SIxten gillar att dricka från kranen.
Bra ljus idag också så han lät mig filma honom när han fick lite lyxvatten.
Ibland så har han sin skål full med vatten men jammar ändå på oss för att ge honom vatten direkt i vasken.

• Gilla
  • Wow
Jiji och 10 till
  • Laddar…
G
L Lerstenstegel skrev:
Ibland så har han sin skål full med vatten men jammar ändå på oss för att ge honom vatten direkt i vasken.

[media]
Det är för katter vill ha rinnande vatten och inte gammalt stillasittande vatten i en skål.
För katter är rinnande vatten säker och fräsht, stilla vatten farligt. Många katter lider av uttorkning för de inte dricker ut vattenskålen.

• Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:

[media]
Känns igen från vår äldsta.
Gärna ur kranen även om det nu blev lite svårare iom nya handfat i badrummet som står ovanpå bänken.
Kräver även nytt vatten då och då fast skålen är full.
Brukar också "gräva" fram vattnet innan han dricker, krafsar lite försiktigt framför skålen. :heart:

• Gilla
Lerstenstegel
  • Laddar…
Microkatten
Rena vattenskålar eller kranvatten i all ära, det kan man väl dricka om man är väldigt törstig, men det godaste vattnet hittas i en brun regnpöl på gårdsplan. Tycker katterna här.

• Gilla
  • Haha
Lucif3r och 11 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
men det godaste vattnet hittas i en brun regnpöl på gårdsplan.
Eller i den grönalgiga vattenkannan om man lyckas klämma sig in genom hålet under handtaget. :surprised:

• Gilla
  • Wow
  • Haha
EvaMLin och 6 till
  • Laddar…
J
Känner igen allt så väl. Den enda gången katten är tyst är när han sitter i ett handfat och väntar på vatten. Kranvatten är en hitt, men uråldrigt vatten i en vas eller husses vattenglas är nog så bra. Allt utom vattenskålen. Testade att ställa ett vattenglas vid vattenskålen men det dög inte, står det inte på bordet så vill han inte ha... jag tror inte att jag någonsin sett katten dricka ur sin vattenskål.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Ja man kan undra varför det duger med det ena men inte det andra. Här föredrar de rinnande framför stående trots att det är nypåfyllt. Och inte nog med det. Alice har anpassat sig till det rinnande och drar till med ett lämpligt underbett så att effektiviteten maximeras.
Långhårig katt dricker vatten från en öppen vattenkran i köksvasken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hon är speciell alltså

• Katt med underbett dricker vatten direkt från en öppen kran i köksvasken.
    Skapa konto
  • Långhårig katt dricker vatten direkt från en öppen kran i köksvasken.
    Skapa konto
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Igen och 14 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Ja man kan undra varför det duger med det ena men inte det andra. Här föredrar de rinnande framför stående trots att det är nypåfyllt.
En anledning till att katten gillar kranvattnet är att det inte står vid matskålen. Samma sak med vattenskålar, de ska helst stå någon meter ifrån matplatsen.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Min brors möbeltestare Clooney ger fåtöljen från IKEA full Poäng[bild]
Jaså det är han som namngivit möbeln?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
En anledning till att katten gillar kranvattnet är att det inte står vid matskålen. Samma sak med vattenskålar, de ska helst stå någon meter ifrån matplatsen.
Så kan det absolut vara. Bytet är ju normalt sett inte taget och ätet vid vattenhålen.

Immobil Immobil skrev:
Samma sak med vattenskålar, de ska helst stå någon meter ifrån matplatsen.
Vi har vattnet på toa och mat i köket. Ibland ser jag åtminstone en av katterna dricka vatten men båda pinkar rejält och verkar må bra så jag antar att de på något sätt får i sig det de behöver.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ja man kan undra varför det duger med det ena men inte det andra. Här föredrar de rinnande framför stående trots att det är nypåfyllt. Och inte nog med det. Alice har anpassat sig till det rinnande och drar till med ett lämpligt underbett så att effektiviteten maximeras.
[bild]
Hon är speciell alltså
Vilket fluff :love:

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vilket fluff :love:
Absolut, men drar tyvärr till sig fästingar också:worried:. Skönt att det drar mot kallare tider med tanke på dessa äcklen.

• Ledsen
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Absolut, men drar tyvärr till sig fästingar också:worried:. Skönt att det drar mot kallare tider med tanke på dessa äcklen.
Mmm våra är ju innekatter med kattgård, jag tror vi haft färre antal fästingar totalt under alla år på dom än tår på högerfoten, tack och lov.

FredrikR FredrikR skrev:
Mmm våra är ju innekatter med kattgård, jag tror vi haft färre antal fästingar totalt under alla år på dom än tår på högerfoten, tack och lov.
Vi hade kattgård tidigare, men då vi kastrerat våra missar så kunde vi släppa ut de på lösdrift. Och den ”glädjen” som inte minst Alice visar med sitt spritt språngande tokrus ibland, -Nej det är inte ibland utan nästan så fort man är i närheten ute, och då är det ändå värt det att få plocka i pälsen och på golvet.

• Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.