Tak med monterade Echophon Focus B akustikplattor, kantmålade och limmade i fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med monterade vita Echophon Focus B akustikplattor, spotlights och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Echophon Focus B akustikplattor limmade i mönster på tak, med synliga armaturer och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med monterade Echophon Focus B akustikplattor, kantmålade och limmade i fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med monterade vita Echophon Focus B akustikplattor, spotlights och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Echophon Focus B akustikplattor limmade i mönster på tak, med synliga armaturer och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limma upp echophon Focus B i taket. Blir snyggt även om man limmar fält. Finns i 20 och 40mm dom gör sitt jobb. Focus B är även kantmålad.
 
A
Du kan testa med canvastavlor. Även om tyget inte är optimalt för en absorbent är det många som får bra resultat ändå. Köper du dom löst, kan du spänna upp dom på en djupare ram som du kan ha rockwool eller liknande i. Prova även att distansiera ut den lite från väggen. Man får prova. Sen bör du som redan nämnts möblera upp lite, så att du får naturlig diffusion. Växter, böcker mm. Eller flytta till ett torp med treetex på väggarna;)
 
T thomasa88 skrev:
Jag pratade lite kort för längesedan med en person som jobbade på ett företag där de bland annat gjorde ljuddämpning på kontor. Hon menade att hörnen i taken i rummen kunde vara orsak till mycket ljud, vilket förvånade mig. Har inte mer än så, men kanske värt att testa med en kudde i varje hörn? :)

Har som sagt ingen bra koll och är helt med på ovanstående resonemang om platta ytor där ljudet studsar.
Tack för det tipset också! Kuddar i hörnorna tror jag inte att vi är så sugna på. Men om detta stämmer så finns det ju lister och annat som man skulle kunna sätta dit. Någon annan som vet mer? Kan rundade övergångar mellan vägg/vägg resp tak/vägg ha någon signifikant dämpande effekt?
 
putte22 putte22 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Limma upp echophon Focus B i taket. Blir snyggt även om man limmar fält. Finns i 20 och 40mm dom gör sitt jobb. Focus B är även kantmålad.
Tack för tipset. Jag är övertygad om att det är jättebra. Problemet är bara att plattorna ser ut att kosta 2-3 tusen kronor st för en dryg 1/4-dels kvadratmeter, vilket skulle göra taket (även om det bara kläddes till 30%) dyrare än hela köket i övrigt... :(
 
H Henrikrso76 skrev:
Min sambo och jag flyttade i somras och vårt första projekt var att bygga om köket i vår nya lägenhet. Allt blev jättefint - utom det som inte syns. Akustiken. Det ekar som i en resonanslåda. Jag har aldrig förr varit med om det i ett kök. Köket är cirka 20 kvm. Möblerna tog vi med oss från vår gamla bostad (och någon matta hade vi inte där heller). Gardinerna - som inte är så värst köksmässiga - satte vi upp i hopp om att kunna råda bot på eländet, men åtgärden hjälpte endast marginellt. Måste man ha väggen full av tavlor och hyllor? Hjälper ens det? Funderar på att sätta upp plattor i taket, men skulle i så fall gärna vilja veta vad som krävs. Gärna något diskret. Tacksam för både erfarenheter och tips!

[bild] [bild] [bild] [bild][bild]
Det blev verkligen snyggt! Problemet är att det är för många hårda parallella ytor. Jag har konstruerat en del ljudstudios, och ert kök ser ut som en kombination av alla saker man ska undvika om man vill ha bra akustik.
Av bilderna att döma så är avståndet mellan väggarna ganska likt avståndet mellan golv och tak. Det ger resonans och stående vågor. De kala väggarna ger fluttereko; ljudvågor som studsar fram och tillbaka.
Akustikplattor funkar om man kan offra utrymme i tak eller på väggar. För att få effekt av dem bör de vara minst 10 cm tjocka och gärna sitta på 45 mm reglar, så det blir en luftspalt bakom. Inte så snyggt i ett kök kanske...
Tjocka gardiner gör en del nytta, men man vill bli av med reflexen från den ena av två parallelle ytor. Tjock matta tar bort studsen mot taket. Tumregeln är: tunna material absorberar bara diskant. Ska man absorbera bas behövs det mycket tjocka absorbenter. Sängen i sovrummet och soffan i vardagsrummet är bra basabsorbenter.
Det andra sättet att hantera akustik på är att diffusera reflexerna. Dvs att sätta något på väggen som tar bort parallelliteten. (I en studio bygger man väggarna ”snett”, men det funkar inte i en lägenhet). Skåp eller hyllor utan dörr, hörnskåp är jättebra, då tar man dessutom bort bas, som gillar hörn.
Fundera på hur köket såg ut och lät innan renoveringen.

