32 857 läst · 387 svar
33k läst
387 svar
Allemansrätten, nekad tillträde till mark?
Visst så är det kanske.L lbgu skrev:Skulle jag gissa så är antalet jakttimmar som läggs på älgjakt relativt litet jämfört med alla jakttimmar som läggs på jakt av annat vilt. Så för folk som rör sig i naturen så är det vanligtvis inte älgjägare de kommer att stöta på. Älgjakt bedrivs också ofta längre från bebodda trakter än mycket annan jakt där folk ofta har gångavstånd till jaktområdet.
Men förutom vid älgjakt är det inte troligt att du stöter på större grupper av jägare och ett antal passkyttar.
Och att det skulle sättas upp skyltar om jakt pågår är i de flesta fall osannolikt.
Eller menar du att småviltsjakt begränsar allemansrätten i någon större omfattning?
/ATW
Jag anser inte att jakt begränsar allemansrätten. Jag jagar själv och accepterar att det finns andra som har rätt att vara i skogen samtidigt som jag jagar. Visst blir man störd, men svampplockaren blir garanterad också störd av jägare så det jämnar ut sig. Har aldrig upplevt att någon annan jägare velat förbjuda allmänheten att vara i skogen under jakt.A ArneTW skrev:
Skulle vi börja försöka köra bort folk från skogen när vi jagar är jag rätt säker på att vi med rätta blivit hatade i bygden.
L lbgu skrev:
Då får man väl dra slutsatsen att TS hade otur och att de flesta kan dela naturen utan större bekymmer.L lbgu skrev:
/ATW
Vem vet, jag kan dock konstatera att TS i sitt första inlägg skrev:A ArneTW skrev:
"Han äger faktiskt det mesta och har också lyckats göra sig ovän med de flesta på orten"
Så jag tror min uppfattning ligger rätt nära sanningen förutsatt att vi ska lita på TS och det finns det väl ingen anledning att inte göra.
Nej, det finns absolut ingen som helst information på nätet om vilka marker vilka jaktlag har.A ArneTW skrev:Om du känner någon som jagar kan du ju fråga vilken vecka älgjakten är hos dig och om det finns några avvikelser i din "hemmaskog".
Men du kanske drar omkring i skogen under september oktober i hela landet och dyker upp som gubben i lådan överallt.
Informationen om vilka marker som ett visst jaktlag har finns på nätet. Även jakttiden är ju känd och de flesta jagar första veckan men en del lag väntar någon vecka av olika anledningar.
Jag pratar bara om älgjakten som drivs som gemensamhetsjakt av hela jaktlaget och är i de flesta fall enda veckan på året då de flesta är ute och jagar.
/ATW
Vilka marker och jaktlag skulle det vara?
Kan du visa vilka webbsidor man ska gå in på för att hitta den informationen?
Här går det inte ens att få framinformation om ÄSO via webben, för att ta reda på vilka marker som ingår och var gränserna går.
S skogaliten skrev:Nej, det finns absolut ingen som helst information på nätet om vilka marker vilka jaktlag har.
Vilka marker och jaktlag skulle det vara?
Kan du visa vilka webbsidor man ska gå in på för att hitta den informationen?
Här går det inte ens att få framinformation om ÄSO via webben, för att ta reda på vilka marker som ingår och var gränserna går.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På Länstyrelsen i Dalarna kan man hitta viltvårdsområden och hos jägareförbundet i Dalarna ser man kretsarna och kontaktpersoner...
Går man sedan in på kretsarnas hemsidor så bryter en del av dem ned dem på vilka jaktlag de har...
Är ganska säker att jag sett jaktresultat på nätet nedbrutet på jaktlag också men hittar inte det just nu.
/ATW
Redigerat:
Jag pratar Älgjakt... Man kunde följa resultat dag för dag. Tilldelningarna är ju en vetenskap i sig och antar att det är olika i olika kretsar hur de delar ut älgarna.L lbgu skrev:
Jag vet inte hur länstyrelserna administrerar det hela.
/ATW
Ja,men då är det väl huvudsakligen älgjakt i Dalarna vi talar om?A ArneTW skrev:[bild]
[bild]
På Länstyrelsen i Dalarna kan man hitta viltvårdsområden och hos jägareförbundet i Dalarna ser man kretsarna och kontaktpersoner...
Går man sedan in på kretsarnas hemsidor så bryter en del av dem ned dem på vilka jaktlag de har...
Är ganska säker att jag sett jaktresultat på nätet nedbrutet på jaktlag också men hittar inte det just nu.
/ATW
Här har vi en LST som inte alls publicerar något värst mycket.
