Köpte en ETC kap/gir såg för ett tag sedan. Den funkade bra och sprutade (en tygpåse satt på utblåset) inte så mycket spån med den (o)tandade  :) bladet som följde med.

Köpte ett bättre blad med fler tänder och kopplade till min Alto 840 för att suga ut allt spån eftersom det blir mer/finare spån med det flertandade bladet. Problemet är att spånet inte sugs eller mer troligt inte "hittar upp" till utsugningen via den flärp som finns (se bild). De mesta spånet kommer under på armen till bladet/motorn.

Jag trodde att det var en konstruktion enbart på ETC/billigare maskiner men sett att andra profsmaskiner har samma konstruktion med flärpen. Har även ni samma problem?? Några tips, förutom att köpa "riktig" maskin  ;D (ryms ej i budget today)

• etc_kap.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK toppen! Är ändå hyfsat nöjd med ETCn, bla priset då jag fick välja mellan att såga förhand eller köpa en billig som funkar till 90%... Enkelt val för min del. :D

ByggaNytt, har du märkt om det är svårare att suga upp "finare" damm än med grövre? Dvs om du byter klinga till fintandad från grovtandad.

Japp, märks inte på golvet kanske MEN i ögonen/näsan ;)

ByggaNytt skrev:
Japp, märks inte på golvet kanske MEN i ögonen/näsan ;)
... men visst kör du med halvmask och partikelfilter samt skyddsglasögon?

Om jag sågar lite saktare med 80-taggaren i Boschen så finns det iprincip inget att samla upp. Det blir bara ett rökmoln kvar.... Har inte provat om en dammsugare drar i sig detta, men med bara en påse på sågen så hamnar det mesta på golvet, i öronen, i ögonen och i näsan.....

MathiasS skrev:
Om jag sågar lite saktare med 80-taggaren i Boschen så finns det iprincip inget att samla upp. Det blir bara ett rökmoln kvar.... Har inte provat om en dammsugare drar i sig detta, men med bara en påse på sågen så hamnar det mesta på golvet, i öronen, i ögonen och i näsan.....
Det är kanske det som är Angeldust ;D ;D ;D. Undra vad frugan skulle säga om man kom ut med vitt runt snoken ::) efter att man sågat....

Om du står och slipar dina nyspacklade gipsväggar/tak ett tag så blir man garanterat vit runt/i snoken oavsett normal skyddsutrustnig....och inte minsta rolig blir man heller, bara trött.... :cool:

Ber om ursäkt att detta svar gör ett visst avsteg, kunde inte låta bli. då Angeldust (det kanske fanns en baktanke i inlägget) är skotska namnet för det som dunstar bort när man lagrar maltwhisky. Man blir ytterst sällan vit om näsan utan det ger nog en rödare ton ;), kanske om man luktar för länge på tunnorna så går färgen över i vitt.

Jag har sågat lite golv, med DeWaltenm 80-tandsklinga - kopplad till grovdammsugaren (Kärcher av lite dyrare modell).
Den tar rätt mycket, men inte allt.

Dessutom stod jag under brandvarnaren.
Kan meddela alla oroliga att den fungerar. Även för sågdamm.

AndersS skrev:
Ber om ursäkt att detta svar gör ett visst avsteg, kunde inte låta bli. då Angeldust (det kanske fanns en baktanke i inlägget) är skotska namnet för det som dunstar bort när man lagrar maltwhisky.
>>Angel share<< eller >>angels share<< är det nog du letar efter ...
;)

tallmilan skrev:
[quote author=AndersS link=1136757016/0#8 date=1136831242]Ber om ursäkt att detta svar gör ett visst avsteg, kunde inte låta bli. då Angeldust (det kanske fanns en baktanke i inlägget) är skotska namnet för det som dunstar bort när man lagrar maltwhisky.
>>Angel share<< eller >>angels share<< är det nog du letar efter ...
;)[/quote]

Tack för det, så slapp jag... ;) :p

Jodå, The Angel Share är det vanliga begreppet  (dvs det som skottarna inte skulle behöva betala skatt för) men ibland hör man också Angeldust. :cool:
Men det var nog något annan pulver man tänkte vid första noteringen.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.