D daVinci skrev:
Svenska staten håll på med rena dumheter och exportbegränsade.
Var vettigt att klaga över sådana saker.

Efter att ha kliat sig i huvudet i 5 år kom EU fram till det fantastiska svaret att det där får Svenska centralkommittén lösa på något annat sätt. Varvid man hittade på 4 elområden.


Vad skall dom överklaga då?
Att Svenska centralkomitteen inte vill pynta för en kabel. Det är inget som ACER kan kommentera.

Att 50 Hertz bygger kabeln själv, men att Svenska centralkomitteen vägrar låta 50Hz ansluta?
Det har dock inte varit på tal. Så det går inte.

Och går man till ACER så finns risken att dom tycker att Tyskland är väl stort för ett enda elområde. Det kan bli så att den som klagar får bakläxa.
Jovisst finns det komplikationer och Tyskland själva har ju insett det här med elområden men nationalklenoden BMW i München/Bayern måste ju till varje pris räddas så då bygger man SudOest-link.
(det inser ju även de gröna). Sen har 50 Hertz all rätt att överklaga det svenska beslutet.

Men som jag skrivit förut så avgörs allt vad de vinnande partierna i EU-valet i Bryssel får ihop för kompromiss.
Jag gissar att Tyskland får vika ner sig och tom att de återstartar sin 5 stora kärnreaktorer.
Sen kan man förhandla vidare
 
Nissens
P pmd skrev:
Kanske. Sen kommer Lafferkurvan och skräms.

Borde? Hurdå?
Du kanske hört talas om att alla inkomster beskattas i Sverige? Om inte så tycker jag att du skall ringa skatteverket och informera dig.

Får man rabatt på en skatt så har man förstås gjort ett undantag från vad man normalt borde betalat.
 
D daVinci skrev:
Skulle bli alldeles utmärkt med en oreglerad marknad.
Det leder till att utmärkt tillgång till minimalt pris. Det är nämligen det som kapitalism och konkurrens leder till.

Incitament att bygga kommer av en bedömning att man kan levererar billigare än marknadspris. Saknas en sådan bedömning så kommer ingen vilja riskera sitt kapital. Väldigt enkelt och begripligt.

Det är inte tack vare staten som produkter blir billigare och bättre. Det är trots staten.
Nu fungerar ju inte marknadsekonomi utan regleringar. Det finns massor av regleringar, exempelvis konkurrenslagstiftning.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu fungerar ju inte marknadsekonomi utan regleringar. Det finns massor av regleringar, exempelvis konkurrenslagstiftning.
Jo men i fallet med elproduktion så har man då ett elhandelsavtal som omöjliggör för ett kraftbolag att bygga någon form av ny planerbar elproduktion. Det går inte att få ihop en trovärdig kalkyl oavsett energislag.
Alla kraftbolag hamnar på ruinens brant om man bygger.
 
Vad menar du? Vad i ”elhandelsavtalet” hindrar ny produktion?
 
Mikael_L
G OMathson skrev:
Du fattar inte ironi? Jo, lägg först ner kärnkraft, det är det viktigaste!
Kan du förklara för mig varför jag ens ska bry mig om att läsa dina inlägg, än mindre diskutera med dig, när allt du har att komma med är populistiska oneliners och annat strunt som inte har något värde?

Vill du bara visa dina åsikter, men inte vinna insikter så är det upp till dig.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo givetvist och det styr ju Europas elmarknader inkl Nordpool.

Ett exempel är väl Markheden som har en extra komplikation med kinesiskt ägande.
[länk]

Precis som i skräckexemplet Kalifornien så får ingen ihop kalkyler för ny elproduktion.
Skulle det där föreställa ett svar på mins frågor? Jag blev inte ett dugg klokare.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skulle det där föreställa ett svar på mins frågor? Jag blev inte ett dugg klokare.
Nej du vill ju aldrig förstå att det är ett gemensamt elhandelsavtal inom EU som styr elmarknaden inkl Europas elbörser samt Nordpool. (marknaden har ett till avtal kopplat till nedanstående som jag länkade till vid tidigare "tjöt")

Här kan du förkovra dig:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32019L0944&from=EN

Sen ska det här elhandelsavtalet då revideras och då är det då beroende av hur de vinnande partierna i EU-valet i Bryssel får ihop en kompromiss, inte alldeles enkelt.
 
Jodå, jag förstår att det finns ett elhandelsavtal. Men i sin mest förenklade form föreskriver den inprincip att det ska vara frihandel.

Det jag undrar är vad det är du menar att medför problem för att etablera ny produktion
 
D Daniel 109 skrev:
Jodå, jag förstår att det finns ett elhandelsavtal. Men i sin mest förenklade form föreskriver den inprincip att det ska vara frihandel.

Det jag undrar är vad det är du menar att medför problem för att etablera ny produktion
Jo det är ju omöjligt att få ihop en trovärdig kalkyl för ny elproduktion oavsett energislag.
Sen i befintligt avtal har man då favoriserat sol/vind som inte heller får ihop sina kalkyler.
I föreslagen revidering så öppnar man då för kärnkraft men man kom inte överens före EU-valet men nu tar man nya tag mellan de vinnande partierna. Om revideringen har jag postat flera gånger men du fortsätter ju med din "gröna trollning" och vägrar inse fakta. (men det är ju precis som med alla gröna partier inom EU)
 
Vad har det med elhandelsavtalet att göra?
Vad menar du att är fel på det?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Snarare får väl vi betalt för att lösa deras problem. Beroende på hur man vänder på saken. Ser du annan export som problematisk också?
Det är det nog ganska många som gör.

Gruvindustri är ett typexempel, men även exempelvis handel med avfall ligger nära tillhands att tänka på.

Många länder/regioner/kommuner/whatnot vill inte vara avstjälpningsplats för andras negativa externaliteter.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo det är ju omöjligt att få ihop en trovärdig kalkyl för ny elproduktion oavsett energislag.
Sen i befintligt avtal har man då favoriserat sol/vind som inte heller får ihop sina kalkyler.
I föreslagen revidering så öppnar man då för kärnkraft men man kom inte överens före EU-valet men nu tar man nya tag mellan de vinnande partierna. Om revideringen har jag postat flera gånger men du fortsätter ju med din "gröna trollning" och vägrar inse fakta. (men det är ju precis som med alla gröna partier inom EU)
Om det nu är så självklart att avtalet är problemet för någon att bygga ett kärnkraftverk, så borde det vara enkelt att beskriva precis problemet.

Rent konkret vad är det i avtalet som hindrar någon är bygga ett kärnkraftverk?
Konkret alltså, inte "de gröna är dumma".
 
  • Gilla
Zodde och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Här har du EU's elhandelsavtal och en grundläggande princip är då att elen ska kunna flöda fritt mellan länderna.

[länk]
Jag ser bara principer om flöde i befintliga kablar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.