gafsan skrev:
... visst kan du använda latex och klossar, men det hör inte hemma i gammalt hus om du frågar mig. Att sätta klossar i hörnen istället för att gera fodren ser rätt konstigt ut! ...
Fast nu blev det nog lite knas - för man gerar ju inte mellan foder och sockel såklart ...

Men latex ska man ju inte behöva använda om man gör rätt - och till hålkärlen figursågar man och slipper latex där med...
 
Det blev nog inge knas, det handlade om foderkloss inte skurkloss alltså i hörn för dörr och fönsterfoder.


Länge leve trolldegen :D
 
Jag tror inte på förklaringen att skurklossar är tänkta som utbytbara slitdelar. Det rimmar inte med att dom ofta är spikade i plank- eller timmerstomme med ett gäng fyrtimsspik. Snarare är det nog så att avsikten är att göra golvet mer lättstädat, det är naturligtvis inte lika lätt att skura ända in i dörrfodrens profilering som intill en slät kloss.
 
  • Gilla
Fru Mq
  • Laddar…
Wester skrev:
Så här gjorde jag hemma.
Jag antar att foderklossar används med fördel när golvlist och foder inte kan mötas på ett snyggt sätt, som på bilden.

Sen blir det ju en extra detalj som kan vara väldigt snyggt.

Fast nu blev det nog lite knas - för man gerar ju inte mellan foder och sockel såklart ...
Om dom har samma profil så kan man gera ihop dom
 
S
blir fruktansvärt fult med gera sockel med foder
 
SBH skrev:
blir fruktansvärt fult med gera sockel med foder
Smaken är som baken..

Jag är nöjd med mitt resultat:
WP_20131017_006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




WP_20131017_005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såna här klossar gjorde jag, hade tänkt ha bredare foderlister men någon hade placerat strömbrytaren så nära dörren så det blev en smalare modell.


Men jag bygger nytt, det är inte byggnadsvård av gammalt.
 
S
så du stör dig ej på dom där konstiga linjerna som blir. ser ut misslycckad gerning, fast det är skuggning som gör det.
så klart ska man göra som man vill. men snygga spegeldörrar vill ju jag ramma in. blir som inte samma efetkt så som du gjorrt
 
Jag ser inte varken på bilden eller i verkligheten att gerningen skulle vara misslyckade.

Dessa lister som jag använt skulle inte kunna mötas snyggt utan att gera eller använda klossar.

Vad menar du med
men snygga spegeldörrar vill ju jag ramma in. blir som inte samma efetkt så som du gjorrt
På vilkert vis vill du rama in en dörr?

Om det är snyggt eller inte är en anna sak.
 
S
om man gerar allting så får man ingen skillnad mellan dörrlister och golvlister.
att markera dom som med den undre bilden eller man slutar dörrlisten mot golvet och golv listen mot dörrlisten.
menar inte att det är fel. smaken är ju som baken.

så det är bara jag som inte tycker om gerningen?
 
Kicken skrev:
Dessa lister som jag använt skulle inte kunna mötas snyggt utan att gera eller använda klossar.
Det "normala" är väl att man vänder fodret runt dörren åt andra hållet, d v s att det tjockaste kommer utåt och det tunnaste in mot dörr. Då går det alldeles utmärkt att gå med fodret rakt mot golv och sen kapa golvlisten rakt mot fodret.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Kicken skrev:
Smaken är som baken..

Jag är nöjd med mitt resultat:
[bild]



[bild]
Såna här klossar gjorde jag, hade tänkt ha bredare foderlister men någon hade placerat strömbrytaren så nära dörren så det blev en smalare modell.


Men jag bygger nytt, det är inte byggnadsvård av gammalt.
Har du använt foder som golvlist för att få ihop det? Allmogefoder brukar man väl sätta så den tunna delen är in mot dörren och den tjockare delen ut på väggen. Här har du fått montera tvärtom för att få ihop det med golvet.
 
verktygsgurun skrev:
Har du använt foder som golvlist för att få ihop det?
Nej, men dom har samma fräsning.

Foderlist: http://www.arvolista.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=104&Itemid=111
Golvlist: http://www.arvolista.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=77&Itemid=85

verktygsgurun skrev:
Allmogefoder brukar man väl sätta så den tunna delen är in mot dörren och den tjockare delen ut på väggen. Här har du fått montera tvärtom för att få ihop det med golvet.
Jo, det är väl det vanligaste sättet, också betydligt enklare.
Det var fel av mig att anväda mina lister som exempel på lister som inte kan mötas utan foderklossar.
Men listerna på bilden på första sidan ser ut att inte kunna mötas utan klossar?


Det är väl nog bäst att jag river bort skiten eftersom det ser så jävligt ut och är helt felgjort....
 
Redigerat:
S
tycker du det ser bra ut så skall du ha det så.
och finns ingen regel hur du gör klossarna
 
  • Gilla
luffarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.