D
... förutom den där Weird Puss See Through Jumpsuit som Tompa ska beställa då, med det udda förslaget att köpa med en nätadapter också.

• Gilla
  • Älska
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
... förutom den där Weird Puss See Through Jumpsuit som Tompa ska beställa då, med det udda förslaget att köpa med ett en nätadapter också.
Vem skulle inte vilja ha en sån? :)

• Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jag har köpt lite smågrejer, servon till RC bla.
De har iaf funkat bra till billigt pris. Men, mycket är nog mest skit...

Om jag kollar min köphistorik:
* mycket elektronik komponenter (spänningsregulatorer, motstånd, ic-kretsar, esp8266, etc). Man får se upp dock, finns mycket kopior med sämre kvalite (t.ex. ds18b20 är nästan alltid kopior). JST-kontakter där man klämmer kontakterna själv.
* En del rostfritt M3/M4 maskinskruv/muttrar, mycket bättre pris än här och med förvänandsvärt bra pris.
* Frässtål
* IR-kamera, rekommenderas starkt. ser dock att den har gått upp i pris sedan jag köpte min (https://www.aliexpress.com/item/1005006045404718.html)
* Diamantslipstenar, mycket "sten" för pengarna
* Brännjärn efter min egen desing (https://www.aliexpress.com/item/32697077216.html)
* En del bevattningsgs grejer

Listan går att göra länger, men precis som när man går i en lågprislada i Sverige (Jula, ÖoB, Biltema, etc), man får bilda sig en uppfattning om det är vettigt eller ej. Finns gott om minor. Helt klart en mycket svårare när man inte kan klämma och känna på grejerna.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vad beställer ni därifrån? Köpte lite skräp för kanske 4-5 år sedan innan jag började kräkas på Kina, men det var ju i princip bara skit som kom med några få undantag. Några guldklimpar?
Det har blivit lite tråkigt på så sätt, att en del saker finns inte längre riktigt att beställa på annat sätt än från snorbilliga kinasiter som AliExpress eller Amazon (inte kinesisk men någorlunda jämförbar).

Ta som exempel analoga elektronikbyggsatser som klassiska Velleman, fanns förr stort utbud hos ex.vis Kjell & Co men idag finns knappt något där utan man "måste" beställa dem (inte märket Velleman då, utan motsvarande funktion från kinaproduktion) från Kina. De har väl iofs. delvis ersatts av Arduino-liknande digitala saker så marknaden kanske har försvunnit på annat sätt än kinesisk konkurrens men de är i varje fall numera i sämre tillgång lokalt än från kinasiter.

Nyligen beställde jag en SAS-kabel från AliExpress, den fanns faktiskt inte riktigt att hitta någon annanstans än just diverse kinasiter. Så det är väl lite småprylar som kanske är svåra att hitta på annat sätt eller där kvaliteten inte är helt avgörande.

Men i regel försöker jag handla europeiskt, tyvärr inte svenskt eftersom svenska butiker i allmänhet är bara för dyra. Exempel hydraulkolv 40/25 300 mm slaglängd, 1611 kr i Sverige (Olssonparts) eller 826 kr i Tyskland (eBay Hydrauliktechnik24), nära dubbelt så dyrt i Sverige. Inte bättre eller snabbare, bara dubbelt så dyrt. Tyskarna är bra att handla av, de svarar på frågor snabbt, har ett vänligt och korrekt bemötande, grejer som anges finnas i lager finns i lager och skickas direkt.

• Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
T tompaah7503 skrev:
Det har blivit lite tråkigt på så sätt, att en del saker finns inte längre riktigt att beställa på annat sätt än från snorbilliga kinasiter som AliExpress eller Amazon (inte kinesisk men någorlunda jämförbar).

Ta som exempel analoga elektronikbyggsatser som klassiska Velleman, fanns förr stort utbud hos ex.vis Kjell & Co men idag finns knappt något där utan man "måste" beställa dem (inte märket Velleman då, utan motsvarande funktion från kinaproduktion) från Kina. De har väl iofs. delvis ersatts av Arduino-liknande digitala saker så marknaden kanske har försvunnit på annat sätt än kinesisk konkurrens men de är i varje fall numera i sämre tillgång lokalt än från kinasiter.

Nyligen beställde jag en SAS-kabel från AliExpress, den fanns faktiskt inte riktigt att hitta någon annanstans än just diverse kinasiter. Så det är väl lite småprylar som kanske är svåra att hitta på annat sätt eller där kvaliteten inte är helt avgörande.

Men i regel försöker jag handla europeiskt, tyvärr inte svenskt eftersom svenska butiker i allmänhet är bara för dyra. Exempel hydraulkolv 40/25 300 mm slaglängd, 1611 kr i Sverige (Olssonparts) eller 826 kr i Tyskland (eBay Hydrauliktechnik24), nära dubbelt så dyrt i Sverige. Inte bättre eller snabbare, bara dubbelt så dyrt. Tyskarna är bra att handla av, de svarar på frågor snabbt, har ett vänligt och korrekt bemötande, grejer som anges finnas i lager finns i lager och skickas direkt.
Samma erfarenhet av tysken. Bättre pris, bättre service, ofta riktigt bra grejer. Tysken skojar inte om sin teknik.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.