Shuntventil med inställningsratt och kopparledningar i en värmesysteminstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser min shuntventil ut. Till vänster kommer varmt vatten från elkassetten. Rakt upp sitter framledningen till elementen. Till höger sitter returledningen från elementen.

När jag försökt testa runt med inställningar är min känsla att läge 10 styr allt varmvatten tillbaka till returen snarare än ut i elementen. Däremot får jag ut all värme i elementen om jag vrider ratten till att peka rakt till höger.

När jag tittar på (som jag antar är en motsvarande modernare) http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/vridande-ventiler/vrg130 så undrar jag om det är rätt gjort.

Schematisk bild av en shuntventil med pilmarkeringar för varmt vatten, framledning och returledning. Schematisk illustration av en shuntventil med märkning för blandning och pilar som visar vattenflöden.

Som jag tänker vill jag väl kunna blanda lämplig proportion mellan framledningsvatten och returvatten ut i framledningen? D.v.s. framledningen till elementen ska vara helt öppen och så ska shunten blanda de två inkommande (från pannan och från retur).

Här verkar det bästa jag kan åstadkomma vara att fördela varmvattnet från pannan till framledning och retur (d.v.s. tillbaka till pannan).

Tänker jag fel, eller är det konstigt monterat?

• Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Kan tillägga att vi köpte huset i våras och säljaren var ett dödsbo, så hur förre ägaren egentligen har hanterat anläggningen är inte lätt att veta. När vi flyttade in stod shunten på läge 5, men det är allt jag har att gå på vad gäller hur det funkat tidigare.

De där shuntarna är trevägsventiler som kan vändas och kopplas på olika sätt. Ta ur skruven mitt i ratten, dra av ratten. Plåten med skalan sitter med två skruv (har jag för mig). Lossa skruvarna, ta loss plåten och vänd den så att skalan stämmer med verkligheten, har för mig det är skala på båda sidor, välj den som passar. Skruva fast plåten, montera ratten.

Var sitter pumpen?
Sitter det någon T-koppling någonstans?
Hur är returledningen till elpanna kopplad?

Kan du rita upp en skiss hur allt är kopplat?

• Gilla
Mikael 81 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Var sitter pumpen?
Sitter det någon T-koppling någonstans?
Hur är returledningen till elpanna kopplad?

Kan du rita upp en skiss hur allt är kopplat?
Det är en väldans massa rör och kopplingar eftersom jag har en gammal oljepanna inkopplad och sedan en elkassett på det - plus separat varmvattentank (eller vad det heter). Men jag kan väl se vad jag kan skissa ihop... :D

Pumpar sitter annars precis efter elkassetten på framledningen och precis innan T-kopplingen innan shunten på returledningen.

Mikael 81 skrev:
@Fotografen:

Det kan jag naturligtvis göra...

Men ju mer jag funderar på saker desto mer övertygad blir jag om att shunten inte borde sitta med "mittenhålet" mot framledningen till elementen. D.v.s. att jag är i samma sits som TS i [länk] ...
Hmm, det har du ju rätt i...å andra sidan kanske ventilen är tänkt till att välja olja eller el, om det nu finns båda och? Som sagt, en bild på hela rörkrökeriet vore bra.

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Hoppas detta är begripligt...

Handritad skiss av ett byggprojekt eller renoveringsplan med anteckningar och pilar.
Skapa konto

Ett pannrum med värmepanna, rörinstallationer, expansionskärl och tvättmaskin.
Skapa konto

• Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Som du redan testat sitter den felinstallerad, du är ute efter blandningsfunktion det går iofs även med principen fördelning men den sitter fel för det också.

Vrid 90 grader medurs och anslut röret från pannan i porten som då pekar nedåt så funkar det nog bättre.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Hmm... Kröka rör är jag inte så van vid, så jag får väl leva med att det ser ut som det gör tills nya pannan ska på plats senare i år.

Men man blir ju lite nyfiken på hur det kunnat sitta monterat så fel utan att någon brytt sig... :x

Stort tack för hjälpen med "felsökningen" hur som helst!

Tog bort mitt inlägg för jag gjorde nog en tankevurpa. Måste klura lite.. :banghead:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.