4 136 läst · 26 svar
4k läst
26 svar
Är spisen rätt kopplad ?
Med påhopp vinner du ingen respekt, än mindre ska du förvänta dig att någon vill hjälpa dig genom att svara.westman skrev:oj oj oj HÄR TRAMPADE MAN FOLK PÅ TÅRNA ;D ;D
FÖRVÅNAT MÅNGA SOM TYCKER ATT DE ÄR EXPERTER!!!
NI SOM SVARAT OCH HAR EL KUNSKAP KAN BORTSE FRÅN KOMMENTARER DÅ NI SÄKERT TROR ATT MAN ÄR HELT OBEGÅVAD .
HOPPAS NI ALDRIG BYTAR BROMSBACKAR PÅ EN BIL!!
DET ÄR JU ILLA OM EN MEKANIKER SER ER .
ELLER MÅLAR!! MÅLARKILLARNA BLIR VANSINNIGA!!
TRÄDGÅRDSMÄSTARE FINNS DET OCKSÅ GRÄV FÖR FN INTE I TRÄDGÅRDEN.
TV INSTALLATÖRER FINNS SÄTT INTE UPP ANTENNER SJÄLVA.
ELLER VVS KILLAR,KAKLARE.KÖK-EXPERTER,SNICKARE.
MM MM MM
ALLTSÅ MED ANDRA ORD KAN MAN LÄGGA NER DETTA FORUM DÅ FRÅGOR ENBART KAN BESVARS ELLER SKRIVAS AV FACKMÄN
ADIOS SÄGER JAG TILL ALLA FANTASTISKA MÄNNISKOR SOM SVARAT MED UNDANTAG AV "SFINXEN" OCH AMPERE
SOM UTTRYCKTE SIG SOM EN MEDMÄNNISKA
MVH :TROR JAG SKALL KOPPLA LITE TILL
PS IRONI VAD ÄR DET ? ???
Visar man ingen tacksamhet eller respekt blir man behandlad på samma sätt av andra!
Otaliga är dom som fått svar på sina frågor i detta forum, och det är mycket få som utmärker sig på det sätt som du gör!
Det är mycket tråkigt, för det förtar hela tanken med forumet.
Man måste ju kunna ta lite kritik utan att hela världen rasar!
Jag avslutar som det gammla kära ordspråket: Skit ska skit ha!
Åter till frågan efter alla påhopp vilka vi inte blir klokare av.......
Får man flytta en blå kabel (nolla) och "göra" fas av den, som i ursprungsfrågan, om man "märker om" den i båda ändar med t.ex. svart eltejp eller någon "svart hylsa" som man trär över kabeln?
Får man flytta en blå kabel (nolla) och "göra" fas av den, som i ursprungsfrågan, om man "märker om" den i båda ändar med t.ex. svart eltejp eller någon "svart hylsa" som man trär över kabeln?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Men... -Hur svårt kan det vara att dra om kabeln så att det blir rätt färg? FK är ju skitbilligt. Dragtråd finns ju redan sas. En gammal strumpa med talk kan vara bra att ha till hands.roli skrev:
Jag är ingen elektriker, men om man skall göra själv, så skall man se till att det blir rätt.
Håller med om att det är ett litet jobb i det stora hela om det funkar som det ska i rören. Men tycker faktiskt oxå att grundfrågan ang hur slaviskt en färg måste följas är av intresse. Vet att med de nya EU elekrikerna som kommer hit inte altid följer våra svenska färger. (rätt eller fel vet jag ej). Hörde för en massa år sedan att det va OK att märka om tillochmed jord(grön/gul) till tändtråd :-/ men detta låter helt åtskogen men vad vet jag.
Om din nya spis verkligen inte behöver en neutralledare framdragen är det OK att använda en blå tråd till fas!westman skrev:Hej bytte ut en spis den var gammal med 3 st plattor.
den var kopplad till 2 st 10amp + nolla och jord.
den nya spisen skulle enligt baksidan ha
3st faser + jord
jag tog således nollan och satte den i en tom säkringshållare och allting funkar.
