lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det skulle jag inte säga att det är. Whataboutism är ett sätt att relativisera ett handlande främst ur moralisk synpunkt. T ex genom att förminska något av historiens massmord genom att påpeka att någon annan minsann massmördat de med.

Men det var inte argumentet här. Argumentet här var istället att i dagens globaliserade värld så är Sveriges möjligheter att stå emot större ekonomiska trender pga att vi är intimt ekonomiskt förbundna med omvärlden, och att vi alltså har att förhålla oss till, och påverkas av, dessa trender oavsett vad vi själva skulle vilja, eller göra. (Jmf. vår period med 500% ränta pga att en person såg en möjlighet att spekulera mot den svenska kronan, och vårt övergivande av dåvarande penningpolitik pga det.) Så här är det snarare frågan om ett "vi sitter ändå i samma båt"-argument, snarare än "whataboutism".


Och det är ju precis de effekterna vi ser när vi talar om prishöjningarna på gas och olja, och hur det påverkar priserna här. I Sverige så producerar vi varken gas eller olja, så naturligtvis påverkar världshändelser med följande prisändringar på världsmarknaden oss oavsett vad vi själva skulle önska eller göra.

Vad gäller inflationen så verkar den just nu främst drivas av kostnadsökningar pga kriget i Ukraina och den påverkar detta får för priserna på mat och bränsle från Ryssland, samt kvarvarande COVID-problem med leveranskedjorna från fjärran östern.

Dvs den ser främst ut att drivas av brist på tillgångar, inte pga att efterfrågan har ökat pga tillgång till större penningmängd. Om riskbankerna runt om hade trott det senare så hade vi säkert sett betydligt högre räntehöjningar, snabbare. Sådana hade effektivt minskat efterfrågan. Men de hjälper inte lika mycket mot brist på tillgång.
Tack, mycket tyckande annars i tråden. Sedan är ju de kinesiska nedstäningarna också bidragande. Kan ju bli mer långvarigt om tillverkningen flyttar hem pga dessa och den ökade politiska risken med tillverkning i sådana länder. Det är dock övergående (ett engångsskifte i köpkraft) så länge vi inte drar igång inflationsspiraler likt löneökningarna i USA.
 
Jag skulle bli förvånad om vi inte kommer få kraftigt ökade löner här också. Likaså borde skatten öka eftersom det offentliga får ökade kostnader både genom inflationen för sina inköp men ffa lönekostnader…. Ja, spiralen är igång.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag skulle bli förvånad om vi inte kommer få kraftigt ökade löner här också. Likaså borde skatten öka eftersom det offentliga får ökade kostnader både genom inflationen för sina inköp men ffa lönekostnader…. Ja, spiralen är igång.
Men försämrad global ekonomi sätter press på svenskt näringsliv (exportberoende som vi är) som sätter märket, så var skall utrymmet för stora löneökningar komma ifrån?

Det är sällan man ser stora löneökningar när man går från en högkonjunktur till en lågkonjunktur.

Så det resonemanget får du/ni gärna utveckla.
 
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
var skall utrymmet för stora löneökningar komma ifrån?
Stigande priser, antar jag är @mexitegels poäng...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Stigande priser, antar jag är @mexitegels poäng...
En brist på resurser (det finns mindre mängd mat, tillgänglig olja, energi osv osv) är inte direkt någon grund för ökade löner. Det är inte drivet i huvudsak av skenande löner utan vi har alla blivit fattigare. Om din lön tidigare var 30 kg mat per månad (pengar är bara ett smidigt sätt att idka byteshandel) så kanske du nu får 25 kg mat i lön. Hoppas detta förenklade exempel går fram.
 
C
A Aser skrev:
En brist på resurser (det finns mindre mängd mat, tillgänglig olja, energi osv osv) är inte direkt någon grund för ökade löner. Det är inte drivet i huvudsak av skenande löner utan vi har alla blivit fattigare.
Absolut, det är inte löneglidning som driver inflationen i detta inledande skede. Men på sikt riskerar det att bli en bidragande faktor. Inget led vill "ta" smällen, utan alla vill ha kompensation för sina ökade kostnader, så även arbetstagarna, och till slut har man gått varvet runt och man riskerar att hamna i en ond cirkel som spär på problemet om man inte lyckas bryta det med olika styrmedel.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Absolut, det är inte löneglidning som driver inflationen i detta inledande skede. Men på sikt riskerar det att bli en bidragande faktor. Inget led vill "ta" smällen, utan alla vill ha kompensation för sina ökade kostnader, så även arbetstagarna, och till slut har man gått varvet runt och man riskerar att hamna i en ond cirkel som spär på problemet om man inte lyckas bryta det med olika styrmedel.
Absolut. Då får vi verkliga och bestående kostnader av hög inflation.
 
