Det låter bra. Bengal är ju så fin kattras.
Hur är den i sättet osv? Tanken är att ha en innekatt som älskar att bli klappad på då.

galento
En bekant bosatt utanför Kil i Värmland har enligt hennes FB
sida funnit 3 av sina Maine Coon katter avlidna av förgiftning
( har uppfödning av denna ras )

Fy tusan vilka grannar man kan ha.

• Arg
Alfredo
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Får man ställa en kattfråga i denna tråd?
Annars kanske @Marlen Eskilsson eller någon annan mod flytta den

Vi funderar på att skaffa en liten familjemedlem.
Dock är dottern allergisk men hennes högsta önskan är en katt.
Sätt och läste lite ang allergivänliga katter och såg att devon rex verkar vara bättre i det avseendet.
Är det någon som har den erfarenheten av allergi och devon rex?
Vill gärna uppfylla familjens önskan om att skaffa en katt.

Tack på förhand!
Är hon pälsdjursallergiker? Eller allergisk mot katter specifikt? Oftast är det mjället på huden man reagerar på som allergiker och det är ju lurigare.. är man pälsallergiker så kan man ju ha lite tur att hitta tex nån ras som inte har så mycket päls eller som hårar lite.,

Allergiker kan reagera väldigt olika, på olika saker :( så min rekommendation är att ni kanske försöker ”låna” en katt av en ras ni tror kan funka.. tex om det är en raskatt,, kanske ni kan få vara kattvakt en långhelg el en vecka (av uppfödaren).. till en vuxen sådan katt och se hur det fungerar. Om dottern reagerar.

Jag är allergisk mot hund och katt, men reagerar inte på alla (men nästan omöjligt att veta innan tyvärr, vem jag kommer reagera mot). Jag har hund! Så jag hittade en ras som funkade.. dock känner jag av den vid pälsvård typ.

Maken är jätteallergisk mot katter, hästar och kaniner.. men reagerar inte på hund.

När katten (bilden ovan i mitt andra inlägg) kom till oss.. fick maken käka allergipiller i ett par månader, och byta kläder varje gång han hälsat på katten (katten gick inte lös inne hos oss). Och han snuvade ändå.. sedan blev det faktiskt bättre. Han kan hälsa och kela lite med katten, utan att numer käka piller.

Katten har vi inackorderat hos vår ”hyresgäst” i uthuset/lgh.. så vi träffar den hela tiden. Men pga allergierna kunde den inte få bo hos oss/inne..

fgo fgo skrev:

Sätt och läste lite ang allergivänliga katter och såg att devon rex verkar vara bättre i det avseendet.

Tack på förhand!
Har du en liten tjej som är allergisk mot pälsdjur så skall du INTE utsätta henne för det i hemmet. Hennes allergi kan faktiskt bli mycket sämre och förändringarna kan bli varaktiga. Man kan inte jämföra barn med vuxna i detta avseende, utan barn har inte färdigutvecklade immunförsvar.

Om du inte känner att detta läkarråd räcker så prata med någon intresserad vårdcentralsläkare för råd. Men jag säger låt bli.

• Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Är hon pälsdjursallergiker? Eller allergisk mot katter specifikt? Oftast är det mjället på huden man reagerar på som allergiker och det är ju lurigare.. är man pälsallergiker så kan man ju ha lite tur att hitta tex nån ras som inte har så mycket päls eller som hårar lite.,

Allergiker kan reagera väldigt olika, på olika saker :( så min rekommendation är att ni kanske försöker ”låna” en katt av en ras ni tror kan funka.. tex om det är en raskatt,, kanske ni kan få vara kattvakt en långhelg el en vecka (av uppfödaren).. till en vuxen sådan katt och se hur det fungerar. Om dottern reagerar.

Jag är allergisk mot hund och katt, men reagerar inte på alla (men nästan omöjligt att veta innan tyvärr, vem jag kommer reagera mot). Jag har hund! Så jag hittade en ras som funkade.. dock känner jag av den vid pälsvård typ.

Maken är jätteallergisk mot katter, hästar och kaniner.. men reagerar inte på hund.

När katten (bilden ovan i mitt andra inlägg) kom till oss.. fick maken käka allergipiller i ett par månader, och byta kläder varje gång han hälsat på katten (katten gick inte lös inne hos oss). Och han snuvade ändå.. sedan blev det faktiskt bättre. Han kan hälsa och kela lite med katten, utan att numer käka piller.

Katten har vi inackorderat hos vår ”hyresgäst” i uthuset/lgh.. så vi träffar den hela tiden. Men pga allergierna kunde den inte få bo hos oss/inne..
Tack för ett bra svar!
Hon är pälsdjursallergiker. Då hon reagerar på hund/katt och lite andra djur med päls.

