P pmd skrev:
Vi laddar vår bil direkt när den parkeras i garaget. Men månadspris finns det ingen anledning att göra annorlunda. Vi vill ha bilen körklar så fort som möjligt eftersom det är en laddhybrid med ganska kort räckvidd på el. Den brukar räcka till att göra ärenden i stan och det är ju bra att slippa bränna bensin då.
Nej självklart, fel av mig, givetvis gäller det om man har timpris. Men hur blir det nu då med effektavgiften?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har inte kabeln mellan Norge och GB något med det hela att göra också.
Nu går det så ofta ström från SE3 till Norge att det sällan uppstår prisskillnad mellan SE3 och SE4, samt då dessa flöden vänt så blir det inte heller lika ofta prisskillnad mellan SE2 och SE3.

Nu är jag lite ute i tassemarkerna och snurrar, ska jag dock erkänna ... ;)
Klart den har. Instängd vattenkraft i sydnorge gick förut via SE3 o 4. Hur många ggr ska det behöva upprepas?
Eller retas du bara?
 
D Dayangel skrev:
Sådana här utlägg är tämligen värdelösa. Du vet noll och ingenting om andras förutsättningar så att sitta och säga att det går bra är och förblir litterärt hittepå från en drömmare. Bespara oss sådant, tack.
Får man inte påpeka möjligheterna för de med normalt isolerade hus?
 
T TommyC skrev:
"För att ett kraftvärmeverk ska kunna fungera så effektivt som möjligt måste det finnas ett behov av både värme och el samtidigt. Behovet av el förväntas att öka kraftigt fram till år 2040 medan behovet av fjärrvärme inte förväntas att ändras. Risken är att nya långsiktiga investeringar i kraftvärme inte blir lönsamma och utbyggnationen stagnerar om fjärrvärmebehovet blir mättat."

ovanstående är citerat från [länk]

Huruvida detta är korrekt eller inte har jag inte kompetens att bedöma.
Det som sker idag är att fjärrvärmeleverantörer, lokala monopol, kraftigt höjt priserna. I mitt fall med ca 23% mellan 2023 - 2024. Följden blir att jag försöker växla över till andra värmekällor, värmepump, en del vedeldat i kakelugn.

Om många gör som jag så stämmer det att behovet av fjärrvärme inte kommer att bli större framöver, snarare mindre.

Jag skulle gärna växla över till mer inslag av fjärrvärme om priserna blev konkurrenskraftiga. Man måste komma ihåg att fjärrvärme har 1:1 utväxling i uppvärmning per kWh, jfr att mata in samma kWh el i en värmepump som ger typiskt 3-5 ggr värme-kWh (pga att 60 - 80% av värmen i detta fall kommer från solenergi i praktiken).

Fjärrvärmen som den prissätts idag är orimligt dyr helt enkelt, ej värt det jfr alternativen om man har möjlighet att välja.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Får man inte påpeka möjligheterna för de med normalt isolerade hus?
Du missar poängen, vissa skriver som att det inte är några som helst problem* utan att tillägga att det inte är några som helst problem för de med "normalt isolerade hus" (vad det nu innebär), passivhus, villa varm-platta etc. kombinerat med en BVP. Det är inte normen med sådana förutsättningar utan snarare en lyckligt lottad minoritet som har möjligheten.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det som sker idag är att fjärrvärmeleverantörer, lokala monopol, kraftigt höjt priserna. I mitt fall med ca 23% mellan 2023 - 2024. Följden blir att jag försöker växla över till andra värmekällor, värmepump, en del vedeldat i kakelugn.

Om många gör som jag så stämmer det att behovet av fjärrvärme inte kommer att bli större framöver, snarare mindre.

Jag skulle gärna växla över till mer inslag av fjärrvärme om priserna blev konkurrenskraftiga. Man måste komma ihåg att fjärrvärme har 1:1 utväxling i uppvärmning per kWh, jfr att mata in samma kWh el i en värmepump som ger typiskt 3-5 ggr värme-kWh (pga att 60 - 80% av värmen i detta fall kommer från solenergi i praktiken).

Fjärrvärmen som den prissätts idag är orimligt dyr helt enkelt, ej värt det jfr alternativen om man har möjlighet att välja.
Jo, så här skriver Vattenfall om fjärrvärme:

Prispolicy​

Vår prissättning av fjärrvärme skall vara tydlig, transparent och värdebaserad, det vill säga konkurrenskraftig jämfört med de alternativ som finns på marknaden. Prispolicyn är en avvägning mellan två kriterier, vilka tar hänsyn till såväl kunden som värmemarknaden:
Konkurrenskraft
Priset på fjärrvärme skall vara konkurrenskraftigt mot andra uppvärmningsalternativ och beakta de mervärden som finns: bekvämt, leveranssäkert och hållbart.
Långsiktighet
Syftet är att erbjuda förutsägbarhet i prissättningen utan kraftiga svängningar. Detta innebär i praktiken att fjärrvärmepriset ett enskilt år kan avvika något uppåt eller nedåt jämfört med alternativen men över tid skall alltid fjärrvärmepriset vara konkurrenskraftigt.
- slut citat-

Jag försökte räkna på vår hypotetiska kostnad för fjärrvärme av nyfikenhet som jämförelse med andra alternativ men konstaterade att deras prissättning gjorde fjärrvärme helt ointressant. Det är svårt att förstå varför dom prisar ut sig. Är det bara ren inkompetens eller något annat?

