Min erfarenhet är att om någon reagerar väldigt starkt och börjar kalla folk för idiot till höger och vänster så är det en indikation på att något är lurt. Hade han varit säker på sin sak hade han lugnt och metodiskt kunnat förklara hur och varför det är rätt. Hans reaktion nu antyder mer att han vill avskräcka från att frågan tas upp igen.
 
  • Gilla
ktm250
  • Laddar…
K
badtastex skrev:
Finns det något tätskiktssystem som kör utan brunnsmanschett? Vilket?
Höganäs, tror jag det var som nyligen lanserade att de körde utan brunnsmanschett och det är de då ensamma om.
 
hempularen skrev:
Det ser ju ut som om väggarna är färdiga på en av bilderna. Om man u tänker sig att väggarna skall vara putsade, vad finns det då för godkänt tätskiktssystem som kan komma i fråga? Det enda jag kan tänka mig är målat, men i så fall skall det väl sitta målad väv på väggen, som skall överlappa den uppvikta golvfolien vid vägg/golv vinkeln. Eller kan det finnas tätskikt bakom putsen?
ClayStone och Tadelak kan ju läggas på ett godkänt tätskikt och då får man en putsad yta som är godkänd. Finns lite speciella regler för hur det skall appliceras, man lägger först en yta med vanligt fix och sedan ClayStone eller Tadelak.
 
  • Gilla
ktm250
  • Laddar…
K
hempularen skrev:
Det ser ju ut som om väggarna är färdiga på en av bilderna. Om man u tänker sig att väggarna skall vara putsade, vad finns det då för godkänt tätskiktssystem som kan komma i fråga? Det enda jag kan tänka mig är målat, men i så fall skall det väl sitta målad väv på väggen, som skall överlappa den uppvikta golvfolien vid vägg/golv vinkeln. Eller kan det finnas tätskikt bakom putsen?
Kan finnas tätskikt bakom.
http://www.weber.se/fasad-puts-och-...adsystem/invandig-puts/weber-vatrumsputs.html
 
ktm250 skrev:
Höganäs, tror jag det var som nyligen lanserade att de körde utan brunnsmanschett och det är de då ensamma om.
Tydligen så har Mira också ett sådant alternativ, deras SE1 (vapourmat 4500) skall inte behöva någon manschett utan man limmar den vanliga folien mot brunnen och skär sedan rent och sätter i klämringen.
 
TotalControl skrev:
Skulle någon kunna vara bussig att förklara var man ser att manschetten sitter fel? Kanske med en pil eller något :) För jag ser bara en röra och har inte en aning vad som är manschett:) Försöker lära mig hur det inte ska se ut.

Tack!

PS: Hoppas att du inte tar illa upp att jag "lånade" tråden lite Lassesivar?
Till att börja med, man måste lyfta upp låset för att kunna överhuvudtaget se om manscheten sticker ut under ringen eller inte.
Till min förvåning verkar alla ha röntgen ögon utom jag ! Förmodligen du oxå.
 
Pratar vi fortfarande om brunnen i första inlägget? För där tror jag nog att tom min halvblinda morsa ser att det sticker ut på den bilden och man behöver inte lyfta ur insatsen för att konstatera det.
 
K
badtastex skrev:
Tydligen så har Mira också ett sådant alternativ, deras SE1 (vapourmat 4500) skall inte behöva någon manschett utan man limmar den vanliga folien mot brunnen och skär sedan rent och sätter i klämringen.
Se där! Gäller att hålla sig uppdaterad :)
 
Stefan N skrev:
Pratar vi fortfarande om brunnen i första inlägget? För där tror jag nog att tom min halvblinda morsa ser att det sticker ut på den bilden och man behöver inte lyfta ur insatsen för att konstatera det.
Har dåliga ögon men definitiv inte halv blind.
Jag ser fortfarande varken nån ring el manschet som sticker ut. Den runda svarta som ni tolkar den som ring är självan manschetten i mina ögon som har vikt sig runt brunn. Ringen sitter förmodligen längre ner. I annat fall då är jag blind.
 
I inlägg #23 syns det rätt tydligt.
 
hempularen skrev:
I inlägg #23 syns det rätt tydligt.
Ok, i så fall är det en svart ring då. Principiellt fel men om ringen sitter fast och trycker manscheten fast på plats då är det ingen fara. Kan tänka mig att 50% av alla golvbrunnar i nyronerade badrum ser likadant ut. Vissa säger att den kan suga upp vattnet i kontruktionen men det tror jag inte på.
 
Matstj skrev:
Ok, i så fall är det en svart ring då. Principiellt fel men om ringen sitter fast och trycker manscheten fast på plats då är det ingen fara. Kan tänka mig att 50% av alla golvbrunnar i nyronerade badrum ser likadant ut. Vissa säger att den kan suga upp vattnet i kontruktionen men det tror jag inte på.
Det ser ut som en Purus-brunn och den har en kant som klämringen skall komma ned under för att sitta fast ordentligt och det är det inte säkert att den gör om manschetten sticker ut under ringen. Den kan sitta bra nu, men rätt som det är så är någon där och städar och stöter till den så att den hoppar upp lite grand. Då är det inte tätt längre. Nu har hantverkarna kladdat så mycket fix där så den sitter nog i alla fall, men det är inte rätt. Se även texten längst ner i mitt inlägg...
 
Matstj skrev:
Ok, i så fall är det en svart ring då. Principiellt fel men om ringen sitter fast och trycker manscheten fast på plats då är det ingen fara. Kan tänka mig att 50% av alla golvbrunnar i nyronerade badrum ser likadant ut. Vissa säger att den kan suga upp vattnet i kontruktionen men det tror jag inte på.
Fast om tillverkaren av brunnen föreskriver hur ringen och manschetten skall monteras så får man anta att de har bättre koll på det än en enstaka plattsättare.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
hempularen skrev:
Fast om tillverkaren av brunnen föreskriver hur ringen och manschetten skall monteras så får man anta att de har bättre koll på det än en enstaka plattsättare.
Helt rätt, man måste följa tillverkarens anvisningar. Just i det här fallet gjort är gjort.
Alt 1- Ta bort ringen och skära kortare, sätta dit ringen igen.
Alt 2- låta det vara som det är.
Röstar på 2an, eftersom 1an kan göra mer skada än nytta.
 
problemet med 2an är att även OM det fungerar, vilket är en chanstagning. Så kommer det att bli problem om bostaden säljs, en bes. man kommer förhoppningsvis att reagera, och så blir det prisavdrag osv.

Så firman som har gjort det här har som jag ser det alternativet att göra om rätt. Eller ge ett prisavdrag på 100 - 150 000. För det är vad detta kan komma att kosta deras beställare den dag bostaden säljs, ev vattenskador skulle de tyligen ta på sin fina garanti (om firman fortfarande finns då).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.