Fairlane Fairlane skrev:
Om det nu är så självklart att avtalet är problemet för någon att bygga ett kärnkraftverk, så borde det vara enkelt att beskriva precis problemet.

Rent konkret vad är det i avtalet som hindrar någon är bygga ett kärnkraftverk?
Konkret alltså, inte "de gröna är dumma".
Nej jag har inte skrivit att de är "dumma" men alla gröna utom det finska gröna förbundet motsätter sig kärnkraft och då blir det en massa "trollning" istället.

Hursomhelst så kom man då överens före jul om en revidering av elhandelsavtalet men allt hamnade på långbänk inkl energiplanen NZIA samt EIB's utlåning till kärnkraft. (EIB har helt rätt om stora reaktorer men inte om SMR reaktorer)

För säkert 10'e gången och man skapar enkelt ett gratiskonto
https://www.euractiv.com/section/el...orm-leaves-options-open-for-coal-and-nuclear/

Här öppnar då för finansiering av ny kärnkraft via CfD-avtal, sen finns då även PPA-avtal.

Men nu ska då samma vinnande partier försöka enas igen i EU-Bryssel om det här och finansieringen är då den kritiska punkten.

(sen diskuterar vi ju mest trollfabriker än konkret Brysselpolitik i Sverige)
 
K karlmb skrev:
Jag ser bara principer om flöde i befintliga kablar.
Jo principen att elen ska flöda fritt.
Helt rätt om vi gemensamt inom EU samt England/Norge hade en trovärdig andel planerbar elproduktion men det har vi ju bevisligen inte inkl trovärdiga klimatmål. En överlevnadsfråga för Europa i racet med USA och Kina!
 
P paralun skrev:
Nej jag har inte skrivit att de är "dumma" men alla gröna utom det finska gröna förbundet motsätter sig kärnkraft och då blir det en massa "trollning" istället.

Hursomhelst så kom man då överens före jul om en revidering av elhandelsavtalet men allt hamnade på långbänk inkl energiplanen NZIA samt EIB's utlåning till kärnkraft. (EIB har helt rätt om stora reaktorer men inte om SMR reaktorer)

För säkert 10'e gången och man skapar enkelt ett gratiskonto
[länk]

Här öppnar då för finansiering av ny kärnkraft via CfD-avtal, sen finns då även PPA-avtal.

Men nu ska då samma vinnande partier försöka enas igen i EU-Bryssel om det här och finansieringen är då den kritiska punkten.

(sen diskuterar vi ju mest trollfabriker än konkret Brysselpolitik i Sverige)
Menar du att det behövs statliga stödavtal för kärnkraft, och allt anna kraft också?
Det är ju inte otillåtet med den typen av privata avtal i dag.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan du förklara för mig varför jag ens ska bry mig om att läsa dina inlägg, än mindre diskutera med dig, när allt du har att komma med är populistiska oneliners och annat strunt som inte har något värde?

Vill du bara visa dina åsikter, men inte vinna insikter så är det upp till dig.
Tja, du kan ju välja att inte svara.
Populistiska oneliners, det verkar ju vara det som styr dagens energipolitik och politikerna i stort. Tyvärr ser jag ingen större förbättring, hoppas på Eu kan man ju men när de inte ens kan komma överens om de ska vara i Bryssel eller Strasbourg och vi glatt ska betala blir man ju less.
 
G OMathson skrev:
[länk]

Vad är det för fossilförbränning/CO2 i elområde 4 som kommer minska? Räcker batterierna in på vintern? Självklart inte.
Sen begriper jag inte hur de ska få ekonomin att gå ihop.
Hur ekonomin skall gå ihop är ju en konstant fråga i energibranschen.

Man får väl anta att de betalar runt 1/4 jämfört med privatkonsumenter. Om de då kan sälja för 2kr i snitt istället för 10 öre så finns det marginaler att tugga av. Men blir det får mycket batterier så...
 
G OMathson skrev:
[länk]

Vad är det för fossilförbränning/CO2 i elområde 4 som kommer minska? Räcker batterierna in på vintern? Självklart inte.
Sen begriper jag inte hur de ska få ekonomin att gå ihop.
Jo Karlshamn har varit mycket idrift eftersom Uniper har sett en kommersiell vinst med det.
Sen är det lite klurigt att hitta statistiken eftersom utåt så vill de bara vara något som SvK avropar.

Ett par SMR-reaktorer i Karlshamn så har man blockat ut Uniper!
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att det behövs statliga stödavtal för kärnkraft, och allt anna kraft också?
Det är ju inte otillåtet med den typen av privata avtal i dag.
Jovisst och likadant som för större vindkraftsparker som har CfD-avtal.
För kärnkraft är det inte tillåtet och därav vill man revidera elhandelsavtalet.

Vi får se hur det går för de vinnande partierna i EU-valet dvs i Bryssel som valet handlade om!
 
