Jo, jag vet - detta har inte mycket att göra med att bygga hus men jag vill gärna be om goda råd. Min mor avled efter en kort tids sjukdom för några veckor sedan. Som ensam arvinge står jag nu med en bostadsrätt i en mindre stad. Värdet torde vara kring 600 000. Ryktesvägen har jag hört att en liknande lägenhet nyligen sålts i samma förening för 675 000. Jag tänkte låta bli att använda mäklare då jag tycker att denna yrkesgrupp värderar sin arbetsinsats alldeles för högt. Helst skulle jag få tillbaka morsan och slippa denna försäljning men så kommer det naturligtvis inte att bli. I sorgen spelar pengar inte stor roll men samtidigt inser jag att man ska sälja så smart som möjligt. Vad är klokast nu när lägenheten är tömd och nästan färdigstädad - annonsera så snabbt som möjligt eller vänta tills efter nyårsafton. Skulle någon kunna se en fördel med att genomföra en affär före nyår eller är det dumt i min synvinkel att annonsera mitt i julklappsstressen? Alla tankar och synpunkter skulle uppskattas.

Om det precis såldes en liknande lägenhet så kan det nog vara idé att redan nu annonsera ut den. Finns säkert en och annan spekulant på den andra lägenheten som gärna vill ha din, men kanske till ett något lägre pris.

• Gilla
oobum
  • Laddar…
Beklagar sorgen Pingis, starkt av dig att orka ta tag i detta så snart!

Men jag instämmer med Thomas33.
Varför vänta med att lägga ut bostadsrätten till försäljning?
Om du inte får tillräckligt bra bud nu så kan du ju avvakta ett tag med att göra affär.

(När vi sålde vårt förra hus skrev vi kontrakt på dagen för 5 år sedan, den 10 december 2009)

Som sagt, i balansen mellan att sälja nu när det ev. finns aktuella spekulanter, men är dålig tid marknadsmässigt, så tror jag nog egentligen på att avakta tills marknaden blir lite mer het efter helgerna.

Men det beror lite på hur marknaden ser ut i övrigt i området. Om priset på 675 000 kan ha varit en enstaka toppnotering fr orten, så kanske man borde försöka utnyttja ev. överblivna spekulanter.

Redigerat:
Beklagar sorgen.

Jag instämmer med med KOW, det skadar ju inte att lägga ut en annons på Blocket redan nu, det kostar ju bara en dryg hundralapp. När jag och flickvännen flyttade ihop för några år sedan så sålde vi hennes gamla etta utan mäklare och det var precis så lätt som vi trodde. Allt var klart på någon vecka och vi fick ut mer än en likadan lägenhet som såldes en månad tidigare via mäklare. Vi såg till att ta mycket bilder, inte bara på lägenheten utan även gemensamma utrymmen. Sedan annonserade vi på blocket och i lokaltidningen, samt lappade anslagstavlor runt om i stan. Själva kontraktskrivandet var inga konstigheter alls, det finns färdiga kontrakt gratis på nätet, eller för några tior på biblioteket. Jag tror vi använde oss utav Riksbyggens kontrakt från deras hemsida.

Tror den totala kostnaden för försäljningen landade på några hundralappar. När vi några år efter sålde vår gemensamma lägenhet hade vi väldigt mycket att göra och valde att sälja genom mäklare, vilket vi i efterhand ångrade. Det känns som att vi la ut 30000 för betydligt sämre arbete än vi själv kunnat åstadkomma.

Vill man ha sin bostad på Hemnet så går det ju även att använda sig av Hemverket, men vi tyckte 5000 plus ytterligare 5000 vid försäljning var lite väl saftigt.

Lycka till!

Jag beklagar din förlust.

Jag vet inte vad som är bäst, därför skriver jag bara vad jag hade gjort i samma situation.

Jag hade inte gått ut med annons o.dyl. innan julhelger. Får du den inte såld kommer det spegla av sig i januarispekulanternas intresse, tror jag.

Däremot hade jag hört av mig till den mäklare som sålde den andra lägenheten i samma förening för att se om mäklaren har kvar någon annan spekulant som är intresserad av att göra en snabb affär, innan objektet kommer ut på öppna marknaden i januari. Mäklaren bör göras uppmärksam på att mäklaren, eftersom en eventuell sådan affär skulle innebära mindre jobb, inte kan räkna med att få sitt standardarvode utan att du räknar med en avsevärd rabatt.

Lycka till!