Ursäkta långt svar, men jag tycker att det här är intressant!
Hälsar

Klas
 
  • Gilla
TCG och 9 till
  • Laddar…
H Henrikrso76 skrev:
Tack för tipset! Men kan dessa placeras ut "strategiskt"?
På bilden du postade ser det ut som om taket är täckt och då blir det ju ganska besvärligt med lampor, passning och allt.
Och vet du var man köper dem och kanske på ett ungefär vad de kostar?
Det är enkelt att täcka hela taket, man skär med en mattkniv i dom. Dom är ca 20mm tjocka.
https://www.undertaksshoppen.se/kantutformning/kant-b/sonar-kant-b
 
Tunna och lätta saker hjälper inte så mycket mot akustiska problem. Som många skriver. Akustikplattor i taket är nog en bra lösning för dig. Du kan köpa sådana eller bygga själv. Lite tips på hur och annat kring hur akustik fungerar kan du hitta på sidor kring t.ex. hemmabio och stereoforum: T.ex: https://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling. För att dämpa ljudvågor är det bra att det du har i taket eller väggen är några cm från väggen eller taket. Ju, så att säga djupare det man har på väggen/taket är desto längre ned i frekvens dämpar det. Det är avståndet på väggen till där det ljuddämpande materialet slutar som räknas, det går bra att ha en del tomrum däremellan. LIkaså är absorberande saker som är tunga svårare för ljudvågorna att röra och dämpar bättre. Det viktiga för dig är nog att dämpa två raka, plana hårda ytor som vetter mot varandra. T.ex. golv och tak (dämpa taket, i kök+ kanske man kan ha en lös Papelinamatta el dyl som dämpar stegljud).
Väggarna och mot köket är nog svårare. lite tyngre gardiner hjälper nog lite grann.

Om man bygger akustikdämpning i tak så kan man också fundera på om man vill fälla in spotbelysning i den också.. Det passar rätt bra att kombinera
 
T thomasa88 skrev:
Jag pratade lite kort för längesedan med en person som jobbade på ett företag där de bland annat gjorde ljuddämpning på kontor. Hon menade att hörnen i taken i rummen kunde vara orsak till mycket ljud, vilket förvånade mig. Har inte mer än så, men kanske värt att testa med en kudde i varje hörn? :)

Har som sagt ingen bra koll och är helt med på ovanstående resonemang om platta ytor där ljudet studsar.
Nej, det stämmer inte. Vill man dämpa bas är det effektivt att göra det i hörnen, men det är inte en lösning på TS problem med fladdereko.

putte22 putte22 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Limma upp echophon Focus B i taket. Blir snyggt även om man limmar fält. Finns i 20 och 40mm dom gör sitt jobb. Focus B är även kantmålad.
Det där såg ju gräsligt ut.
 
  • Gilla
thomasa88
  • Laddar…
Akustiktak är givetvis ett bra alternativ men absorbenter på väggarna kan vara en viktig del av lösningen.
1. Byt ut tavlan mot en absorbent med tryck (tex https://www.akustikmiljo.se/produkter/print-ljudabsorberande-tavla) och gör den så stor som möjligt. Vi har satt LED-list bakom vår vilket gör att det ser mindre konstigt ut att den sticker ut ett par cm.
2. Placera absorbenter bakom gardinerna
3. Sätt en vit absorbent på väggdelen bakom klockan

Btw det räcker mer än väl med 4-5 cm tjocka absorbenter för att dämpa tal och köksskrammel.
 
Redigerat:
Jag har löst det där trubblet ett par gånger mycket effektivt genom att köpa en plywood-skiva som man sågar så stor man kan ha på väggen. På den limmar man markisolering, sån där tung mineralull, 50 mm tjock. På den spänner man fleecefilt som man häftar på baksidan, sen på den nåt tyg som passar i rummet, som man också häftar. Tröttnar man på tyget byter man enkelt ut det.

Det är billigt och väldigt effektivt. Vi gjorde så senast i köket hemma (som sitter ihop med vardagsrummet) där en betongvägg orsakade hemsk ljudmiljö. Där kunde vi hänga en fullstor skiva. Men det hade funkat med flera mindre. Och som fler sagt, ju tjockare (och tyngre) desto bättre.
 
Sätt ecophon i hela taket så får du tillräckligt bra för en lekman. Kostar dig säg 6-7000.
Alternativ, häng loungegardin på hela väggen där tavlan hänger, golv till tak. Kostar dig nog samma. Vi har en linnegardiner från Himla, tunn men tog udden av slammet i vårt kök som är fiskben+stenväggar+gipstak = stenhårt= kass akustik.

https://www.kirsch.se/inred-med-gardiner-host/
 
Det verkar råda lite begreppsförvirring här.
Tunga material har man för att ljudisolera, dvs att hindra ljud från att spridas från ett rum till ett annat. Det har ingenting med akustiken att göra. Vill man dämpa reflexer är det mjuka material som gäller. Vill man diffusera fungerar hårda ytor, men massan (tyngden) är oväsentlig.
 
Stoppade köksstolar?
 
M Mulvaden skrev:
Jag har löst det där trubblet ett par gånger mycket effektivt genom att köpa en plywood-skiva som man sågar så stor man kan ha på väggen. På den limmar man markisolering, sån där tung mineralull, 50 mm tjock. På den spänner man fleecefilt som man häftar på baksidan, sen på den nåt tyg som passar i rummet, som man också häftar.
Det fungerar säkert bra för ljudet men mineralullen släpper ohälsosamt damm. Tänk på att välja ett tyg som stoppar dammet eller köp färdiga absorbenter
 
  • Gilla
Henrikrso76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.