Byggtoken skrev:
Har du någon bild så jag ser hur jag skulle kunna fixa det på samma sätt?
Hur gammalt är ditt tak? Har du problem med taket?

Ska du fixa dit ströläkt så innebär det att du måste göra om hela taket. Väck med allt tegel, bryta bort bärläkten, ta bort underlagsskivorna och sedan tillbaka igen med allting. Det går att göra, men om det inte är nåt problem med taket känns det överflödigt.
 
Taket är från när huset byggdes 1988.
Taket håller säkert ett par år till. Det som har hänt är att underlagspappskivorna har börjad att deformeras.
 
Byggtoken skrev:
Taket är från när huset byggdes 1988.
Taket håller säkert ett par år till. Det som har hänt är att underlagspappskivorna har börjad att deformeras.
Är det värsta stället på bilden? De ser inte särskilt deformerade ut.
 
Dom ska hänga ner, det ingår i konstruktionen.
 
20160321_143132_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är ett tak vi jobbar på just nu allt enligt Mellby garages anvisningar. Principen är densamma och detta är ju deras budgetalternativ.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
Syns kanske inte på bilden men pappen hänger ner ~2cm mellan takstolarna så ströläkten ligger bara där för att bärläkten ska komma upp i rätt höjd. Nere vid takfoten ligger 5 rader råspont
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
Vad är det för material fabrikat ni har använd?
 
Yep700 vill jag minnas minns ej fabrikat men det är godkänt som duktak och genomtrampsäkert (står det iaf, men jag smyger runt med darriga ben på läkten)
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
Nu får man tillfälle att använda det senaste tillskottet i svenska Akademiens ordlista, faktaresistent :) som många i tråden skriver så är det inget fel på konstruktionen, ni som uppmanar TS till att göra om är helt enkelt faktaresistenta ;) Man ska inte laga nått som inte är trasigt!
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
O
Vad vi kan konstatera i den här tråden är att taket med största sannolikhet är korrekt utfört. Taket är dessutom från 1988 och verkar inte ha några synliga problem med fukt. Då känns det som att det är dumt att göra något alls. För konstruktionen verkar fungera! För nästa steg är att göra om hela taket... De känns lite väl överdrivet...
Se till att takpannorna ligger som de ska....
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som det skulle hålla i 30 år till?
 
S
Stefan N skrev:
Det är olika konstruktioner. Detta tak är rätt byggt då det sviktar ner mellan takstolarna och ev vatten rinner undan. På ett tak med råspont under ska det va ströläkt då det inte bygger på samma princip. Det är en mycket vanlig metod, hade samma på mitt tak förut. Det byggs även så idag.
absolut inte rätt gjort. stor risk att vattnet inte rinner bort samt att cirkulationen blir dålig
 
S
-MH- skrev:
Ser ut som det skulle hålla i 30 år till?
pannorna skulle säkert hålla 30 år till,
 
SBH skrev:
absolut inte rätt gjort. stor risk att vattnet inte rinner bort samt att cirkulationen blir dålig
Du som utger dig att vara byggare borde veta att TS tak är en idag vanlig konstruktion och helt rätt utförd vad man kan se på bilderna som TS lagt in här. Sen att det finns bättre konstruktioner är en annan sak men som tak med board som underlagstak är den riktigt utförd.

Tak med board spikas utan ströläkt medan tak med duk som läggs direkt på takstolarna spikas med ströläkt
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
oceanis skrev:
Du som utger dig att vara byggare borde veta att TS tak är en idag vanlig konstruktion och helt rätt utförd vad man kan se på bilderna som TS lagt in här. Sen att det finns bättre konstruktioner är en annan sak men som tak med board som underlagstak är den riktigt utförd.

Tak med board spikas utan ströläkt medan tak med duk som läggs direkt på takstolarna spikas med ströläkt
finns en anledning varför fler inte vill ha den konstruktioen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.