K karlmb skrev:
Vi har många förbindelser åt alla håll. Norges nya kablar var de som fick bägaren av dyra kontinentala priser att rinna över till oss tidvis.
Som vanligt är du fel ute.
2015-2020 (innan det du kallar nya kablar) hade SE4 å Tyskland liknande priser.

Från 2021 och till idag har gapet ökat markant där Tyskland har ordentligt högre priser än oss.
 
P paralun skrev:
Jo Karlshamn har varit mycket idrift eftersom Uniper har sett en kommersiell vinst med det.
Sen är det lite klurigt att hitta statistiken eftersom utåt så vill de bara vara något som SvK avropar.

Ett par SMR-reaktorer i Karlshamn så har man blockat ut Uniper!
Nej, kärnkraften fyller en helt annan roll.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst och likadant som för större vindkraftsparker som har CfD-avtal.
För kärnkraft är det inte tillåtet och därav vill man revidera elhandelsavtalet.

Vi får se hur det går för de vinnande partierna i EU-valet dvs i Bryssel som valet handlade om!
Okej, så vad du menar med ”
P paralun skrev:
Jo det är ju omöjligt att få ihop en trovärdig kalkyl för ny elproduktion oavsett energislag.
Är att kärnkraften behöver statliga avtal med fasta elpriser? Har jag tolkat dig rätt då?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, kärnkraften fyller en helt annan roll.
Nja, har du ber baskraft så krävs mindre import av energi och då är det lättare att lösa effektregleringen (som är det som Karlshamn främst gör). Men i princip har du ju rätt...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu fungerar ju inte marknadsekonomi utan regleringar.
Kan du då ge ett exempel där det råder oreglerad marknadsekonomi och där inte produktionen möter efterfrågan och marginalerna inte är lövtunna.
P paralun skrev:
Jo men i fallet med elproduktion så har man då ett elhandelsavtal som omöjliggör för ett kraftbolag att bygga någon form av ny planerbar elproduktion.
Jag skulle också vilja se var i det avtalet ny elproduktion omöjliggörs.
(Jag ser inte att du klarat av att redogöra trots flera påstötningar).

P paralun skrev:
Det går inte att få ihop en trovärdig kalkyl oavsett energislag.
https://www.di.se/nyheter/gigant-vill-bygga-vindkraft-for-tiotals-miljarder-i-sverige/

Gigant vill bygga vindkraft för tiotals miljarder i Sverige​

Vindkraftsbolaget Skyborn Renewables ansöker hos regeringen om att få bygga Sveriges nordligaste havsvindpark. Bakom företaget, som nu planerar fyra mångmiljardprojekt i Sverige, står en av världens största aktörer inom infrastrukturinvesteringar, GIP
Vill du hävda att de här är sämre på att räkna än vad du är?
Vindkraftsparken planeras kunna producera upp till 10 TWh el årligen
Dvs ganska mycket som dyker upp nära de planerade storförbrukarna i Norrbotten.
Där dom då kan passa på och producera sin naturgas när vindkraften levererar.

I teorin hade vindkraftsparken kunnat producera vägas direkt . Men det sätter ju staten stopp för. Det ska ju gå en kabel till elektrolysören då och det sätter statens reglering stopp för. Och det finns ju en hel del som här blir alldeles lyriska över statens regleringar. Utan regleringar hade man ju bara dragit kabeln och producerat vätgas. (Och här kommer alla regleringsivrare att kunna förklara varför det inte går för sig. Och vilken katastrof som då skulle inträffa).
 
D daVinci skrev:
Kan du då ge ett exempel där det råder oreglerad marknadsekonomi och där inte produktionen möter efterfrågan och marginalerna inte är lövtunna.
Nej, för det finns ingen sådan. Det finns alldeles för mycket regler för att man skall kunna hamna där.

Det finns dock gott om exempel på att ett fåtal spelare har haft så stor andel av marknaden att de har kunnat diktera villkoren och sätta priserna:
1) Lastbilar (Volvo, Scania, Daimler m.fl.)
2) Bilmålet från 2008 (Volvo/Renaulthandlare i Sydsverige
3) Bensinkarteller
4) Ventilationskartell
osv osv
 
G
pacman42 pacman42 skrev:
Hur ekonomin skall gå ihop är ju en konstant fråga i energibranschen.

Man får väl anta att de betalar runt 1/4 jämfört med privatkonsumenter. Om de då kan sälja för 2kr i snitt istället för 10 öre så finns det marginaler att tugga av. Men blir det får mycket batterier så...
P paralun skrev:
Jo Karlshamn har varit mycket idrift eftersom Uniper har sett en kommersiell vinst med det.
Sen är det lite klurigt att hitta statistiken eftersom utåt så vill de bara vara något som SvK avropar.

Ett par SMR-reaktorer i Karlshamn så har man blockat ut Uniper!
Fast det är väl tvärt om? Om snittpriset per år minskar pga tex solcellerna i länken så minskar sannolikheten ännu mer för någon SMR. Sen när priset drar iväg på vintern finns det mycket mindre el att tillgå eller fossilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.