Edit: citatet ovan från: https://www.vattenfall.se/foretag/fjarrvarme/priser/prispolicy/
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jo, så här skriver Vattenfall om fjärrvärme:

Prispolicy​

Vår prissättning av fjärrvärme skall vara tydlig, transparent och värdebaserad, det vill säga konkurrenskraftig jämfört med de alternativ som finns på marknaden. Prispolicyn är en avvägning mellan två kriterier, vilka tar hänsyn till såväl kunden som värmemarknaden:
Konkurrenskraft
Priset på fjärrvärme skall vara konkurrenskraftigt mot andra uppvärmningsalternativ och beakta de mervärden som finns: bekvämt, leveranssäkert och hållbart.
Långsiktighet
Syftet är att erbjuda förutsägbarhet i prissättningen utan kraftiga svängningar. Detta innebär i praktiken att fjärrvärmepriset ett enskilt år kan avvika något uppåt eller nedåt jämfört med alternativen men över tid skall alltid fjärrvärmepriset vara konkurrenskraftigt.
- slut citat-

Jag försökte räkna på vår hypotetiska kostnad för fjärrvärme av nyfikenhet som jämförelse med andra alternativ men konstaterade att deras prissättning gjorde fjärrvärme helt ointressant. Det är svårt att förstå varför dom prisar ut sig. Är det bara ren inkompetens eller något annat?
Ja det är något som slagit slint i fjärrvärmekollektivets överhuvuden. Tråkigt men det blir ett bryskt uppvaknande när folk i likhet med mig börjar minimera användningen av fjv, eller säger upp sina fjärrvärmeanslutningar. De tvingas höja priserna ytterligare och gör att fler avslutar. En väldigt ond spiral som slutar i kollaps av detta uppvärmningssystem som har många fördelar både klimat- och miljömässigt.

Ska man se till de utsagda målen du refererar så har de failat på de flesta men jag kan hålla med om att det är "bekvämt och leveranssäkert". Hållbarhetsaspekten är inget jag som privatkonsument är beredd att betala ett saftigt prispremium för, i synnerhet inte om det saknas tydlig bevisning för varför fjv skulle vara "hållbarare" än tex fossilfri el som vi har ett överflöd av..
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja clownerna på 70 talet var OPEC och clownen på 2020-talet var Putin.
Tänkte du att någon skulle kunnat påverkat det?
Glöm inte clownerna i Sveriges riksdag som har hittat på elskatt (som är proportionell mot överförd mängd elektricitet) och elcertifikatsavgift (en slags skatt som är proportionell mot förbrukad mängd elektricitet).
Sen moms på dessa båda skatter.

Elskatten är den näst största posten i specifikationen av min elräkning.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Glöm inte clownerna i Sveriges riksdag som har hittat på elskatt (som är proportionell mot överförd mängd elektricitet) och elcertifikatsavgift (en slags skatt som är proportionell mot förbrukad mängd elektricitet).
Sen moms på dessa båda skatter.

Elskatten är den näst största posten i specifikationen av min elräkning.
Ja det är en smula störande. Moms på skatt... och så har väl även elskatten ökats helt nyligen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Så är det med alla punktskatter. Jag förutsätter att man är medveten om det när nivån sätts.
Elcertifikat är väl tämligen överspelat. De kostar just inget alls nu.
 
P
G OMathson skrev:
Men EC motorer, har inte de neodym? Inte så bra miljöpåverkan och är väl ett ändlig ämne som är extremt svårt att återvinna.
Pros and cons på det mesta tyvärr.
I valet mellan mijlöpåverkan oh klimatpåverkan väljer jag (i stort sett) alltid att minska klimatpåverkan (eller att påverka den positivt). Eller snarare: jag skulle välja det om jag hade makt att påverka det globala klimatet.

Utan ett behagligt, eller åtminstone till största delen uthärdligt, klimat skulle vi inte ha så mycket miljö att bry oss om.
 
P
D djac skrev:
Haha, nej man kan såklart ha inställningen att man öppnar fönsterna vid elpristoppar, det är helt individuellt, det är nog tur att den gruppen är så liten som möjligt dock.
Det kostar en del att installera en bergvärmepump med tillhörande värmesystem inne i huset. För hus byggda före 1980-talet är det nog större chans att ett vattenburet värmesystem redan är installerat, men det fanns en period då el var så billig att man helst byggde husen med direktverkande el. Om jag inte minns fel så uppmuntrades det också av statliga myndigheter.

Ibland får jag för mig att det vore bra om riksdagspolitiker tvingades ta ansvar för sina beslut, men det varar inte så länge innan jag inser hur orealistiskt det vore.

F.ö. är direktverkande el mycket komfortabelt. Det är tyst och tämligen underhållsfritt (men inte helt, förstås).
Jag tycker att våra politiker ska prioritera utvecklingen mot billigare elproduktion. Vi behöver mer elektrisk energi i framtiden om vi inte ska behöva minska vårt välstånd. Nej, det är inte en uppgift enbart för "marknaden".
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är endast en ren komfortfråga.
Komfort är jätteviktigt. Varför ska vi plåga oss med att ha det obekvämt? Om vi blir tvingade till det har vi inget val, men vi bör väl välja väg för framtiden som innebär ökad komfort och inte minskad?

 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Tänker du @daVinci att vi ska bygga fossildrivna gasturbiner eller var ska gasen komma ifrån?
Gazprom levererar gärna gaz och är inte alls styrda av Putin. 😎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.