C cpalm skrev:
Absolut, det är inte löneglidning som driver inflationen i detta inledande skede. Men på sikt riskerar det att bli en bidragande faktor. Inget led vill "ta" smällen, utan alla vill ha kompensation för sina ökade kostnader, så även arbetstagarna, och till slut har man gått varvet runt och man riskerar att hamna i en ond cirkel som spär på problemet om man inte lyckas bryta det med olika styrmedel.
Tja, om ekonomin inte tillåter det pga bristande tillgång/konjunktur så är det ingen naturlag. Det kan också bli "sju svåra år" med vikande konjunktur, och sänkta real-löner (det är ju det som händer när vi har inflation och lönerna inte hänger med).

T ex så brukar man nämna 30-talet och depressionen (iaf i USA) som exempel på en tidsperiod där arbetslösheten inte gick ner förrän real-lönerna sjunkit till en nivå där det blev lönsamt att anställa igen. (Ja, man hade deflation under själva depressionen, men under 20-talet som ledde fram till den så hade man avsevärd inflation.)

Men nu behöver det inte bli så illa här. Inflationen är ju som sagt inte allmän, utan det är bara ett fåtal importerade nyckelprodukter som driver kostnaderna. Resten av varukorgen har inte påverkats. Än iaf.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
mexitegel mexitegel skrev:
Precis. Nu stoppades väl ”bilbidraget” i riksdagen men förslaget var ju så dumt att klockorna stannade.
Valår, gäller att mobilisera röstboskapen med extra pengar, pengar som vi alla får bidra med. Men gillar man inte den här taktiken så kan man ju alltid lägga sin röst på något bättre om 90 dagar.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S
Mats-S Mats-S skrev:
Valår, gäller att mobilisera röstboskapen med extra pengar, pengar som vi alla får bidra med. Men gillar man inte den här taktiken så kan man ju alltid lägga sin röst på något bättre om 90 dagar.
Jag har alltid vetat hur jag ska rösta men nu vill jag bara rösta på ett parti som inte gav stöd till så idiotiska saker som t.ex permitteringsstöd, karensdagsersättning, elbidrag osv.

Vad röstar jag på då?
 
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
det är bara ett fåtal importerade nyckelprodukter som driver kostnaderna. Resten av varukorgen har inte påverkats. Än iaf.
Nä precis, återstår att se hur det kommer att utveckla sig. Men inte bara importerade produkter som drivit - elpriset låg etta på listan i RB:s rapport i våras om jag inte minns fel. Dvs. vissa inhemska produkter som prissätts på en internationell marknad driver också, och de pengarna stannar ju åtminstone delvis inom landet och tar naturligtvis vägen någonstans.
 
C cpalm skrev:
Nä precis, återstår att se hur det kommer att utveckla sig. Men inte bara importerade produkter som drivit - elpriset låg etta på listan i RB:s rapport i våras om jag inte minns fel.
Ja, iom vår sammankoppling till övriga Europa och att vi tvingas sälja till dem (tack Danmark...) så ser jag det som en "importerad" produkt i det här sammanhanget. Dvs vi importerar inte så mycket el, men priserna "importerar" vi från kontinenten vare sig vi vill eller inte.

När kontinenten nu inte får den gas man är beroende av så lär iaf elprissituationen inte förändras till det bättre på kort/medellång-sikt.

Så även fast vi tillverkar vår egen el i stor utsträckning så är vi tyvärr inte immuna mot prispåverkan från Tyskland/Danmark. (Eller Storbritannien för den delen. Norrmännen exporterar naturligtvis hellre dit i sin nya kabel, än till oss.)
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Så, det du säger är att Vattenfall skär pengar med machete? :thinking:

Råvaror som skall exporteras är aldrig fel!

Hälsningar,
Skogsägaren
 
hsd
Så slank det in på elpriserna, jan Ahlsell vara delaktiga i elpriserna
 
S senap skrev:
Hoppas saften inte höjs för då får man börja dricka bensin istället trots att den är dyr …

Kunde inte hålla mig. Men gillar priset ex moms för saft är det guld denna saft jämfört med på Ica?

Stackars barn som försöker göra sig en hacka på sommar med att sälja saft, ingen, absolut ingen kommer köpa denna saften.

lite fredagshumor
 
  • Haha
senap
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.