Ibland när jag ser tv blir bilden mycket sämre typ grynig, oftast stannar bilden en sek och ibland längre än så och när den då kmr tillbaka är det sämre kvalite.
Igår höll det på hela tiden när jag kollade hockey och blir även bättre när man byter kanal en stund och har fått för mig att det är oftast på sportkanalerna.
Har Allente Oneplace boxen, kan det vara boxen, lnb huvud eller kan det ha något med internet att göra? Någon annan som haft liknande problem?
Igår höll det på hela tiden när jag kollade hockey och blir även bättre när man byter kanal en stund och har fått för mig att det är oftast på sportkanalerna.
Har Allente Oneplace boxen, kan det vara boxen, lnb huvud eller kan det ha något med internet att göra? Någon annan som haft liknande problem?
Vid digitala utsändningar så brukar kvaliteten försämras (blir grynigare) när bandbredden är låg eller tjänsten har problem. Fryst/pixlig bild är symnptom på samma sakP ptlf skrev:Ibland när jag ser tv blir bilden mycket sämre typ grynig, oftast stannar bilden en sek och ibland längre än så och när den då kmr tillbaka är det sämre kvalite.
Så antingen är det ett problem med nätet (inkl mottagninsproblem i ev parabol), eller så har källan prestandaproblem eller så är det något som är fel i boxen.
Att starta om boxen är väl det första/lättaste. Sen kolla parabolen så den inte flytat sig ur läge - om det är en sån du har: Hjälper inte det får du kontakta kundtjänst...
Tack, parabolen sitter fast ordentligt men tänkte att lnb kanske tar stryk i solen efter nästan 20 år. Kanske är något med routern eller kabel från den till boxen då men trodde internet användes bara när man typ streamar via veckoarkivet typ och inte via livesändning eller så något fel på boxen för det blir aldrig pixlar så parabolen står nog rätt.klaskarlsson skrev:
Vid digitala utsändningar så brukar kvaliteten försämras (blir grynigare) när bandbredden är låg eller tjänsten har problem. Fryst/pixlig bild är symnptom på samma sak
Så antingen är det ett problem med nätet (inkl mottagninsproblem i ev parabol), eller så har källan prestandaproblem eller så är det något som är fel i boxen.
Att starta om boxen är väl det första/lättaste. Sen kolla parabolen så den inte flytat sig ur läge - om det är en sån du har: Hjälper inte det får du kontakta kundtjänst...
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 384 inlägg
När du byter kanal på boxen, får du en jordglob uppe i hörnet en kort stund?P ptlf skrev:Tack, parabolen sitter fast ordentligt men tänkte att lnb kanske tar stryk i solen efter nästan 20 år. Kanske är något med routern eller kabel från den till boxen då men trodde internet användes bara när man typ streamar via veckoarkivet typ och inte via livesändning eller så något fel på boxen för det blir aldrig pixlar så parabolen står nog rätt.
Bästa svaret
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 384 inlägg
Det betyder att du inte har signal från parabolen och streamar kanalerna istället. Gå in i menyn, upp till kugghjulet, scrolla ner till satellit och välj 'automatisk igenkännlng' så kanske du får igång parabol signalen igen. Annars är det något fel (parabol ur läge, trasigt huvud tex)P ptlf skrev:
Tack du har hjälpt mig kan jag säja direkt! Jag gör om i rummet och flyttade tv'n till annat rum o då drog jag ny kabel från parabol till box o var osäker från vilket lnb jag skulle dra kabeln eftersom jag har ett dubbel huvud o höll aldrig på få bild trots jag inte ändrade parabolen något så då har jag tydligen gjort fel vid flytten ☺️ Jag återkommer säkert med mer frågor under helgen så jag kan få det fungera via parabolen istället för streaming 😊[SKPG]Zamora skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 384 inlägg
Nu har jag signal från parabolen 👍Jag fortsätter frågeställningen här för jag ska så småningom flytta parabolen och undrar vilket alternativ som är bäst för bildkvaliten, A eller B? Har förstått man ska ett slututtag i alternativ B om det rekommenderas.
@[SKPG] Zamora får gärna svara för du verkar kunna men även andra som vet tar jag gärna svar från 😊
@[SKPG] Zamora får gärna svara för du verkar kunna men även andra som vet tar jag gärna svar från 😊

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Filter och splitters är ju en stor nackdel. Vad är det för filter du har?P ptlf skrev:Nu har jag signal från parabolen 👍Jag fortsätter frågeställningen här för jag ska så småningom flytta parabolen och undrar vilket alternativ som är bäst för bildkvaliten, A eller B? Har förstått man ska ett slututtag i alternativ B om det rekommenderas.
@[SKPG] Zamora får gärna svara för du verkar kunna men även andra som vet tar jag gärna svar från 😊[bild][bild]
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 384 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 384 inlägg
Jag föredrar alltid , om möjligt, alternativ A, stjärnnät.P ptlf skrev:Nu har jag signal från parabolen 👍Jag fortsätter frågeställningen här för jag ska så småningom flytta parabolen och undrar vilket alternativ som är bäst för bildkvaliten, A eller B? Har förstått man ska ett slututtag i alternativ B om det rekommenderas.
@[SKPG] Zamora får gärna svara för du verkar kunna men även andra som vet tar jag gärna svar från 😊[bild][bild]
Fm/uhf in i ett filter, från filtret till en combiner. Från parabolen direkt in i combinern. Efter combinern in i en splitter (5-2400Mhz) sedan satuttag.