Fulkemisten
Alternativet att ta bort delar av murstocken tror jag inte på. Den bär upp sin egen tyngd så som den är murad nu. Det skulle medföra en betydande försvagning av konstruktionen och förmodligen dessutom kräva flera gånger så stor arbetsinsats.
Man kan sätta in andra typer av ventilation. T ex mekanisk frånluft eller FTX. Installationen av dessa kräver ett större ingrepp i huset med kanaldragning och annat och kostar från ungefär en till ett flertal tiotusingar. Själv hjälper jag självdraget i murstocken med fläktar. Dessa kostar någon tusing stycket.
Dags att göra en plus och minuslista? Ställ upp vilka fördelar du får med de olika alternativen och vad det kostar i arbete/tid/pengar och vilka nackdelar som kommer på köpet.
 
Klokt. Ska kolla vad rivning och ny ventilation kostar. På plussidan hamnar att vi får loss en kvadrat mitt i köket att ställa kyl och frys på. Lockande men inte livsnödvändigt...
 
Som flera varit inne på. Tveksamt med ett längre perspektiv, och andrahandsvärde på huset (nästa ägare kanske skulle uppskatta en skorsten). Och den där "extra "kvadraten" kommer att kosta några hundra tusen...

Tänk utanför boxen, finns det några andra möjligheter? Bygga ett burspråk i anslutning till köket? Kostar lika eller mindre.. Ger också 1-2 kvm extra kök. Eller flytta en vägg, tex mot hallen (om din planlösning ser ut så). Och sedan bygg ut med en lite större hall. Allt för att undvika att riva spis och skorsten.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Tack för input!

Ja vi tar verkligen inte lätt på att riva, känns motigt och vi är mycket fundersamma. Men murstocken är en issue för köket och det aktualiseras nu när vi ska renovera köket.

Vi kommer nog bo kvar i 30 år och vid det laget är huset 100 år så då kanske inte murstock är någon dealbreaker (?) utan det är tomten man får pengar för.

Vi tycker inte det känns rimligt att bevara murstocken bara av byggnadshistoriska/kulturella skäl. Om den ska vara kvar ska det vara för att vi börjar använda den. Det är ingen öppen spis, bara en stängd igenputsad murstock. Vi skulle kunna behålla den och sätta in en kamin för 30 000-60 000, kollade upp häromåret.

Men står då kvar med ett svårmöblerat kök... Har rivit och öppnat de väggar som går bara för att få bättre passage till och från och genom köket. Men det finns ingen plats att möblera på. Där står murstocken i vägen.

Men tack för kloka infall, tar till mig det.
 
Jag har kommit på ett alternativ som skulle ge lite mer plats i köket.

Skulle man kunna smalna av mustocken? Bara riva det yttersta skiftet? Den är nämligen bredare i köket än på vinden, det är byggt som en fals runtom. Om jag kunde riva denna del skulle murstocken bli mindre skrymmande, utan att förlora sin funktion.

Men går det att riva bara det yttre skiftet? Är det ett fristående skift, eller brukar varannan sten peka in mot centrum så att säga så de stenarna blir svårare att lösgöra? Och är det risk att man sabbar de inte stenarna när man slår bort de yttre?
 
Fulkemisten
Ja du... Det där är nog frågor som ingen kan svara på. Allt går. Kunde vi sätta folk på månen för 50 år sedan så kan du banta ned murstocken. Tid och/eller pengar brukar behövas. Troligen har man inte bara murat på som en yttre mantel av stenar utan de ligger nog i förband inåt. Svårt att veta, knacka ned putsen och kolla, syns det bara långsidor så är det väl värt ett försök? En annan fråga som du var inne på från början är varför murstocken är bredare? För att få en klack att göra bjälkupplag på?
 
Ovanifrån, uppe på vinden ser man en klack runt hela murstocken. Men det syns inte någon bjälke som vilar på det. Jag la in några bilder längre upp i tråden. Så man kanske förberedde för stöttning av bjälklaget när man murade, men sedan utnyttjade man aldrig den möjligheten.

Tack för all input! Jag kanske börjar knacka lite puts i nån ände.
 
