Ge inte upp, Lissas,
Funkar det med Atamon och linoljefärg så är det ju förträffligt.

Ibland är lösningar på problem lättare och okonventionellare än man tror.

Jag kommer osökt att tänka på snubben som hade problem med beväxning på sin båt och inte hade nån giftfärg.
Han gjorde en egen häxbrygd på gammal färg han hade och kryddade kraftigt med en hel del Tabasco.
Inte en snäcka. Forskning pågår...

En alkyd färg innehåller ju inte bara olja o lösningsmedel..
Det ingår oxå pentharytritol o fatalsyra,, o en hel mängd annat smått o gått..

Jag målade fönsterbågar för 5 år sedan. Beroende på tidsåtgång och fönstrets skick valde jag olika metoder. Jag började med sovrumsfönstret som vetter mot söder. Det var kraftigt uttorkat, knappt någon färg eller kitt kvar. Tog bort ytterrutan, skrapade trärent och dränkte in bågen med rå linolja, det sög upp ett par deciliter. Målade tre lager linoljefärg (med minskande spädning av lacknafta).

Köksfönstret vette mot öster och var inte alls lika dåligt skick. Skrapade bort den färg som inte satt hårt. Gick på med grundolja och sedan vanlig fönsterfärg enligt instruktionerna (minns dem inte längre). Det gick väldigt mycket fortare...

Reslutat efter 5 år, sovrumsfönstret ser ut som nymålat (nåja, kanske lite mattare i ytan), på köksfönstret har färgen flagnat...

Jag vet vad jag inte kommer att måla mitt nya hus med... Sedan har jag lite svårt att välja mellan slamfärg och linoljefärg.

Själv tycker jag att det säger mer om olika färgsystem. Prövade först att måla vanlig fönsterfärg på bågen jag dränkt in i linolja, med det gick inte för färgen löstes upp underifrån (klart konstigt, den var torr först...) alltså drog jag slutsatsen: linolja under - linoljefärg överst, vanlig färg överst - tillhörande grundolja under... Det är ju inte helt lätt att säga vad det beror på att färgen flagnar på köksfönstret, men att måla enligt instruktionen funkade när det var linoljesystem, men inte "modernt"

Ylven.

Din iakttagelse om färg som smetar underifrån är intressant.

Det är ett fenomen som drabbar de flesta färgtyper, etersom boven sannolikt är pigmentet.

Vissa pigment tenderar att påverkas av träets naturliga fukttransport på så sätt, att även om färgen genomtorkat under den torra försommaren så reagerar pigmentet på senare årstiders ökade fuktmängd. Pigmentet närmast underlaget blir instabilt och t o m kladdigt. Om man då lägger på ytterligare färglager riskerar man blåsbildning.

Det är väl inte alldeles fastlagt vad detta beror på eller exakt vilka pigment som tenderar att reagera på detta sätt, men ockrorna är särskilt misstänkta...

Och Ylven,
om Du drar över de linoljade fönsterbågarna med en linoljad trasa så återfår Du direkt den ursprungliga lystern. Det går bra att göra året om...

Fenomenet med den upplösta färgen kvarstår som oförklart, det handlade nämligen bara om någon dag. När fönsterbågen sugit in linoljan ordentligt och kändes torr på ytan så målade jag enligt instruktion. När jag sedan efter torktiden skulle hänga tillbaka fönstret så lossnade färgen när jag tog i fönstret, när man skrapade lite så var fönsterbågen helt "blöt" av olja igen. Jag skrapade då bort all färg och målade om med linolja. Pigmentet var vitt för övrigt.

Var fönsterbågarna torra när Du målade...?

Yes, de var så torra som de kan bli när man låtit dem suga in så mycket linolja som de vill. De fick torka i några dagar efter inoljningen innan jag målade. Jag bedömde dem definitivt som torra.

OK, låter som någon skum reaktion med linoljan. Den var ju bara ytoxiderad. En kemist med en fullödig innehållsförteckning över "fönsterfärgen" kanske skulle kunna förklara...?

harrys skrev:
Man ska aldrig underskatta linoljans förmåga att skydda trä, från fuktupptagning och inträngning.
... och mot alkydeländet ;)
gaia

Väl talat, harry.

Men är det egentligen så svårt? Är det inte några få enkla principer som avgör resultatet vid linoljemålning ; principer som en gång i tiden var väl förankrade i en färgkultur som sällan orsakade några problem.

Sedan ett halvt sekel har dock det blivit jädrit komplicerat. Inför snart sagt varje målningssäsong lanserar industrin en mängd magiska produkter som samtliga försäkrar en bekymmersfri tillvaro. De köps och problemdebatten lever vidare...

Det var ju inte en förbättring av det bestående som skapade alkyd-kulturen. Det var ju bristen på den då importerade linoljan ( på svenska åkrar odlades potatis) som gjorde det nödvändigt att skaffa fram en ersättning. Bättre har denna ersättning enligt min åsikt aldrig blivit...så varför inte gå tillbaka till det som fungerade så väl...?

I en bok om hantverk (från1964 när plastfärgen var ung) kan man läsa om hur man grundar ytor som ska målas med oljefärger. Det gäller hyvlat och utomhus: "grundfärg: lite zinkvitt rörs ihop med mycket linolja och något torkmedel till en ganska tunn såpa. Efter grundningen har torkat slipas ytan lätt med sandpapper sen målar man med oljefärg. Oljefärg : zinkvitt + pigmentpasta rörs ut med linoljan + 5% siccativ (5% av den samlade färgmängden). För utomhusbruk tillsätter man inte terpentin". ...för inomhusbruk 50% olja+50% terpentin....
"Använd inte lackfärg utomhus, den löses upp och flagar av i väder och vind."
Lackfärg var då linoljefärg med starkare glans dvs med tillsats av standoljan, tror jag.
Inte ett ord om det var kokt eller rå linolja i ???. Tydligen var det självklart vilket man skulle ha i färgen. Sammanlagt 2 sidor om målning. Så visst var det enkelt och självklart hur man skulle göra. Det står tyvärr ingenting om hur man kan misslyckas med målningen så tydligen var det sällsynt :D. Jag tycker om oljefärgen och fortsätter att experimentera ;)
gaia

• Gilla
Daniel_M_
  • Laddar…
Kloka ord ända fram till mitten av 60-talet, alltså.

Då verkar det ju bara ha varit dystert i 40 år.

:)

KarlXII KarlXII skrev:
Geweldige discussie. Persoonlijk heb ik er alles aan gedaan om sommige details met lijnolieverf en sommige met alkydolieverf te schilderen.
Ik zal - over ongeveer tien jaar - melden welke ik als eerste opnieuw moest schilderen.;)
Ik ben tien jaar te laat, maar welke heb je als eerste mogen overschilderen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.