Golv, möbler och kläder mår bättre av klippta klor. Speciellt om innekatt

• Gilla
vitt_prio143 och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Hur ofta och vilka klor som klipps beror ju på hur mycket katten sliter på klorna.
Ja jo, det förstår jag ju, men på ett ungefär, om det är en katt som bor inne och klöser på klösträd lite sporadiskt på dagarna osv.

Karlia
Smillas klor har jag inte klippt än. Jag har sagt aj väldigt tydligt när hon kommit åt mig med klorna så hon har förstått att jag är riktigt ömtålig och att hon måste vara försiktig. På kvällen kommer hon gärna och petar mig i ansiktet nät hon vill bli klappad, inte tillstymmelse till någon klo inblandad.

Grannen får rivmärken ibland dock när han leker med henne - han har aldrig skrikit lika högt som jag utan tål tydligen hårdare tag.

E
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja jo, det förstår jag ju, men på ett ungefär, om det är en katt som bor inne och klöser på klösträd lite sporadiskt på dagarna osv.
Om klorna låter när hon går, att hon fastnar i kläder/möbler/mattor så hade jag klippt. En katt ska kunna dra in klorna så den kan smyga ljudlöst, kan den inte det är klorna för långa.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Om klorna låter när hon går, att hon fastnar i kläder/möbler/mattor så hade jag klippt. En katt ska kunna dra in klorna så den kan smyga ljudlöst, kan den inte det är klorna för långa.
Ah, tack för tips, min lille kille är helt ljudlös, han smyger sig på en utan att man märker nånting. :crysmile:

• Älska
Maria T
  • Laddar…
richardtenggren
Har du tur har han ljusa klor också, så mycket lättare när man ser pulpan.
Skrållan är väldigt smidig att klippa på, även om hon kan försöka busa lite samtidigt :p

Vår hund är först och främst världens fegis men sen så har han svarta klor, vilket gör det lurigare, så vi brukar lämna bort kloklippningen till djuraffären. Hon där har sagt att man kan se "när man närmar sig", men så skillade är vi inte.

E
richardtenggren richardtenggren skrev:
Skrållan är väldigt smidig att klippa på, även om hon kan försöka busa lite samtidigt :p

Vår hund är först och främst världens fegis men sen så har han svarta klor, vilket gör det lurigare, så vi brukar lämna bort kloklippningen till djuraffären. Hon där har sagt att man kan se "när man närmar sig", men så skillade är vi inte.
Om man tittar på undersidan hundklon så kan man klippa till den blir ett V, alltså spetsen före V kan du klippa bort. Längre än så ska man inte gå om man inte vill riskera blodbad. :)

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
E

När mina låter som små hundar på parketten är det hög tid. :giggle:

richardtenggren
E Elektra skrev:
Om man tittar på undersidan hundklon så kan man klippa till den blir ett V, alltså spetsen före V kan du klippa bort. Längre än så ska man inte gå om man inte vill riskera blodbad. :)
Jag ska kika, så får vi se hur vi gör framöver :)
Vi brukar slipa med nagelfil efter vi klippt, då han är lite kinkig :)

Finns det katter med svarta klor?
Vår bengis har svarta dynor men ljusa klor.

VR katt
Missnöjd katt på säng bredvid VR-headset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som blev sur när det skulle fotas
Katt som ligger på en säng bredvid en VR-headset, med möbler och klädhög i bakgrunden.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bra fråga, jag har mer erfarenhet av hundar :p

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Z
Katt som sover bekvämt i någons knä framför en kamin.
Skapa konto

Vi fick strömavbrott i ett par timmar under lunch. Celsian tyckte det var en utmärkt idé att arbeta framför kaminen. :ok:
På tal om klor så är han fruktansvärt snäll och låter oss klippa utan protest :heart:

• Gilla
  • Älska
Sona2012 och 10 till
  • Laddar…
E
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns grå men även de är genomskinliga så man ser var pulpan finns. :)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Rödbrun katt som sover i en svart korg på ett skrivbord nära ett fönster.
Skapa konto

Bärra gillar att sova i korgen på skrivbordet hos lillebror. Bra utsikt över fåglarna i trädet dessutom. ;)

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Sona2012 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.