B
Gammal tråd men i dagens fixering vid att ta ner väggar och murstock m.m. är det ständigt aktuellt.

Jag skulle aldrig någonsin ta ner en murstock, kommer påverka huset negativt.
Även om den inte används.

Murstock skall vara varm och driva husets ventilation.
Gillar man inte det finns nya kataloghus av kass kvalitet för dyr peng.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 2 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Gammal tråd men i dagens fixering vid att ta ner väggar och murstock m.m. är det ständigt aktuellt.

Jag skulle aldrig någonsin ta ner en murstock, kommer påverka huset negativt.
Även om den inte används.

Murstock skall vara varm och driva husets ventilation.
Gillar man inte det finns nya kataloghus av kass kvalitet för dyr peng.
Jag håller med till 100%. Själv skulle jag aldrig någonsin köpa ett hus som någon rivit bort skorstenen ur. Då är det inget hus längre, utan ett stort förråd.
 
Jag förstår inte varför man vill ta bort en uppvärmningsmöjlighet eller en möjlighet till myseldning. Med en murstock så har man alltid möjlighet att få värme, ljus och matlagningsmöjlighet även om elen skulle lägga av under en vecka eller mer. Utan el så blir det varken varmt, ljust eller mat lagat i ett normalt och modernt hus.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
De finns de som tror sig hålla på med byggnadsvård som frilägger murstockar, timmerväggar och råsponttak i tron att det var det ursprungliga utseendet. Resultatet blir ett förvanskat och otätt hus där det rasar sågspån från taket.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Tack för all input, är mycket tacksam!

Vi var ju tveksamma och det var ju verkligen ingen i tråden som pushade oss att riva haha.

Det slutade med att vi INTE rev murstocken. Vi anpassade köket i stället. En kompromiss som absolut går att leva med. Bättre lådor och skåp så vi förlorade ingen förvaringskapacitet. Det enda abret är att ingen side-by-side kyl/frys fick plats. Men vi har frysbox i källaren så det funkar ändå trots växande familj.

Satte in en kamin i murstocken så nu är vinterhalvåret riktigt trevligt med mysbrasor! Vi har öppnat upp mellan kök och vardagsrum och det är väldigt stilfullt med en kamin mitt i våningen. (Bilden är tagen innan allt var färdigt, numera finns inga möbler och prylar intill.)

Skickar även med en bonusbild, vi hade en gäst i skorstenen i våras, en uggleunge.

Tack igen alla!

Kamin med brinnande ved i modernt kök under installation, inga möbler runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uggleunge som kikar ut från en skorsten på ett rött tegeltak omringat av kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
A Stenberg och 3 till
  • Laddar…
B
imported_Benno imported_Benno skrev:
De finns de som tror sig hålla på med byggnadsvård som frilägger murstockar, timmerväggar och råsponttak i tron att det var det ursprungliga utseendet. Resultatet blir ett förvanskat och otätt hus där det rasar sågspån från taket.
Rasar det sågspån när du snickrat?
Testa gips grabben. eller någon annan skiva.
 
B
S Sir Duke skrev:
Tack för all input, är mycket tacksam!

Vi var ju tveksamma och det var ju verkligen ingen i tråden som pushade oss att riva haha.

Det slutade med att vi INTE rev murstocken. Vi anpassade köket i stället. En kompromiss som absolut går att leva med. Bättre lådor och skåp så vi förlorade ingen förvaringskapacitet. Det enda abret är att ingen side-by-side kyl/frys fick plats. Men vi har frysbox i källaren så det funkar ändå trots växande familj.

Satte in en kamin i murstocken så nu är vinterhalvåret riktigt trevligt med mysbrasor! Vi har öppnat upp mellan kök och vardagsrum och det är väldigt stilfullt med en kamin mitt i våningen. (Bilden är tagen innan allt var färdigt, numera finns inga möbler och prylar intill.)

Skickar även med en bonusbild, vi hade en gäst i skorstenen i våras, en uggleunge.

Tack igen alla!

[bild]

[bild]
Härligt att se.
Blev jättebra!.
Hus mår bra av murstock i bruk.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
D
Snyggt va är det för braskamin?
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.