När vi för några år sedan ville gå med i ÄSO, istället för att ha en kalv, så var det som att tränga igenom en mur av s.k. "Red Tape" för att få koll på hur det hängde ihop, och vilket/vilka ÄSO som vår fastighet låg inom. (Vi råkar finnas på gränsen av tre stycken)
Kartan över älgområdena på LST hemsida är en PDF och någon nedbrytning mot jaktlag finns icke. Kontaktpersoner finns ej angivna.
Viltvårdsområden existerar inte i stora delar av Sverige.
Vi har ju stora stammar av vildsvin och dovhjort hos oss, som inte förvaltas alls "uppifrån", alltså via Länsstyrelsernas Viltvårdsdelegationer. Allt är frivilligt.
Därför är det inte alls konstigt att det saknas allt vad koll på vilka jaktlag som finns i ens närhet.
Vet inte hur det sköts i övriga Sverige men i Dalarna så följer övrig jakt älgjakten...S skogaliten skrev:Ja,men då är det väl huvudsakligen älgjakt i Dalarna vi talar om?
Här har vi en LST som inte alls publicerar något värst mycket.
När vi för några år sedan ville gå med i ÄSO, istället för att ha en kalv, så var det som att tränga igenom en mur av s.k. "Red Tape" för att få koll på hur det hängde ihop, och vilket/vilka ÄSO som vår fastighet låg inom. (Vi råkar finnas på gränsen av tre stycken)
Kartan över älgområdena på LST hemsida är en PDF och någon nedbrytning mot jaktlag finns icke. Kontaktpersoner finns ej angivna.
Viltvårdsområden existerar inte i stora delar av Sverige.
Vi har ju stora stammar av vildsvin och dovhjort hos oss, som inte förvaltas alls "uppifrån", alltså via Länsstyrelsernas Viltvårdsdelegationer. Allt är frivilligt.
Därför är det inte alls konstigt att det saknas allt vad koll på vilka jaktlag som finns i ens närhet.
Dvs jakt på gris/kronhjort/rådjur/fågel/hare etc sker på "frivillig" basis men den enskilde jagar inom "sitt" älgjaktsområde.
Antar att undantag finns.
/ATW
Tycker det är utmärkt när jägarna skyltar med jakt, då tar jag bara och väljer en annan del av skogen för promenaden och hoppas att de skjuter riktigt mycket gjort & gris! Svamp, bär, stigar & vägar finns på så många ställen så det är inget problem.
Man jagar väl på den mark där man endera som markägare, eller via någon form av upplåten jakträtt från markägaren, har rätt att jaga? Ibland i organiserade jaktlag, men väldigt ofta så jagar man på egen mark i egen regi, utan att några som helst jaktlag är inblandade.A ArneTW skrev:
Det finns inte så mycket älg eller kronhjort här där jag bor, men desto mer dovhjort och vildsvin.
Älgjakten och Kronhjortsjakten är reglerad, och sker till viss del i andra konstellationer (jaktlag för just det ändamålet) än den övriga jakten.
Småviltjakt är det ytterst få som ägnar sig åt. Däremot så finns det så väldigt gott om Dovhjort och gris, så det kan man syssla med varje dag under tillåtna tider om man vill det, utan att det märks något vidare på viltstammarna.
Jag tror det beror på ägarstrukturen.S skogaliten skrev:Man jagar väl på den mark där man endera som markägare, eller via någon form av upplåten jakträtt från markägaren, har rätt att jaga? Ibland i organiserade jaktlag, men väldigt ofta så jagar man på egen mark i egen regi, utan att några som helst jaktlag är inblandade.
Det finns inte så mycket älg eller kronhjort här där jag bor, men desto mer dovhjort och vildsvin.
Älgjakten och Kronhjortsjakten är reglerad, och sker till viss del i andra konstellationer (jaktlag för just det ändamålet) än den övriga jakten.
Småviltjakt är det ytterst få som ägnar sig åt. Däremot så finns det så väldigt gott om Dovhjort och gris, så det kan man syssla med varje dag under tillåtna tider om man vill det, utan att det märks något vidare på viltstammarna.
Om vi tar ett extremt exempel utanför Sverige:
Här i Österbotten är jaktlaget en sammanslutning av markägare som upplåter jakträtten åt jaktlaget och så får medlemmarna jaga på hela jaktlagets område om vi har lust. Det är det enda systemet som fungerar när de flesta hushållen äger skog men oftast bara några hektar. Det går helt enkelt inte att jaga på egen hand och ha egna jaktkvoter och egen viltvård när man äger några hektar.
Därför har till exempel jag jakträtt på ungefär 20 kvadratkilometer fastän vi äger bara 5 hektar av den arealen.
Jag har hört att samma system finns i Sverige på orter där mindre skogsägare dominerar.
Där storskogsägare och bolagsskog dominerar blir det något helt annat.