Det vi har tänkt är att hitta en uppfödare i närheten med den ras vi tänkt och besöka. Så får vi se hur det utvecklas. Vill inte skaffa en familjekamrat som vi inte kan behålla. Känns inte bra för katten eller människorna i familjen.

@elpaco
Bra input! Det är faktiskt något vi har lyft med dotterns läkare. Enligt läkarens bedömning skall det inte vara någon fara då proverna visar en begränsad allergi mot katt. Han trodde att det som en katt medför i glädje för henne är större. Ska tillägga att hon inte är liten längre (även om man önskar det ibland), hon är 8 år.

fgo fgo skrev:
Tack för ett bra svar!
Hon är pälsdjursallergiker. Då hon reagerar på hund/katt och lite andra djur med päls.

Det vi har tänkt är att hitta en uppfödare i närheten med den ras vi tänkt och besöka. Så får vi se hur det utvecklas. Vill inte skaffa en familjekamrat som vi inte kan behålla. Känns inte bra för katten eller människorna i familjen.

@elpaco
Bra input! Det är faktiskt något vi har lyft med dotterns läkare. Enligt läkarens bedömning skall det inte vara någon fara då proverna visar en begränsad allergi mot katt. Han trodde att det som en katt medför i glädje för henne är större. Ska tillägga att hon inte är liten längre (även om man önskar det ibland), hon är 8 år.
Ok fint! Gör så så att ni är överens i familjen om att OM hennes allergi blir sämre så måste ni omplacera katten. Det kan ju mycket väl bli jättejobbigt med trötthet, svårt i skolan mm. Och har ni haft denna diskussion innan så kommer de bli en mindre tragedi.

Man brukar säga att det är kattens saliv som har allergenerna och då katten slickar sig så är håren allergiframkallande. Det finns korthåriga raser som hårar extremt lite. Våra ocicat hårar nästan inte alls, om än lite. Självklart skall hon inte låta katterna slicka henne eller låta sova i hennes säng!

Och immunförsvarsmässigt är hon fortfarande ganska ung. Ett vuxet immunförsvar har mognat fram långt senare. I vissa avseenden först 30+ (!)

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Min dotter har flera allergikervänner och "badar" katten/katterna regelbundet. Dvs hon tränar dem som ungar att följa med henne när hon duschar. Kissarnas pälsar är alltså alltid nyduschade - utan schampoo naturligtvis. Vännerna menar att hennes hem inte ger allergiutslag.

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Vi har diskuterat detta med katt flera gånger då det kan bli en tråkig överraskning ifall allergin blir sämre.
Har en tanke på att ha en luftrenare i hennes rum.
Eller styra luften i hennes sovrum mer uteluft kommer från det rummet.
Men det där med dusch är ju inte fel.
Hur ofta klarar en katt att duscha utan att må dåligt?

Jag var helt emot det här med katt för ett tag sedan. Men ju mer jag läst ju roligare verkar det vara.

Uppskattar alla svar och råd ni kommer med!

Om man funderar på Bengal ska man veta att dom kräver mycket tid och stimulans. Inget man lämnar själv en hel dag.

Staffans2000
Stefan N Stefan N skrev:
Den här killen har gått och blivit tonåring, bara tjafsar med dom andra och äter som en häst.

[bild]
Samma katt.

Tecknad lejonkaraktär med krona och mantel ser förnäm ut.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Hos dottern brukar en av dem gå in i duschen och sitta och trycka i en hörna - frivilligt när dottern duschar! Hon brukar ta hänsyn till vattentemperaturen då ;). Någon gång i veckan borde en frisk katt klara av att bli blöt - man behöver ju inte dränka den varje gång ... Annars vore det ju lämpligt i ert fall att minimera utrymmet i hemmet dvs att åtminstone inte till en början låta katten vara i tösens rum. Jag har en allergisk svärson och mina jyckar har inte fått vara i sovrumsavdelningen. Svärsonen tycks lättare tolerera min nuvarande jycke men just sovrummet håller vi djurfritt.

Stefan N Stefan N skrev:
Den här killen har gått och blivit tonåring, bara tjafsar med dom andra och äter som en häst.

[bild]
Coolaste grabben i huset. Maine Coon är bara sååå chill. Jag är själv ägd av 2 stycken, honan är den bestämmande i huset, med järntass dessutom :rofl:

Läkt ihop fint tycket jag
Profilbild på en långhårig katt med fokus på ögat och pälsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hos veterinären
Katt med läkt sår vid ögat, någons hand stödjer dess huvud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan dom plockade ut klumpen som var stor som en ärta.

• Gilla
  • Älska
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Hemmakatten
fgo fgo skrev:

Tack på förhand!
Det passar utmärkt med en fråga om katter i denna tråd. /moderator

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:

Tack på förhand!
Sibirier! Jag är allergisk men kan "inhalera" båda våra "kräk".. Med väldigt olika pälskvaliteer.

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.