G OMathson skrev:
Du hänvisar till energi per tidsenhet och jag till tillgänglig effekt.
El energin från vindkraft gör naturligtvis att el energin från fossilt kan minska om den totala förbrukningen är oförändrad.
Och det enda rimliga är väl just att titta på fossilanvändningen över tiden. Eller hur?

G OMathson skrev:
Vem ska bekosta denna gasturbin? Är det rimligt medialt att det skulle byggas gasturbiner i Sverige?
Nu har vi dock dessa 3000 MW, så det är ju inte riktigt aktuellt att bygga. Överproduktion övrig tid exporteras i stället.

Men om man ser till att det finns en förväntan om ökat elanvändning så skulle man kunna se det som att det i framtiden kommer fattas elproduktion.

Och just för spets så lär gasturbiner vara det mest lönsamma. Om någon inte håller med så får ni gärna visa hur man på ett billigare sätt ordnar fram effekt under några hundra timmar.

Du har en poäng i att det inte i Sverige gäller kapitalism och marknadsekonomi. Utan det är en betydande grad av Sovjet-politik, och att politiker styr över saker. Och vi därför får mer olönsamma lösningar.

Kapitalkostnaden för turbinerna tas av ägarna så klart. Marknadspris för el vid förhöjd efterfrågan betalar för bränsle och avskrivningar. Är väl ganska trivialt. I alla fall trivialt för de som förstår sig på marknadsekonomi.
P paralun skrev:
Till och med Tyskland inser att gasturbiner för vätgas inkl vätgaslager blir för dyrt.
[länk]
Den "gröna bubblan" sprack..
Du verkar inte ha brytt dig om att läsa ens en mening i det du länkar.

Där står att man av budgetskäl behöver dra ned på subventioner.

Kan du citera meningen där det du påstår står?

(En alternativ och mer troligt tolkning vore att politiker insett att vätgas är mer lönsamma än vad dom trott, och därför drar ned på subventionerna).
 
G
Trivial marknadsekonomi, jo ja tackar. Jag skulle inte satsa en spänn på ny fossilkraft i Sverige mot ordinarie elnät, om det inte gäller tex ett gated community där väldigt rika får stå för långsiktig kontakt eller att jag själv köper några fat olja och en brännare för eget behov.
 
D daVinci skrev:
Nyare BVP har inbyggda mekanismer för att styras av elpriset på Nordpool. Man värmer under de billigaste timmarna på dygnet.
Och det går bra att ha det så. Ett hus har stor tröghet.

En del skaffar en extra acktank för att öka på flexibiliteten för när man behöver köpa el för uppvärmning.

Blir inte riktigt seriöst att avfärda det som värdelöst.
Vadå "det går bra att ha det så"? Du vet heller inget om andras förutsättningar, behov eller tycke så sia inte om andras inställning till sådant hittepå. Jag har ingen BVP, mitt hus har inte den trögheten som krävs och jag är framförallt inte ensam om det. Uttalandet blir värdelöst i samma sekund som skojare får det att låta som att gemene man kan implementera det hela.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
D Dayangel skrev:
Vadå "det går bra att ha det så"? Du vet heller inget om andras förutsättningar, behov eller tycke så sia inte om andras inställning till sådant hittepå. Jag har ingen BVP, mitt hus har inte den trögheten som krävs och jag är framförallt inte ensam om det. Uttalandet blir värdelöst i samma sekund som skojare får det att låta som att gemene man kan implementera det hela.
Haha, nej man kan såklart ha inställningen att man öppnar fönsterna vid elpristoppar, det är helt individuellt, det är nog tur att den gruppen är så liten som möjligt dock.
 
D Dayangel skrev:
Vadå "det går bra att ha det så"? Du vet heller inget om andras förutsättningar, behov eller tycke så sia inte om andras inställning till sådant hittepå. Jag har ingen BVP, mitt hus har inte den trögheten som krävs och jag är framförallt inte ensam om det. Uttalandet blir värdelöst i samma sekund som skojare får det att låta som att gemene man kan implementera det hela.
Vad är "hittepå" för något?

1. Var någonstans står det att precis samtliga, ingen undantagen, kan och vill göra den föreslagna åtgärden?

Svar: Nej det står ingenstans.

2. Det står att en del nya BVP som säljs har stöd för styrning via NordPool-priser. Och att en del skaffar ack-tank för att kunna köpa el än billigare. Vidare så ordnare en del så att även äldre BVP och de som inte har Nordpool-styrning kan få det genom att köpa extern utrustning som styr.

Hur blev det värdelöst?
Och hur vet du att dom ägnar sig åt något som är värdelöst?
 
D Dayangel skrev:
Vadå "det går bra att ha det så"? Du vet heller inget om andras förutsättningar, behov eller tycke så sia inte om andras inställning till sådant hittepå. Jag har ingen BVP, mitt hus har inte den trögheten som krävs och jag är framförallt inte ensam om det. Uttalandet blir värdelöst i samma sekund som skojare får det att låta som att gemene man kan implementera det hela.
Jag har BVP trögheten samt smart termostater och det suger ändå..

