I InsidersUnited skrev:
Kan du inte bara spika fast ett patentband till vardera sida av sängen, så håller sängen ihop huset ? ;)

På en mer seriös not, kolla hur det löst detta ordentligt. Har varit i ett hus som skevat ur, de hade stora problem.
Hur skulle du föreslå att man kolla ordentligt? Jag har efterfrågat bilder om det togs under renoveringen.
Sen får en konstruktör titta närmare på dessa.

Appendix Appendix skrev:
Appropå mitt råd tidigare i tråden. Om ni ska köpa hus om 2-3 år. är det inte bättre ta pengarna ni lägger på en stuga och spara ihop till det boendet?
Eller har ni så mycket över? :)

Detta året är det ju explosion bland att köpa fritidshus då man inte kan åka utomlands så man får rätt lite för pengarna...

Avsågade takbalkar sådär är faktiskt en ren katastrof ur hållfasthetssynpunkt.
Vi har budgeterat för både hus och stuga, så det ska fungera :).

Din sista kommentar. Precis min tanke. Har du något konkret förslag?

Tack.

MKAR mattias_karlsson skrev:
Din sista kommentar. Precis min tanke. Har du något konkret förslag?
Som med förra huset. För mycket jobb att åtgärda om du bara ska ha det som fritidshus.

Vi har nu varit och tittat på en ny stuga.
Det uppkom även ett par frågor den här gången.

Stugan har en inredd vind med vad vi tror, en tillbyggd takkupa.

Något som däremot gjorde oss aningen oroliga var att ägarna verkar ha sågat av takstolarna.
Det är totalt 5 takstolar och ingen tydlig avväxling finns, förutom en vertikal balk som är placerad nära murstocken.
Mäklaren kunde inte direkt svara på om det fanns bygglov/konstruktionsritningar etc, hon skulle återkomma.

Skulle tro att renoveringen gjordes tidigt 2000-tal.

Hur tycker ni att detta ska hanteras?
Planen nu är att vid eventuellt bud och köp att ta in en konstruktör. Är konstruktionen inte godkänd vill jag gärna ha en klausul i kontraktet som gör att man kan dra sig ut i värsta fall.
Det var ett liknande scenario med i husdrömmar för några år sedan. Föregående ägare hade kapat takstolarna så hållfastheten var helt borta, huset gick inte att rädda utan fick rivas. De nya ägarna hade tyvärr inte besiktigat huset heller och det var givetvis inget dolt fel eftersom takstolarna var helt frilagda på den inredda vinden. Höll på att sluta i ekonomisk katastrof för de som köpte.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det är nog tyvärr liknande som det förra huset: du köper en tomt!

De kan ju ha löst det med ett stag under golvet, finns det kattvind och man kan se så är man ju säker. Att ta upp golv för att kontrollera är väl inte på kartan. Enklare att fråga nuvarande ägare (eller helst telnr till snickaren som gjorde detta). Har de inget bra svar tror jag tyvärr du kan förutsätta att de tänkt efter efter, inte före de sågade...;)

Efter lite kommunikation fram och tillbaka med mäklaren fick vi svaret att takstolarna inte är kapade.
Det har tydligen varit garderober längs med sidorna tidigare som man nu tagit bort.

Jag google och hittade liknade vindar med samma lösning.
Vindsvåning med synliga takstolar, vit panel, trägolv och vardagsrumsmöbler bi ett kaffe bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av en vind med synliga takstolar och avlägsnade garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
wawerider
  • Laddar…
Fast i dina nygooglade bilder sitter det en hanbjälke halvvägs till taket. Det är en helt annan femma.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Man kan nästan alltid fixa/byta om man gillar vad det kan bli.
Hade inte lagt pengar på en besiktning där du redan vet att allt är dåligt och allka göras.
Har man tid och möjlighet så är det ju ett kul projekt, men man ska inte underskatta hur mycket tid det tar om man gör det själv eller hur mycket det kostar om man ska leja bort det. I detta fallet så säkert nära nog som ett nytt hus. Men gör du det själv kan du komma billigare undan.
Så i stort köper man ju ett läge så setill att du gillar läget.[/QUOT kapa bort och byt ut det som är dålig,t förstärk med nytt trä och köp cement bruk för rep ,peta ur allt löst först så blir det renoverat

Hej, vad är det för väggstomme i det andra huset? Misstänker att det är en murad stomme? I så fall kan det vara så att bjälklaget agerar bindbjälkar som kopplar ihop väggarna och tar upp diagonala krafter från takstolen.

Men ”tagit bort garderober” betyder i många fall att man sågar bort bärande delar av takstolarna.

Jo men jag tycker inte det ser ut så på bilden. Jag tycker att det ser ut som att det ser ut som en ganska vanlig konstruktion för murade hus där man lägger två remstycken på toppen av muren och med en horisontell och en lodrät del (de två delarna som är en knapp meter) intrimmad i högbenet skapar man ett hak som hakar i remstycket. Sedan agerar bjälklaget som sagt bindbjälkar och håller ihop väggarna. Då får man i princip en stor triangel där botten är golvbjälklaget. Om det var en slaktad "svensk takstol" borde man se en avkapad hanbjälke mycket högre upp.

Att den delen vars ändträ är synligt skulle gått tvärs över hela rummet är jag tveksam till, ingen konstruktion jag har sett tidigare i alla fall (det hade ju varit lika opraktiskt på den tiden som nu)..

Jag har letat lite i mina gamla böcker efter en principskiss. Tror att det kan finnas en i "så byggdes villan" om jag inte minns fel.

Jag hoppas på svar om vad väggmaterialet är, är det murat, vilket jag misstänker så tror jag att det borde kunna vara orginalkonstruktionen vi ser.

Ämnet engagerar, kul!

Det är med skräckblandad förtjusning man läser era svar.
Man kan konstatera att det är mycket arbete och många osäkerheter kring huset som kan (troligen) dra med sig stora kostnader.

För ert intresse hittar ni huset här:
[länk]

Budgivning är nu påbörjad och ligger över vårt tänkta pris. Vi kommer inte att gå vidare med bud.
Vi var fullt beredda att viga några år av våra liv åt ett projekt likt detta, men klart det måste vara anpassat efter oss och vår livssituation. Det är helt klart en svår avvägning och lätt att dras med i en romantisk bild av vad arbetet innebär.

Jakten går vidare.
Även om du funnit att rucklet blir för dyrt kan ju liknande frågeställningar dyka upp på nästa objekt. Tänk på att behöver allt annat rivas kan ju grunden och vissa anslutningar (el vatten avlopp) fortfarande vara användbara. Tänk också på att söka både riv och byggnadslov innan ni gör något så att ni inte blir stående med en tom tomt ni inte får göra något med. Går det inte att få lov för nybygge kan ju orationella totalrenoveringar vara enda alternativet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.