Hej bytte ut en spis den var gammal med 3 st plattor.
den var kopplad till 2 st 10amp + nolla och jord.
den nya spisen skulle enligt baksidan ha
3st faser + jord
jag tog således nollan och satte den i en tom säkringshållare och allting funkar.
Kan detta vara rätt ? eller måste det finnas en nolla ?
mvh
elklanten
 
Det är ok, eftersom koppling enl schema på spisen kräver 3~ + jord. Räcker 10 amp säkringar? Oftast brukar det vara 16A till spis, och då krävs det minst 2,5m2.
 
Menar du att du gick in i elcentralen och kopplade om en nolla till en fas. Sedan testade du utrustningen och först efter det då frågar du här ifall du kopplat rätt??

Man blir ju helt mörkrädd när man läser om hemmapulares omkopplingar. Detta är ett brott mot både elsäkerhetslagen och mot installationsförordningen. Och kan i båda fallen ge fängelse. Man får inte koppla om i elcentralen om man inte har behörighet.

Sedan tycker jag att det är ännu värre om man gör det utan vetskap om vad man gör. Det är ju för fan fara för liv när ni sysslar med sånt här. Tänk på oss elektriker som kanske sen ska komma till anläggningen.

// DeBe
 
Tack för svaren
Jag passade även på att lägga direkt ström i chassiet
fall det kommer en tjuv och skall sno mina proppar
mvh
 
skämt åtsido jag läste mig till det. frågade även en elektriker jag vill bara vara 100 % säker på att allt är rätt.
man kan aldrig vara nog så säker
 
om du nödvändigtvis skall in i centralen så gör för all del rätt = lägg inte nolla på något annat än nollskenan eller lägg inte på den alls !!!
 
Jag kan ju alltid ta dit en elektriker som lägger flexislang i mitt gammla hus trycker in nya kablar ändrar den blåa kabeln till en brun flinar och säger tack så mycket det blir 2500 kr
tror inte det !!!!!!!!!!
har fått nog av utsugare till fackmän som tar hutlösa summor för ren basic shit bra för dom plågat sig igenom en elinstallatörslinje och kallar sig fackmän !!
har vid flertalet tillfällen sett hur fackmän slarvar sig igenom diverse yrken.
det var bättre moral för vad det gäller fackmän!!!
Då fanns det en yrkesstolthet.
nu är det tyvärr bara pengamoral som duger
mvh westman
 
förövrigt så komer jag inom det snaraste att byta ut kablarna själv
 
westman skrev:
Jag kan ju alltid ta dit en elektriker som lägger flexislang i mitt gammla hus trycker in nya kablar  ändrar den blåa kabeln till en brun flinar och säger tack så mycket det blir 2500 kr
tror inte det !!!!!!!!!!
har fått nog av utsugare till fackmän som tar hutlösa summor för ren basic shit bra för dom plågat sig igenom en elinstallatörslinje och kallar sig fackmän !!
har vid flertalet tillfällen sett hur fackmän slarvar sig igenom diverse yrken.
det var bättre moral för vad det gäller fackmän!!!
Då fanns det en yrkesstolthet.
nu är det tyvärr bara pengamoral som duger
mvh westman
Självklart är ju alla häntverkare lika stora kålsupare så att du utan vidare kan dra alla över en kam!!
 
westman skrev:
förövrigt så komer jag inom det snaraste att byta ut kablarna själv
Fantastiskt!
Vi är otroligt tacksamma för att du delgivit oss denna makalösa handlingskraft! ;D ;D ;D
 
westman skrev:
förövrigt så komer jag inom det snaraste att byta ut kablarna själv
Eftersom vi är så pengastyrda så kommer vi självklart att vilja ha betalt av dig om du ställer frågor här!
 
:surprised:
Hoppas du inte skadar någon med din okunnighet Westman !
 
oj oj oj HÄR TRAMPADE MAN FOLK PÅ TÅRNA :D ;D :D ;D
FÖRVÅNAT MÅNGA SOM TYCKER ATT DE ÄR EXPERTER!!!
NI SOM SVARAT OCH HAR EL KUNSKAP KAN BORTSE FRÅN KOMMENTARER DÅ NI SÄKERT TROR ATT MAN ÄR HELT OBEGÅVAD .
HOPPAS NI ALDRIG BYTAR BROMSBACKAR PÅ EN BIL!!
DET ÄR JU ILLA OM EN MEKANIKER SER ER .
ELLER MÅLAR!! MÅLARKILLARNA BLIR VANSINNIGA!!
TRÄDGÅRDSMÄSTARE FINNS DET OCKSÅ GRÄV FÖR FN INTE I TRÄDGÅRDEN.
TV INSTALLATÖRER FINNS SÄTT INTE UPP ANTENNER SJÄLVA.
ELLER VVS KILLAR,KAKLARE.KÖK-EXPERTER,SNICKARE.
MM MM MM
ALLTSÅ MED ANDRA ORD KAN MAN LÄGGA NER DETTA FORUM DÅ FRÅGOR ENBART KAN BESVARS ELLER SKRIVAS AV FACKMÄN
ADIOS SÄGER JAG TILL ALLA FANTASTISKA MÄNNISKOR SOM SVARAT MED UNDANTAG AV "SFINXEN" OCH AMPERE
SOM UTTRYCKTE SIG SOM EN MEDMÄNNISKA
MVH :TROR JAG SKALL KOPPLA LITE TILL
PS IRONI VAD ÄR DET ? ???


 
Vari ligger felet att tänka på andras säkerhet ??
 
Jag förstår din tanke, Westman, som villaägare måste man kunna klara av en del olika hantverk själv, inte ringer man en snickare om en golvlists spikar släpper från väggen?! ;) MEN just med el är det annorlunda, där handlar det faktiskt om liv och död! :surprised:  Att pula hemma tycker jag är ok, förutsatt att man är helt säker på vad man pysslar med och har dubbelkollat så att det blir rätt! Jag anser dock att det är oförsvarligt att prova sig fram, och säga att när lampan lyser - ja då är det rätt! :-/ >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.