt. Vid tillslaget och inför tingsrättsförhandlingarna så togs ett par hundra miljoner i bolagen i kvarstad för att säkra kapital inför kommande skadestånd.
När tingsrätten friade så hävdes kvarstaden, och när sen hovrättsförhandlingarna startade var ett par hundra miljoner plötsligt puts väck, bolagen var plundrade.
Det var pengar som förts ut ur bolagen, ...var ... tja det vet nog bara allra-männen.
Några hundra miljoner var dock inte försvunna. 75mkr delades ut efter friande domen. Från bolaget som sedan lades ned.
En av kumpanerna (namn?) hade inte ens ”plundrat” hela sitt eget innehav, vilket i sig ju var väldigt korkat.
Men hur som helst ska de ska fortfarande vara möjliga att bruka. Det är såklart lättare sagt än gjort när pengarna kommer från brottslig verksamhet och man är en dömd brottsling med stora skadeståndskrav på sig. Men det finns ju såklart möjligheter på ett eller annat vis till det.
Förutsatt man inte hittar pengarna. Det finns ju all tid i världen för det och en hel del folk som kommer lägga åtskilliga arbetstimmar på att lyckas.
Man kan inte få skuldsanering om man har näringsförbud (Ernstberger fick 10 år) samt att det är väldigt svårt om skulden består i ett brott/skadestånd.Unikt namn skrev:Fast med Sveriges rättssystem så är han nog ute efter 3år (2/3 av tiden med avdrag för häktning), får skuldsanering efter 5 och kan fortsätta livet som tidigare.
Barn och fru kommer han ju få spendera tid med, både besök och permission. .
Finns det några exempel öht på finansbrottslingar som fått några livslånga konsekvenser?
I detta fall kan vi nog utesluta det.
Barn och fru kommer han naturligtvis att få spendera tid med, men självklart mycket begränsat.
Om det finns exempel på livslånga konsekvenser vet jag ej. Men det kan vi nog förutsätta. Det döms väl ut straff för ekonomisk brottslighet olika grad i långt mycket större utsträckning än vad som läses om i tidningen. Dit når ju bara det värsta.
Jag hoppas du har rätt. Men jag googlade lite och hittade följande.J jaronsso skrev:Man kan inte få skuldsanering om man har näringsförbud (Ernstberger fick 10 år) samt att det är väldigt svårt om skulden består i ett brott/skadestånd.
I detta fall kan vi nog utesluta det.
Barn och fru kommer han naturligtvis att få spendera tid med, men självklart mycket begränsat.
Om det finns exempel på livslånga konsekvenser vet jag ej. Men det kan vi nog förutsätta. Det döms väl ut straff för ekonomisk brottslighet olika grad i långt mycket större utsträckning än vad som läses om i tidningen. Dit når ju bara det värsta.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.7/322268.htmlI det aktuella fallet var det fråga om grov brottslighet, och de skulder som följde med brottsligheten utgjorde en stor del av skuldbördan. Trots detta ansåg Högsta domstolen att det inte fanns ett absolut hinder mot skuldsanering med hänsyn till omständigheterna samt att det var 10 år sedan brottet begicks. Högsta domstolen fann att det var skäligt att bevilja gäldenären skuldsanering då hen hade ett stort behov av ekonomisk rehabilitering (NJA 2017 s. 741).
Så han kanske får vänta 10år på sanering?
Men man får väl hålla tummarna att det inte blir så.
Att skulden består av skadestånd påverkar inte möjligheten att få skuldsanering. Jag har tyvärr egen erfarenhet av det.
Ett problem med att ha jätteskulder och vara jagad pga det, men ha undanstoppat kapital att ändå leva gott av är att det begränsar vilka länder man kan leva resten av sitt liv i.
Har man väl fått undan kapitalet så det inte går att nå av Svenska myndigheter eller något motsvarande europeiskt, så är troligen pengarna säkrade.
Men det är långt ifrån alla länder man sen kan leva sitt liv i sus och dus. Jag antar att hela Europa är svårt, pga av så mycket Europeiskt samarbete vad gäller brottslighet och ekonomisk brottslighet.
USA kan troligen också vara rätt kinkiga, de har ju en ganska sträng syn på ekonomisk brottslighet.
Har man väl fått undan kapitalet så det inte går att nå av Svenska myndigheter eller något motsvarande europeiskt, så är troligen pengarna säkrade.
Men det är långt ifrån alla länder man sen kan leva sitt liv i sus och dus. Jag antar att hela Europa är svårt, pga av så mycket Europeiskt samarbete vad gäller brottslighet och ekonomisk brottslighet.
USA kan troligen också vara rätt kinkiga, de har ju en ganska sträng syn på ekonomisk brottslighet.
Ingenstans i min text skrev jag att det var olagligt att försätta sitt bolag i konkurs. Bara att jag har för mig att ett aktiebolag inte skyddar den fysiska personens ekonomi om denne sysslat med olagligheter inom ramen för bolaget, vilket nån frågade om en bit upp vad jag minns.heisiandiishe skrev:
ok, ja nä visst det är väl helt självklart att man inte kommer undan med brottKlaugust skrev:
Jo det påverkar.D Daniel 109 skrev:
Det betyder inte att det inte går, men påverkar gör det och det är ingenting man får i första taget.
I detta fall lär det dröja bra lång tid, om ens någonsin, om det är uppenbart att pengar dessutom finns på annan okänd plats.
Dessutom såldes det väl precis innan det umättes? Utmätningen kom mellan kontraktsskrivning och tillträde.D Dublin skrev:
De borde haft betydligt bättre förhandlingsmöjlighet om timingen hade varit bättre.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ernstbergs-lyxvilla-sald-affaren-innan-domen/Allra-rättegången i hovrätten avslutades den 2 juni. Drygt två veckor senare, närmare bestämt den 18 juni, undertecknades kontraktet där Alexander Ernstberger och hans hustru säljer Lidingöfastigheten till betalplattformen Trustlys styrelseordförande Johan Tjärnberg och hans hustru.
Priset: 92 miljoner kronor - en uppgång på 42 miljoner på knappt fem år.
Trustlys styrelseordförande har haft det lite kämpigt under våren eftersom den planerade börsintroduktionen drogs tillbaka och är nu skjuten på framtiden sedan Finansinspektionen börjat intressera sig för bolagets planer.
...
Johan Tjärnberg bekräftar att de undertecknat kontraktet om att köpa Ernstbergers fastighet.
– Jag känner inte Alexander Ernstberger. Vi har gått via mäklare och har ingått ett avtal om köp. Men givet den situation som uppkommit nu så är det högst osäkert om vi kommer att genomföra köpet, säger han och hänvisar till alla turer som nu pågår kring fastigheten med Kronofogden och andra berörda myndigheter.