1 953 läst · 30 svar
2k läst
30 svar
Alla kylskåp är kass? 2024
Jag har även ett kyl och frysskåp. ElektroHelios. Det köpte jag 1995. Det står fortfarande i mitt kök. Har gått felfritt i 35 år! Likadant med ett mindre lågpriskylskåp. 35 år, det med.
Så uppenbart har kvaliten försämrats högst avsevärt på senare tid.
Så uppenbart har kvaliten försämrats högst avsevärt på senare tid.
Jaha nu får tiden utvisa om ni ska idiotförklara mig eller om jag ska ska garva hela vägen till banken.
Jag bidrog till köphysterin på black friday och beställde kyl och frys från kvalitetsmärket wasco.
Kyl: K362SSECK
Frys: F272SSC
Knappt 5000 kr stycket, två års garanti, ytterligare ett år via kreditkortet jag betalade med.
Jag har inte hittat något annat paket som kan matcha det priset. Totalt 10797kr inkluderat frakt.
Postmord ska leverera, det kan ju bli en följetong det med.
De gamla electroluxarna behålls som reserv, dom hinner nog frosta av till dess 🤣.
Fortsättning följer…
Jag bidrog till köphysterin på black friday och beställde kyl och frys från kvalitetsmärket wasco.
Kyl: K362SSECK
Frys: F272SSC
Knappt 5000 kr stycket, två års garanti, ytterligare ett år via kreditkortet jag betalade med.
Jag har inte hittat något annat paket som kan matcha det priset. Totalt 10797kr inkluderat frakt.
Postmord ska leverera, det kan ju bli en följetong det med.
De gamla electroluxarna behålls som reserv, dom hinner nog frosta av till dess 🤣.
Fortsättning följer…
Du kunde fått två Wasco kyl/frys för 7,2kkr.
https://www.harald-nyborg.se/kyl-frysskap-kf310lw
/Höghus
https://www.harald-nyborg.se/kyl-frysskap-kf310lw
/Höghus
Det är absolut ett alternativ, men vi tycker att vi vill ha separat kyl och frys, ska absolut övervägas tills nästa gång (om tre år och några veckor)Höghus skrev:
Brukar det gå att stänga av och använda bara kylskåpet eller bara frysen på dom där?
Jag har bara haft hela kylar och frysar.
Det blir ju billigare, men det känns som om det blir för lite frysvolym, nu har jag hel kyl och frys i köket och en extra frys i källaren.
En gammal Husqvarna, kommer förmodligen lämnas i arv till barnbarnen.
Köptes för övrigt av en gammal dam som bara hade haft den när hon frostade av sin ordinarie frys. Pris 100kr
något....Intet skrev:
flykten från sverige motsvara inte flykten till sverige
Uppdatering!
Idag på morgonen ringer dom från Postmord och undrar om jag är hemma och kan ta emot kyl och frys.
Frun var hemma och det kom en liten lastbil och levererade båda skåpen, inga skador och väl packade.
Packar upp, monterar handtag och tar bort allt skräp som håller hyllor och lådor.
Kvalitetskänslan känns som dom flesta nya kylskåp jag har känt på, handtagen är i metall.
Bra belysning inne i skåpen.
Platsen inne i skåpen känns mindre än dom gamla electroluxskåpen.
Det saknades svenska bruksanvisningar till skåpen, trodde det var ett krav. Får se vad kundtjänst säger.
Fortsättning följer…
Idag på morgonen ringer dom från Postmord och undrar om jag är hemma och kan ta emot kyl och frys.
Frun var hemma och det kom en liten lastbil och levererade båda skåpen, inga skador och väl packade.
Packar upp, monterar handtag och tar bort allt skräp som håller hyllor och lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kvalitetskänslan känns som dom flesta nya kylskåp jag har känt på, handtagen är i metall.
Logga in
Skapa konto
Det saknades svenska bruksanvisningar till skåpen, trodde det var ett krav. Får se vad kundtjänst säger.
Fortsättning följer…
alla nya skåp är minder då tillverkarna tävlar om att få mest + i energideklarationenU Ucklahoma skrev:Uppdatering!
[bild][bild]
[bild]
Fortsättning följer…
som konsument kanske du sparar tio kronor om året men behöver ett yterligare skåp för att allt får plats och det drar mer energi än du vinner
greenwashing
Står det Waeco på dessa?U Ucklahoma skrev:Uppdatering!
[bild][bild]
[bild]
Fortsättning följer…
ser ut som turkiska skåp
det är turkiska Arcelik skåp samma som cylinda men med sämre eftermarknad.
Jag skulle bytt sensor i den gamla kylen så hade den hållit 15 år längre än turken
Redigerat:
Märket är Wasco, Harald Nyborgs egna märke.returen skrev:
Jag har noterat att Power fd. Media markt har sitt egna märke ”Point” som är identiskt med dessa möbler, som dom för övrigt lämnar 7 års garanti på, det torde vara branschledande, självklart inte för att skåpen är bra men är nyfiken på hur dom resonerar och hanterar problem inom dom sju åren.
Point-skåpen kostar mellan 8-9000 kr jämfört med 5000 för Wasco.
Här är en bild på baksidan av frysen.
Logga in
Skapa konto
vill minnas att det står på hemsidan hur de hanterar garantinU Ucklahoma skrev:Märket är Wasco, Harald Nyborgs egna märke.
Jag har noterat att Power fd. Media markt har sitt egna märke ”Point” som är identiskt med dessa möbler, som dom för övrigt lämnar 7 års garanti på, det torde vara branschledande, självklart inte för att skåpen är bra men är nyfiken på hur dom resonerar och hanterar problem inom dom sju åren.
Point-skåpen kostar mellan 8-9000 kr jämfört med 5000 för Wasco.
Här är en bild på baksidan av frysen.
[bild]
garantihanteringen går väl till på samma sätt som elons och felfjantens egna märken
dvs iom att det inte finns några reparatörer eller reservdelar byts hela produkten ut vid garanitfel
och kunden får en ny modell varje gång, kul om man har en annan modell bredvid....
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 672 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 672 inlägg
Det är en kinesisk Midea-kompressor iaf, samma som Power:s eget märke Senz och EG:s variant Logik.
https://areacooling.com/p/dz59v1u/
Midea-skåp med samma kompressor: https://www.vieffetrade.eu/sale/ref...a46o/567591?valuta=GBP&paese=GB&partner=37000
https://areacooling.com/p/dz59v1u/
Midea-skåp med samma kompressor: https://www.vieffetrade.eu/sale/ref...a46o/567591?valuta=GBP&paese=GB&partner=37000
Redigerat:
Bosch-frysen la av 3 dagar innan vi skulle på semester med bokade biljetter. Köpte en begagnad på Blocket med hemkörning för 2100 ink transp. Mest för att köpa tid och inte behöva stressa ett sämre beslut. Har inte köpt någon ny ännu, nu har frysen stått i köket i ett och halvt år.
I USA kan man köpa fullt fungerande bara lite uppfräschade grejer från 30-40-50 talet om man vill, dom fungerar fint än: https://www.instagram.com/antiqueappliance_restorations/
Teknologin att göra någonting kallt är inte direkt ny...
Teknologin att göra någonting kallt är inte direkt ny...
Men helt gratis är de inte... ;-) https://www.dustyoldstuff.com/shop/...imit=30&sort_by=category_order&sort_order=ascRoTe skrev: