Eller?

Vad ska man göra?
Har kyl och frysskåp från electrolux anno 2007 ish. Dom är slitna och behöver frostas av lite nu och då.

Vad man än läser om nya kylmöbler så är allt från Turkiet skit, Kina likaså. I Sverige tillverkas inga kylskåp längre, är inte sugen att lägga 40-60 tusen på liebherr eller miele.
Om man går andra vägen, köper ett billigt paket för säg 12-15 tusen.
Kommer dom funka eller är det att slänga pengar i sjön? Eller ska man dammsuga marketplace efter begagnade exemplar för 2-4 tusen och alltid ha en backup/extra i garaget redo att plockas fram på juldagens morgon när kylskåpskrället ger upp? Vad är garantin värd, hos till exempel den lokala elonbutiken, brukar dom kunna komma med lånegrejer eller får man vara utan tills dom reparerat skräpet?

Har du köpt ny kyl eller frys senaste 2 åren, vad blev det? Budget eller premium? Vad kostade det? Haft några problem? Hur har dom problemen löst sig?

Tacksam för input!

Vi köpte Liebherr 2021 då vi hade hört att de har bra kvalitet. Det har funkat bra hittills i alla fall. Minns tyvärr inte vad det kostade, men de är nog inte bland de billigaste.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte ett Liebherr KB4330 2021 för 12,8 kkr, tror normalpris då var ca 17kkr.
Det går att fynda om man inte har bråttom eller specifika önskemål.

/Höghus

• Gilla
returen
  • Laddar…
Köpte denna LG automatavfrostande frys för 10.000. Tre år gammal, demoex. Funkar fortfarande! 🥶😱

LG automatavfrostande frys med klistermärken om garanti och funktioner, placerad bredvid en vit Cylinda frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och frysen bredvid, Cylinda. köpte jag begagnad för ca: 20 år sedan för 900kr. 😁 🤑

Vit Cylinda frys med dubbla handtag, köpt för 20 år sedan för 900 kr.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Ucklahoma
  • Laddar…
Jag bedömer att
köp en kylmöbel med minst 5års garanti, köper du en av felgiganden eller elons "egna märke" (kinesiskt) så byter de hela möbeln under garantitiden. (finns ingen support i europa)
när det blir fel efter garantitiden köper du nytt du är då mentalt inställd på att den är till fullo avskriven.

HA alltid en backup i garderoben. den kommer vara bra att vid olika högtider för att ordinarie alltid går sönder då och ingen service finns på 14.dagar att tillgå.

electrolux husqvarna från 2007 är fortfarande de bästa skåpen som byggts någonsin

• Gilla
hydrolift och 3 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
Jag bedömer att
köp en kylmöbel med minst 5års garanti, köper du en av felgiganden eller elons "egna märke" (kinesiskt) så byter de hela möbeln under garantitiden. (finns ingen support i europa)
när det blir fel efter garantitiden köper du nytt du är då mentalt inställd på att den är till fullo avskriven.

HA alltid en backup i garderoben. den kommer vara bra att vid olika högtider för att ordinarie alltid går sönder då och ingen service finns på 14.dagar att tillgå.

electrolux husqvarna från 2007 är fortfarande de bästa skåpen som byggts någonsin
Om man ska ge sig på att renovera de gamla kylmöblerna, vart börjar man?

Kylskåpet bygger upp is på bakväggen och bakom plasten där kylelementet sitter, tar en evighet att frosta av.
Och verkar funka ett par månader sedan är det dags igen.

Förutsättningarna är stor familj med folk som inte förstår att dörren inte kan stå öppen hela tiden, samt konstant fullt kylskåp som ibland inte går att stänga för man placerar varorna fel, och inte inser att dörren står på glänt.

O
U Ucklahoma skrev:
Eller?

Vad ska man göra?
Har kyl och frysskåp från electrolux anno 2007 ish. Dom är slitna och behöver frostas av lite nu och då.

Vad man än läser om nya kylmöbler så är allt från Turkiet skit, Kina likaså. I Sverige tillverkas inga kylskåp längre, är inte sugen att lägga 40-60 tusen på liebherr eller miele.
Om man går andra vägen, köper ett billigt paket för säg 12-15 tusen.
Kommer dom funka eller är det att slänga pengar i sjön? Eller ska man dammsuga marketplace efter begagnade exemplar för 2-4 tusen och alltid ha en backup/extra i garaget redo att plockas fram på juldagens morgon när kylskåpskrället ger upp? Vad är garantin värd, hos till exempel den lokala elonbutiken, brukar dom kunna komma med lånegrejer eller får man vara utan tills dom reparerat skräpet?

Har du köpt ny kyl eller frys senaste 2 åren, vad blev det? Budget eller premium? Vad kostade det? Haft några problem? Hur har dom problemen löst sig?

Tacksam för input!
Uppdaterad produktlista från Elgiganten med Miele kylskåp och frysskåp i rostfritt, erbjuds till rabatterat Blackfriday-pris.
Skapa konto

Jag har köpt Miele-skåp senaste åren! Älskar dom och hade likadana innan (flyttade och behövde köpa nya till nya huset).

Här är ett Blackfriday-paket med liknande skåp! Hade jag köpt nya i dagsläget hade jag köpt det här paketet. Till och med vajfaj ju!

Om inte folket inser att öppna dörrar orsakar isbildning och slösar en jäkla massa el i onödan så kommer det ju inte spela någon roll vad du köper. Bota sjukdomen, inte symptomen - utbilda folket! 👍

• Gilla
cedd90 och 7 till
  • Laddar…
U Ucklahoma skrev:
Förutsättningarna är stor familj med folk som inte förstår att dörren inte kan stå öppen hela tiden, samt konstant fullt kylskåp som ibland inte går att stänga för man placerar varorna fel, och inte inser att dörren står på glänt.
Då är det som sagt fel på folket och inte på kylskåpet.
När jag köpte mitt begagnade vita frysskåp, såldes det som defekt. Trasig termostat.
När jag och säljaren bar ner det funderade han högt: -jag undrar om det verkligen är fel på frysen för ungarna stänger aldrig dörren när de hämtar glass. Bingo, tänkte jag.
Mycket riktigt var och är frysen felfri. Ingen frys kan kompensera ett gäng bortskämda ungar.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Kan bara säga att jag är väldigt nöjd med min LG kyl och frys. Väldigt hög kvalitetskänsla. Nu är de ganska dyra men man får väl vad man betalar för. Typ Miele nivå på priset men ger bättre intryck upplever jag.

returen returen skrev:
Jag bedömer att

Polaren köpte en ny elektrolux kyl ca 2012 med 5år garanti.
När det var. 5år och några veckor gammalt pajade det och skulle kosta flera tusen kronor att laga.
Det åkte på tippen.

• Gilla
returen
  • Laddar…
U Ucklahoma skrev:
Om man ska ge sig på att renovera de gamla kylmöblerna, vart börjar man?

Kylskåpet bygger upp is på bakväggen och bakom plasten där kylelementet sitter, tar en evighet att frosta av.
Och verkar funka ett par månader sedan är det dags igen.

byt bara sensorn som sitter innanför längs ner
Du kan ta en sådan här
https://shop.electrolux.se/kylskap-och-frys/kylskap-och-frys/termostater/sensor/p/2085614101
klipper du och använder den ena och skarvar den på baksidan av skåpet

finns rätt mycket om den operationen här på BH

Höghus Höghus skrev:
27kkr för Liebherr-paket, känns väl rimligt.
[länk]

/Höghus
lite billigt verkar vara skumt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.