Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, det skulle jag inte lita på. Det kan lika gärna vara spegelvänt som i denna bild. Kan man vända på saker o ting åt två håll, då gör folk (tillverkare) det också. Och det skulle inte förvåna mig om Bosch gör det mellan sina egna olika modeller.

[bild]Tack! Då väntar jag på svar från Bosch! Jag behöver nog ändå hjälp med att tolka kopplingsschemat när jag har det...:)

C Cardel skrev:
Tack för länken! Detta kopplingsschema är till en spis som heter Bosch HCA763220V. Kan jag veta säkert att det är samma som till min spis som är HCE622123V/04?
Absolut inte, men det är ändå inte otroligt att det är så.

Just sånt här där man undanhåller grundläggande information om hur man kopplar är en starkt bidragande orsak till varför man inte ska köpa Bosch eller andra märken som inte fattat 😠

• Gilla
Cardel
  • Laddar…
B
W WarHawk skrev:
13A passar utan modifikation. Du kan bara köpa 13A säkringar och skruva in dessa istället.
Bara för att det passar betyder inte att det är lämpligt att gå upp till 13A.

Är det en utanpåliggande enfaskabel som man går upp till 13A är det betydligt större chans att kabeln får tillräckligt med kylning jämfört med en trefasgrupp med infällda rör i väggen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Bara för att det passar betyder inte att det är lämpligt att gå upp till 13A.

Är det en utanpåliggande enfaskabel som man går upp till 13A är det betydligt större chans att kabeln får tillräckligt med kylning jämfört med en trefasgrupp med infällda rör i väggen.
ingen minns en fegis...

C Cardel skrev:
Jag har en spis som tar lååång tid på sig att värma upp ugnen. Jag har hela tiden tänkt att det beror på att den är inkopplad fel. Den hade ingen perilexkontakt utan kablarna i sladden var kopplade direkt i väggen. Nu har jag skaffat en perilexkontakt både i min vägg och till spisen. När jag kopplar alla 5 kablar i kontakten och ansluter spisen, så tar det lika lång tid att värma upp ugnen. När jag utesluter nollan, som jag fått veta att just denna spis inte ska ha, så beter den sig väldigt märkligt när jag sätter på den. Ugnen startar inte om jag inte slår på någon av plattorna samtidigt...Vad kan vara felet? Är det spisen eller kopplingen?
Uppdatering:
Jag fick svar från Bosch. De skrev följande:

BSH Service SE <BSH-Service-SE@bshg.com>​

15:17 (för 53 minuter sedan)
till mig

Hej, internt svar vi fick:

För våra äldre 400v med highlight så ska det vara samma inkopplingsalternativ:
Anslutningsschema för Bosch 400V-enhet med kopplingsalternativ för 3-fas och 2-fas inkoppling, visar faser L1, L2, L3 och PE jordanslutning.

Nu skulle jag behöva hjälp att tolka detta...🙏😉

Om du har 3-fas till spisen (vanligast) så ska alltså faserna kopplas in som i övre bilden. Det ska sitta byglar mellan 1 och 2 samt mellan 3 och 4.

• Gilla
Cardel
  • Laddar…
Koppla enligt översta bilden 3~

Flytta bygeln från 4-5 till 3-4
Flytta kabeln som sitter i 3 (grå) till 5
Flytta kabeln svart från 2 till 3
Du behöver en ny bygel mellan 1 & 2 (kanske det satt två byglar på 4-5? då använder du den ena)
Elektrisk kopplingsplint med nummermärkta anslutningar och inkopplingsschema för trefassystem, visar korrekt placering av kablar och byglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Cardel
  • Laddar…
C Cardel skrev:
Uppdatering:
Jag fick svar från Bosch. De skrev följande:

BSH Service SE <BSH-Service-SE@bshg.com>​

15:17 (för 53 minuter sedan)
till mig

Hej, internt svar vi fick:

För våra äldre 400v med highlight så ska det vara samma inkopplingsalternativ:
[bild]

Nu skulle jag behöva hjälp att tolka detta...🙏😉
Uppdatering:
Det fanns tre stift som satt tillsammans! Nu har jag kopplat enligt schemat, som syns på bilden och spisen fungerar! Testade att värma ugnen. på ca 8 minuter hade den nått upp till 200 grader. Acceptabelt!

TUSEN TACK till alla er som engagerat er och svarat på mina frågor! Vilket forum detta är!!!🙏👌🤩

Kopplingsschema med nummererad terminalblock och anslutna färgade kablar för en spisinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.