G
pacman42 pacman42 skrev:
Blir det för kallt på dagen så kan man ju alltid elda värmeljus:
- [länk]
[länk]
Är det koldioxid skatt och utsläppsrätter på dem?

Edit
Läste i senaste villa tidningar att "spara pengar och köp en ny effektiv pelletspanna av oss" stämmer det verkligen? Har bara hört att pellets gått upp reu i pris. Fast de e ju klart, danskarna eldar väl från de danska storskogarn i sina fjärrvärme och el verk🤔
 
Redigerat:
G OMathson skrev:
Är det koldioxid skatt och utsläppsrätter på dem?
Nope, fossilt bränsle utan skatter!
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ändock har vi ett statligt stamnät, ett statligt trafikverket som driver och förvaltar järnväg, vägar, hamnar osv runt om i hela landet, och ett delvis statligt ägt Skanova som driver hela kopparnätet.
Och det finns väl mer, men jag nöjer mig här.
Det är dock inte ett argument för att de måste drivas på det sättet. Vissa saker kanske drivs bäst offentligt medan andra drivs bäst i privat regi. Hur fördelningen bör se ut är delvis en nationalekonomisk fråga och delvis en fråga om samhällservice.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så de här "naturliga monopolen" verkar ju även kunna läggas i en korg och drivas av det allmänna.
Naturligt monopol är en nationalekonomisk term och inte en naturvetenskaplig. :)

Det är inte heller begränsat till infrastruktur, och ibland finner stater anledning att bryta upp naturliga monopol i mindre delar, t.ex. när USA bröt upp AT&T i flera mindre telebolag och det förmodligen mest kända fallet när Standard Oil delades upp.

Men när det gäller just infrastruktur är det ofta vettigt att fortsätta att låta ett naturligt monopolet vara ett monopol.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Nu handlar det om monopol. Kunderna kan inte göra ett skit.
Ibland borde även offentliga monopol brytas upp så att konkurrenter kan få plats.
Det är sällsynt i Sverige, men det har hänt.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag lyckas inte riktigt upptäcka någon naturlag i detta, utan jag tror att det inte är ägarformen som avgör, utan annat.
Verksamhetsområdet spelar förmodligen stor roll.
Framförallt är styrningen viktigt, tror jag. Det kanske handlar om ideologi?
Vilka politiker om styr är nog inte heller oväsentligt.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, televerket var väl rätt illa skött hela tiden.
Jag har begränsad erfarenhet av Televerket som varande enbart privatkund. Vad var det som var misskött i Televerket?
 
P
P
D Daniel 109 skrev:
Ja, hon var ansvarig minister. Men det var knappast hon som drev igenom affären eller låg bakom den.
Hon stoppade den inte, men den var å andra sidan inte uppenbart felaktig. Vattenfall räknade med att priserna på el skulle stiga tidigare.
Är det någon som minns om VD eller styrelse för Vattenfall fick sparken?
 
P
Z Zlatje skrev:
Hur går det för våra reaktorer som går på halvfart? Är det 2st som går på 50%? Den 10e Februari låter som ett bekant datum att uppstarten skulle ske, för typ 5e förseningen. Eller ska vi behöva vänta ut hela vintern? Vi behöver dom 4-5 månader om året. Någon reaktor har alltid legat nere sen november.
Suck
Ja, det behövs mer redundans, dvs fler reaktorer.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
B bjorn.abelsson skrev:
Svensk elproduktion är till 95 procent fossilfri. De 5 procenten fossil el kommer från plastavfall i kommunala kraftvärmeverk. Så någon drastisk minskning av fossilanvändningen inom svensk elproduktion finns det inget utrymme för.
Elbehovet väntas väl öka ganska mycket framöver?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
B bjorn.abelsson skrev:
För den ovillige är allt omöjligt. Gör som du vill, men bespara oss gnäll om höga elpriser om du inte har gjort åtminstone de enklaste åtgärderna för att minska dina elkostnader.
Jag har gjort de ekonomiskt vettiga åtgärderna för att energieffektivisera huset. Tilläggsisolering, översyn av ventilationssystemet, LL-värmepumpar samt solpaneler. Det sista går förvisso inte att veta om det är ekonomiskt vettigt förrän om ganska många år, men jag hade råd och det är dessutom lite kul.

Jag tänker ändå gnälla om elpriser. Mest gnäller jag om att nätavgiften är så mycket högre nu jämfört med förr och på elskatterna.
B bjorn.abelsson skrev:
Svenska folket totalt har under 2023 minskat elanvändningen med 10 procent under de dyraste timmarna. Var tacksam för det; det ger även dig billigare el.
Det är trevligt på kort sikt men välstånd bygger på energianvändning. Ökat välstånd medför ökad energianvändning. Minskad energianvändning medför minskat välstånd. Effektivisering går inte att dra hur långt som helst.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
P
G Ganescha skrev:
[…] elbil, nog väldigt få som laddar dag tid.
Vi laddar vår bil direkt när den parkeras i garaget. Men månadspris finns det ingen anledning att göra annorlunda. Vi vill ha bilen körklar så fort som möjligt eftersom det är en laddhybrid med ganska kort räckvidd på el. Den brukar räcka till att göra ärenden i stan och det är ju bra att slippa bränna bensin då.
 
D daVinci skrev:
Det billigaste sättet att ordna det borde vara ordna det med gasturbin.
Eftersom vi är ett skogsklätt land som inte ens avverkar den löpande tillväxten i produktionsskogen är det billigaste att lösa det med biobränsle lokalt i bostaden, det bästa för Sverige är sannolikt kraftvärmeverk som kan leverera tillräckligt för topplast.

Tänker du @daVinci att vi ska bygga fossildrivna gasturbiner eller var ska gasen komma ifrån?
 
F fribygg skrev:
Eftersom vi är ett skogsklätt land som inte ens avverkar den löpande tillväxten i produktionsskogen är det billigaste att lösa det med biobränsle lokalt i bostaden,
Jag ska hyra ut en del av min bostad till något som producerar el från träbitar?
Tror inte du menar det, men det är vad du skriver.
F fribygg skrev:
det bästa för Sverige är sannolikt kraftvärmeverk som kan leverera tillräckligt för topplast.
Vad kostar 1 kWh el om man producerar från timmer?
Är det inte en hel del dyr arbetskraft inblandad.

Med gas skulle jag tro att det är ganska lite dyr arbetskraft.
F fribygg skrev:
Tänker du @daVinci att vi ska bygga fossildrivna gasturbiner eller var ska gasen komma ifrån?
Jag lägger mig inte i vad ni bygger.

Jag pekade på vad jag uppfattat som billigaste sättet att producera spetskraft.
Gasen köper man på marknaden. Finns tom spotmarknad i Holland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.