Snigla Snigla skrev:
Lite kul med ögonbrynen o morrhåren.. alldeles vita..och jättelånga (jag menar, han är ju korthårig i övrigt!)

[bild]

Maken har fix ide om att killa magen... jag o peta på morrhåret typ hehe
Men morrhåren är ju långa på en katt. Används väl för att navigera i mörker tex.och känna sig fram.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men morrhåren är ju långa på en katt. Används väl för att navigera i mörker tex.och känna sig fram.
Så kan det mycket väl vara! Men de är olika på katterna iaf 😊 både färg grovhet o längd.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Så kan det mycket väl vara! Men de är olika på katterna iaf 😊 både färg grovhet o längd.
Nån sa att längden på morrhåren beror på hur bred katten är; att den kan känna när den sticker in huvudet i en öppning om kroppen kommer att kunna komma igenom. Tjocka katter skulle alltså ha längre morrhår än smala.
Men jag tror det är en myt.
 
  • Wow
  • Haha
dicliff och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nån sa att längden på morrhåren beror på hur bred katten är; att den kan känna när den sticker in huvudet i en öppning om kroppen kommer att kunna komma igenom. Tjocka katter skulle alltså ha längre morrhår än smala.
Men jag tror det är en myt.
Poängen är väl att den ska kunna känna ifall huvudet går in i öppningen eftersom det är den bredaste delen med ben och brosk, kroppen är mjukare och går att pressa igenom då den är " formbar".
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nån sa att längden på morrhåren beror på hur bred katten är; att den kan känna när den sticker in huvudet i en öppning om kroppen kommer att kunna komma igenom. Tjocka katter skulle alltså ha längre morrhår än smala.
Men jag tror det är en myt.
Enligt vad jag sett på dom katter jag haft så är det inte bara en myt. Men det är ingen absolut sanning heller. Jag tror inte dom växer för att kompensera övervikt. Å andra sidan har jag sett katter trycka in huvudet där det helt klart är för smalt för att morrhåren skulle rymmas fritt.
 
4774
Morrhåren fungerar som en radar och tar upp minsta störning i atmosfären typ ljudet av en mus under marken och är väl anledningen till att man säger att katter ett sjätte sinne. Obs! Klipp aldrig morrhåren på en katt 🙀
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
4774 4774 skrev:
Morrhåren fungerar som en radar och tar upp minsta störning i atmosfären typ ljudet av en mus under marken och är väl anledningen till att man säger att katter ett sjätte sinne. Obs! Klipp aldrig morrhåren på en katt 🙀
Har haft långhåriga katter med korta morrhår, och tvärtom - korthåriga med långa morrisar , så inget verkar vara självklart.
Fick mig att tänka på filmen "Morrhår och ärtor" men det får andra söka på.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Har haft långhåriga katter med korta morrhår, och tvärtom - korthåriga med långa morrisar , så inget verkar vara självklart.
Fick mig att tänka på filmen "Morrhår och ärtor" men det får andra söka på.
Den är bra!
"Men mamma lilla, pappa var KONSULT...."
 
  • Älska
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Den är bra!
"Men mamma lilla, pappa var KONSULT...."
Kan vara bästa kommentaren nånsin. Har läst att Margaretha Krook gillade katter, men minns inte var.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
https://www.kattoteket.se/katter-morrhar/

Har absolut ingen aning om textens tillförlitlighet, men det verkar rätt OK iaf.
Sen förstår jag inte riktigt varför någon skulle fundera på att klippa morrhåren, vilket lite typ antyds i denna och andra texter.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Mera kompisar

En tabbykatt och en igelkott äter mat från skålar på en stenlagd gård, framför ett trätrappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Rd 350 och 15 till
  • Laddar…
4774
Maria T Maria T skrev:
Har haft långhåriga katter med korta morrhår, och tvärtom - korthåriga med långa morrisar , så inget verkar vara självklart.
Fick mig att tänka på filmen "Morrhår och ärtor" men det får andra söka på.
Men det spelar väl ingen roll vad katten har för päls eller vilken storlek katten har eller hur korta/långa morrhår katten har? De fungerar på samma sätt oavsett.
 
4774
DennisCA DennisCA skrev:
Mera kompisar

[bild]
Ser så bedårande gulligt ut 😃
 
Maria T
4774 4774 skrev:
Men det spelar väl ingen roll vad katten har för päls eller vilken storlek katten har eller hur korta/långa morrhår katten har? De fungerar på samma sätt oavsett.
Absolut är det så, mitt lite onödiga inlägg menade bara på att kattens fysik, storlek eller pälskvalitet inte avspeglar sig i morrhåren 😉
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Närbild på två katttassar med vita och rosa trampdynor som hålls uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Rd 350 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.