• Gilla
Hummingbird och 2 till
  • Laddar…
Plåthuset skrev:
Jag hade inte gått ut med annons o.dyl. innan julhelger. Får du den inte såld kommer det spegla av sig i januarispekulanternas intresse, tror jag.
Det där resonemanget har jag aldrig förstått, antingen är man ju intresserad av lägenheten eller så är man inte det. Är man intresserad av lägenheten men inte har tid över jul så blir man väl inte mindre intresserad om lägenheten fortfarande finns kvar efter jul? Om man är rädd att annonsen hamnar långt ner bland övriga så är det ju bara att förnya den.

scim skrev:
Det där resonemanget har jag aldrig förstått, antingen är man ju intresserad av lägenheten eller så är man inte det. Är man intresserad av lägenheten men inte har tid över jul så blir man väl inte mindre intresserad om lägenheten fortfarande finns kvar efter jul? Om man är rädd att annonsen hamnar långt ner bland övriga så är det ju bara att förnya den.
Om en lägenhet legat ute till försäljning länge finns det ju minst ett (och antagligen flera) skäl till att den inte blivit såld till det begärda priset. Det förstår ju alla köpare. Sådant tror jag påverkar det totala intresset. Sen kan ju förstås "den där" köparen dyka upp under alla förhållanden. Jag tror dock att man har väldigt lite att förlora på att vänta en månad, jämfört med vad man eventuellt har att vinna. Men det är bara min åsikt.

Jag skulle också vänta med att lägga ut annonsen till mitten av januari.

O
En nära anhörigs dödsbud är aldrig lätt, Det finns inga ord att säga som passar. Jag kan bara tänka mig hur jobbigt det måste vara!

Jag skulle nog legat lågt med annonsen tills efter jul... Nu är folk för upptagna med att stressa runt och hitta julklappar och laga julskinka.
Dock så finns det en liten tanke med att lägga ut den redan nu... Det kan vara mindre antal lgh ute just nu vilket innebär att det blir lättare att synas...

Om nu de flesta som skall sälja lägenhet resonerar att det inte är lönt nu i december, borde det vara ett utmärkt tillfälle att lägga en annons på egna lägenhet, för det finns inte så många andra! :D

Plåthuset skrev:
Om en lägenhet legat ute till försäljning länge finns det ju minst ett (och antagligen flera) skäl till att den inte blivit såld till det begärda priset. Det förstår ju alla köpare. Sådant tror jag påverkar det totala intresset. Sen kan ju förstås "den där" köparen dyka upp under alla förhållanden. Jag tror dock att man har väldigt lite att förlora på att vänta en månad, jämfört med vad man eventuellt har att vinna. Men det är bara min åsikt.
Ja, och anledningen i detta fall är ju isåfall uppenbar, eventuella intressenter hade fullt upp med annat. Att inte lägga ut lägenheter pga det görs få affärer över jul blir ju lätt en självuppfyllande profetia, och jag tror snarare det handlar om att mäklare inte är intresserade av att arbeta under ledigheter.

Jag säger inte att TS inte har något att förlora på att vänta, men troligtvis finns det inget att vinna heller. Är intresset lågt så är det ju bara att lägga upp annonsen på nytt.

Tack allihopa för era svar. Ni tänker precis i de banor jag själv tänkt. Det finns ju för- och nackdelar med båda alternativen. Jag har kollat på Hemnet och sett att det finns tre trerummare till salu i hela staden. Två är billigare än vad jag uppskattar att min lägenhet borde vara. Båda dessa ligger i trygga men (enligt mig) trista områden. Den tredje är dyrare och ligger i ett hus som nog anses fint och exklusivt av ortens folk. Budgivning pågår för de billigare lägenheterna (kostar 4-500000). Min lägenhet ligger i ett eftertraktat "pensionärsghetto". Jag tror mig ha en stor fördel i att köket är ungefär på dagen två år gammalt. En sak som talar för att annonsera ut lyan ganska snart är att både jag och eventuella köpare kan ha mer tid för visningar i mellandagarna. Just i denna stund känns det som att jag ska försöka skura det sista i helgen för att sedan ganska direkt lägga ut en annons. Än en gång - tack för alla svar och tankar. Kommer någon på något mer jag borde tänka på läser jag det med tacksamhet här på forumet.

Nu vet jag inte hur många veckor som några veckor är för dig men har du hunnit göra bouppteckningen och fått den registrerad?

mehe skrev:
Nu vet jag inte hur många veckor som några veckor är för dig men har du hunnit göra bouppteckningen och fått den registrerad?
Oj! här kommer frågor som jag inte tänkt på. Nej, bouppteckningen är inte gjord och någon registrering har ej gjorts. När jag var i mopedåldern dog min morfar och vad jag minns såldes lägenheten innan bouppteckningen gjordes. Eller minns jag fel? Är detta något jag måste göra först? Vad skönt att jag får hjälp här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.