På kvällen/natten då man egentligen vill ha det lite svalare får man öka värmen och på eftermiddagen när man kommer hem så är golven kalla och tofflorna åker på..

Idag och imorgon råder det ju "sosse pris" på el 24/h om dygnet så det spelar ju ingen roll att mitt system är smart..
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
D
G Greger_08 skrev:
Jag har BVP trögheten samt smart termostater och det suger ändå..

På kvällen/natten då man egentligen vill ha det lite svalare får man öka värmen och på eftermiddagen när man kommer hem så är golven kalla och tofflorna åker på..

Idag och imorgon råder det ju "sosse pris" på el 24/h om dygnet så det spelar ju ingen roll att mitt system är smart..
Om du har ett trögt system, hur får du det normalt svalare på natten?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Där har du väl iofs fel.
Det är endast en ren komfortfråga.
Elenergi sparar du självklart, samtidigt som den energi du sen köper är alltså både i mindre mängd och kostnad = dubbel besparing.

Har du en on/off pump så tar den inte heller någon skada, däremot en inverterstyrd pump får ju ett extra start/stopp som sliter något.
Och ja, det finns faktiskt en parameter till, om det är t.ex. nollgradigt ute när man stänger av pumpen, och sen t.ex. 15 minus när man ska köra ikapp, så blir det sämre COP och vinsten av det hela minskar.
Med tillräckligt stor tempskillnad så försvinner hela vinsten och blir förlust.
En BVP däremot spelar detta ingen roll.
Självklart är det en komfort fråga och ja, som jag skrev vinsten försvinner då det oftast (inte alltid) är mycket kallare på natten än dagen, elen billigare på natten men pumpen ska jobba upp till behaglig temp. LLVP pratar jag nu om vilket i alla fall jag anser är det mest konstadseffektiva att installera.
 
  • Gilla
Guzzen1
  • Laddar…
G
Ja det finns nyare hus som är väldigt energieffektiva, märks inte om värmetillskottet försvinner någon timme och det finns nya pumpar som då måste överdimensionerads mot dut och kan regleras mot priser.

Men det finns väldigt många gamla hus som är mindre energieffektiva, luft (luft luft eller luft vatten) pumpar som när det är kallt ute redan halkar efter, har flertalet kollegor som har det. Det finns även bv som halkar efter när det är kallt ute, tex min som faktiskt har möjlighet till styrning mot pris vad det nu spelar för roll när kompressorn går dygnet runt och det redan är för kallt inne och -gradminuterna ökar hela tiden, har tilläggsisolerat och tätat, lågt och rätt högt hängande frukter är redan plockade.
Ska dessa pumpar stängas av när priset är högt, tillgång till mindre el? Högt pris betyder defacto närmre elbrist.

Ska alla äldre bostäder och värmesystem kastas på soptippen?
 
  • Gilla
Guzzen1 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Om du har ett trögt system, hur får du det normalt svalare på natten?
Slog av värmen runt 20 redan.. Räcker med 2-3 grader lägre för att sova dock så tar det ju lååååång tid att komma dit..
 
D
G Greger_08 skrev:
Slog av värmen runt 20 redan.. Räcker med 2-3 grader lägre för att sova dock så tar det ju lååååång tid att komma dit..
Hos mig är trögheten mycket större, enplanshus med vattenburen i betongplatta, trögt åt bägge hållen. Funkar rätt bra när VP värmer på natten och slår av på takten under dagen, variationen ligger oftast inom 0,5 grader men kan slå upp till en grad. Har kamin så är man frusen en dag, eller om elen ligger väldigt högt, så kan man köra en brasa och det är varmt resten av dagen.
 
D djac skrev:
Har kamin så är man frusen en dag, eller om elen ligger väldigt högt, så kan man köra en brasa och det är varmt resten av dagen.
Det måste finnas en himla massa kåkar som min som hade oljepanna tidigare och bytt till värmepump och inte har någon kamin/vedspis att elda i.

Förra vintern använde vi oljelampor och etanolspis en hel del i vardagsrummet, mest för att det var mysigt, bränslet är ju sketadyrt så nån ekonomi i det finns ju inte men vi kunde sänka tempen från pumpen nån/några grad(er) och leva med att det var kallare i övriga rum.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Hos mig är trögheten mycket större, enplanshus med vattenburen i betongplatta, trögt åt bägge hållen. Funkar rätt bra när VP värmer på natten och slår av på takten under dagen, variationen ligger oftast inom 0,5 grader men kan slå upp till en grad. Har kamin så är man frusen en dag, eller om elen ligger väldigt högt, så kan man köra en brasa och det är varmt resten av dagen.
Mjo jag har ingen platta som håller värmen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.