Kan detta vara rätt ? eller måste det finnas en nolla ?
mvh
elklanten
Enda gången man inte får använda blått till annat är i de fall det finns en neutralledare i gruppen.
Då ska neutralen vara blå för att inte kunna förväxlas.
Jag har en "omvänd fundering" Kan man och är det tillåtet (om man har behörighet) att göra om en fastråd till nolla genom att flytta den till nollskenan i centralen.
Så här är det: Jag kikade på min nyinköpta induktionshäll, på anslutningskabeln fanns följande installationsbild:
Brun = L1
Svart = L2
Blå = N1
Vit = N2
Gröngul = jord.
Fram till hällen är draget 5 X 2,5 kvmm. Brun, svart, vit, blå, gröngul. Kan man i det läget även koppla vit kabel på nollskenan för att erhålla en N2.
Mvh Tommy
Så här är det: Jag kikade på min nyinköpta induktionshäll, på anslutningskabeln fanns följande installationsbild:
Brun = L1
Svart = L2
Blå = N1
Vit = N2
Gröngul = jord.
Fram till hällen är draget 5 X 2,5 kvmm. Brun, svart, vit, blå, gröngul. Kan man i det läget även koppla vit kabel på nollskenan för att erhålla en N2.
Mvh Tommy
Jag förmedlade enbart vad som står på märkningen av anslutningskabeln till hällen. Jag har aldrig sett märkningen med N1, N2 tidigare. Jag gissar att alternativen är att
1) koppla samman vit, blå från hällen till blå(nolla) på matningen Och lämna den vita outnyttjad.
2) koppla blå från häll på blått och vit på häll till vit. Koppla den vita, blåa i centralen på nollblocket.
skillnaden blir som jag ser det kabelarean som blir 2,5 för nollan i alt 1 medan 2 * 2,5 i alternativ 2.
1) koppla samman vit, blå från hällen till blå(nolla) på matningen Och lämna den vita outnyttjad.
2) koppla blå från häll på blått och vit på häll till vit. Koppla den vita, blåa i centralen på nollblocket.
skillnaden blir som jag ser det kabelarean som blir 2,5 för nollan i alt 1 medan 2 * 2,5 i alternativ 2.
Jag gissar att det är gjort sådär för att man ska kunna dela lasten hur man vill.tommiz skrev:Jag förmedlade enbart vad som står på märkningen av anslutningskabeln till hällen. Jag har aldrig sett märkningen med N1, N2 tidigare. Jag gissar att alternativen är att
Det är helt klart okej med en enda nolledare då du matar två olika faser till hällen. Däremot om du skulle installera den i en lägenhet med en enda huvudsäkring på säg 25A enfas så lär du åka på att dra två 2.5mm2-nollor (eller en /sexkvadrat) och likaså en sexkvadratare för skyddsjorden (om man nu inte chansar och kör hela hällen på enfas 16A och byter proppar vid storkoken...)
Det där med 10A/16A är väl däremot inte så jättenoga, 10A trög ska ju tåla 20A under en timme (men ingen last igen förrän den svalnat), om huvudsäkringarna till huset är på 16A så skulle jag lätt välja 10A till spisen trots att den egentligen ska ha 16A, för det måste vara otroligt mycket bättre att bränna säkringarna till spisen än att en fas till hela huset slocknar när man gör storkoket, typ....
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Attefallshus. Vad betyder rättighetsgräns, kan man bygga där?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Varning för Mr Urban Bygg, enligt dom i Stockholms tingsrätt.
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur är bytesmarknaden för hyresrätter? (Stockholm/storstäder)
Övrigt Off Topic -
Har jag kopplat spisen rätt
El -
Är den gamla spisen rätt kopplad? 230V till 400V spis
El